Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
21.04.2024 07:50

Alejí klenů kolem rybníků

 Krucemburk – Staré Ransko – Ždírec n. Doubravou. Délka 7 km. Odj. 7:53 ČD. Návrat 14:00, 16:06 ČD. Ved: Květa Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

21.04.2024 07:55

Meandry Struhy

Veselí - Lepějovice - Meandry Struhy - Bílý kopec - Kokešov – Opočínek. Délka trasy 8 km / 13 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 12:47 / 15:15 Bus MHD č.15. Ved: L. Kvapilová.  Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

Archiv aktualit

První veřejný vzlet pana inž. Kašpara

obrázek k článku
V pravdě velkou událostí minulého týdne byl šťastný, zdařilý veřejný vzlet pana inž. Kašpara, který přilákal do Pardubic nesčetné množství sportumilovného obecenstva. Celé davy lisu putovaly k vojenském,u cvičišti, aby shlédly výkony mladého neohroženého aviatika, jehož jméno dnes letí už světem. Zejména byl obrovský nával po páté hodině, kdy se řada kočárů, automobilů na silnici ani netrhla. Vše spěchalo chvatně k letišti, třebaže pro stále trvající vítr nebylo na vzlet valné naděje. Vojenské cvičiště ochotně k účelu tomu vojenským velitelem propůjčené, poskytovalo luzný obraz rušného života a vzdor velikému návalu obecenstva panoval zde v pravdě vzorný pořádek, o který vedle policie pečlivě starali se členové Sokola, hasičského sboru, českoslovanské obchodnické besedy, Živnostensko-řemeslnické besedy, cyklisté aj. v. Nesčetná byla řada přítomných vynikajících osobností, z nichž jmenujeme jen posl. Hráského, Udržala, Pazderku, dále přítomni byli vojenští hodnostáři, vynikající mužové a dámy ze sportovního světa; hudbu obstarala kapela Schlemrova, jež sklízela za své výkony pozornost přítomných hostí obrácena byla k Hangaru, kde seskupili se po příjezdu pana inž. Kašpara všichni sportovníci, jimž podával pan inž. Kašpar případné vysvětlivky a zodpovídal ochotně činěné dotazy. Při této příležitosti sluší s uznáním se zmíniti o nevšední ochotě ředitele letu p. barona Arthura z Krausů, který navázal čilé styky se zástupci tisku, podrobně je informovav, čímž jim obtížnou práci referentskou značně usnadnil. Sportovní referent „Národních Listů“ o vzletu píše: „Všechno bylo vzorné, krásné; jen ten vítr, který natahoval k vodorovné poloze praporce a honil mraky po obloze kazil náladu. S obdivuhodným klidem čekalo obecenstvo, které vůbec jevilo ve všem vzornou kázeň, do půl osmé. Inž. Kašpar připravil zatím svůj monoplan. Jen vzlétnout. Vidouce vítr, jehož sílu jsme odhadovali na 10 m, nevěřili jsme po svých četných zkušenostech v možnost letu. Ale inž. Kašpar s pěknou houževnatostí trval na tom, že obecenstvo musí býti odměněno za svou trpělivost. Aspoň o přímý let se chtěl pokusiti. Domlouvali mu baron Kaus, okresní hejtman Novák, známí novináři. Ale nedal, startoval a – vyhrál. Za silného dosud větru, vanoucího šikmo ze zadu,se rozejel. Zachvíli opustila kola půda, stroj lehce stoupal. Dva metry, tři metry i čtyři. Teď by měl přistáti. Ale nikoli. Vidíme, že točí do prava a rve se s větrem. Letí podle obrysů Jesničánek k lesíku, tam opět otáčí a vrací se k místu startu, kde hladce přistává. Vrtule ještě se otáčí posledními skoky setrvačnosti. Kašpar seskakuje a drže stroj, brzdí jej opíraje se o půdu. Mistrný výkon. Bouřlivá pochvala. Dámy přistupují a odevzdávají mu věnec. Aviatik před nimi utíká za stroj; nebojí se nebezpečí, ale bojí se zasloužených ovací. Let trval asi 2 minuty. Vida, že se vítr tiší, připravuje se znovu na cestu. Domluvy zase jsou házením hrachu na zeď. Bezvadný start, už přeletuje cestu jdoucí cvičištěm, otáčí, pluje podle lesíku ve výši korun, druhou zatáčkou ještě v menším poloměru než první, obrací napříč v polovici cvičiště, takže ještě jednou nám ukazuje v profilu nádhernou siluetu Bleriota. Rve se s větrem, níží se před ním k zemi, dotýká se jí koly. Teď jede. Zastavuje? Nikoli opět stoupá, zatáčí a vrací se ke startu. Tentokráte trvalo divadlo asi 4 minuty. Nelze čekati. Máme-li býti v Praze, kam nás volají ostatní povinnosti, třeba se dostati a osmihodinový rychlík. Baron Kraus překonává všechny roztomilosti, které kdy novinářům prokazovány; mžikem jest automobil pohotově. Stisknutí ruky statečnému inž. Kašparovi, přátelům a odjíždíme… Z vlaku vidíme na okamžik siluetu Bleriota na večerném obzoru. Třetí let, jak s námi sdělil telegraficky člen Českého avitačního družstva p. Hlavatý, trval i min. 53 vteřin. Těžko se dal inž. Kašpar zdržeti, aby nepokoušel více štěstí. Šťastní Pardubičané. Tři zdařilé lety za okolností tak nepříznivých, že jen málokdo tušil, jak hrdinské divadlo se před ním rozvíjí. Pořádek byl vzorný, ač nevyplýtvány pluky četnictva k jeho udržení. Několik četníků, několik městských strážníků, členové Sokola, S.K.Pardubic, hasičského sboru a místního odboru Českoslov. obch. besedy stačilo při vzorné kázni obecenstva úplně. Okresní hejtman pardubický Novák, podporovaný komisařem Rackem a kanc. dr. Veltrubským z Veltrub se osvědčil v tomto případě úředníkem moderních zásad, který dovedl vyhověti všem ustanovením u veřejných letech, aniž znesnadnil pořadatelstvu úkol vyžadováním zbytečností. Podplukovník princ Schwarzenberg propůjčil cvičiště i k veřejné produkci a poskytl i k udržení pořádku potřebné mužstvo.“ Co pak činí vzlet pana inž. Kašpara jestě zvláště sympatickým, jest okolnost, že pořádal jej ve prospěch naší Ústřední Matice Šk. a národní Jednoty Severočeské. Hrubý příjem obnášel K 2687, vydání 110L, zbývá výtěžek ve prospěch zmíněných národních dvou institucí 1 567K. Jsme hrdi na svého rodáka, jehož výkonem získalo město naše ve světě sportovním nového lesku a přejme mladému aviatikovi, který pořádati bude veřejné vzlety v různých větších městech v Čechách i na Moravě, řadu dalších vítězných úspěchů z plna srdce!

O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem