Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
28.05.2022 08:00

Arboretum Žampach

Autobusový výlet pro předem přihlášené účastníky z řad členů Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Přírodovědné vycházky

29.05.2022 06:55

Bozkovské Dolomitové jeskyně

Bozkov-Palackého stezka kolem Kamenice-Riegrova stezka kolem Jizery-Semily. Délka trasy 12 km. Odjezd v 6:55 hod. z hl.n., návrat v 15:04 (17:04) hod. ČD. Vedoucí Z. Řehák. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.06.2022 07:10

Srdcem Českého krasu

Srbsko - Svatý Ján pod Skálou - Beroun. Délka trasy 12 km. Odjezd v 7:10 hod. vlakem ČD z hl.n., návrat v 16:11-17:11 hod. ČD. Vedoucí J. Skotnica. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

11.06.2022 14:00

Larischova vila a Památník Zámeček

Pouze pro předem přihlášené účastníky. Přihlásit se k účasti je možné v kanceláři Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Výlety do historie

12.06.2022 08:05

Kolem Doubravy a Chittusiho údolí

Žleby Zámek - Obora Bílí  jeleni - Ronov n D. - Chittuského údolí - Třemošnice. Délka trasy 13 km. Odjezd v 8:09 hod. vlakem ČD z hl.n., návrat v 16:04 hod. ČD. Vedoucí Z. Řehák. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

V Hovorech se mluvilo o perspektivě splavnění Labe

obrázek k článku V dalším pokračování cyklu Hovory o Pardubicku, který pořádá pravidelně Klub přátel Pardubicka, se hovořilo o perspektivě vodní dopravy u nás. Jak se přítomní dozvěděli, zbudování tolik diskutovaného vodního kanálu Dunaj-Odra-Labe, který by měl propojit povodí všech tří řek a tvořil by evropsky významnou vodní cestu, s sebou nese celou řadu úskalí. Zatímco výstavba kanálu propojujícího povodí Dunaje s povodím Odry na Moravě má jistou perspektivu, všichni diskutující se shodli, že myšlenka výstavby z dnešního pohledu pochybného vodního kanálu propojujícího Olomouc a Pardubice, tedy labská větev kanálu, je v dnešní době již pouze utopií a jako taková se přežila. Realizace této části vodní cesty by byla totiž natolik nákladná a perspektiva využití této vodní cesty tak nejistá, že nemá šanci na zbudování.
Hodně se diskutovalo také o dosplavnění Labe do Pardubic. Zatímco úsek od Chvaletic na okraj Přelouče byl v roce 2007 dosplavněn a je tudíž pro lodě sjízdný, dobudování plavebního stupně Přelouč je stále v nedohlednu.

Jak připomněl ing. Jan Linhart, předseda Klubu přátel Pardubicka a člen Strany zelených, je myšlenka, že říční doprava je ekologická, nepravdivá: „Lodní doprava může být ekologická, ne však doprava po Labi. To má malou průtočnost a spotřeba pohonných hmot je zde v případě lodí větší než v případě železniční dopravy. Navíc říční přeprava po Labi není vůbec výhodná. Nejen že je pomalá, ale vody v Labi ubývá a ročně bývá méně než 100 dní, kdy je Labe sjízdné,“ vysvětlil Linhart. Ten zároveň doplnil, že neustálá snaha o prosazení vybudování kanálu po pravém břehu řeky Labe v Přelouči také není nejvhodnější. Především dochází k ohrožení chráněných rostlinných a živočišných druhů v biokoridoru Slavíkovy ostrovy paradoxně kvůli ochraně labských hrčáků. „Jenomže tyto labské hrčáky nejsou vůbec přírodním dílem, ty jsou uměle vytvořeny člověkem, tudíž zase takovým unikátem nejsou,“ doplnil Linhart, který tak naznačil, že by možná vhodnější a šetrnější variantou bylo vedení říční plavby přímo korytem Labe a nebylo by nutné budovat drahý plavební kanál.
Jak však Linhart doplnil, perspektiva říční dopravy i po případném dosplavnění Labe do Pardubic není nikterak růžová. „Podíl vodní přepravy neustále klesá a ani stav labské vodní cesty v Německu mezi Drážďany a Hamburkem není ideální. Současné parametry a stav plavebních komor v severních Čechách ani v Německu neumožňuje navýšení přepravní kapacity,“ uzavřel Linhart.
Hostem příštích Hovorů o Pardubicku ve středu 22. dubna bude ing. arch. Miroslav Petráň z Dostihového spolku Pardubice. Hovořit se bude o dostihovém závodišti, jeho revitalizaci, perspektivách rozvoje a nadcházející dostihové sezóně. Hovory o Pardubicku začínají v prvním patře informačního centra v 17 hodin.

O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem