Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
21.04.2024 07:50

Alejí klenů kolem rybníků

 Krucemburk – Staré Ransko – Ždírec n. Doubravou. Délka 7 km. Odj. 7:53 ČD. Návrat 14:00, 16:06 ČD. Ved: Květa Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

21.04.2024 07:55

Meandry Struhy

Veselí - Lepějovice - Meandry Struhy - Bílý kopec - Kokešov – Opočínek. Délka trasy 8 km / 13 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 12:47 / 15:15 Bus MHD č.15. Ved: L. Kvapilová.  Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

Archiv aktualit

Kalendárium

Rozsah pardubické výstavy

Dokončující práce na výstavišti lákají stále cizince, kteří i ze značně vzdálených měst dojíždějí do Pardubic, aby se osobně přesvědčili o postupu prací a rozsahu výstaviště. Všeobecně jest posuzována výstava velmi příznivě, jak netušenou rozlohou, tak krásným architektonickým uspořádáním a neobyčejně vhodným místem. Nyní jest nejlépe viděti, jaké přednosti má nynější výstaviště oproti navrhovanému výstavišti na Olšinkách, které svou naprostou jednotvárností by se nikdy nemohlo vyrovnati prostranství u zámku. Rozsah výstavy nejlépe se prokáže čísly. Tak výstaviště jest jen o 3 ha menší než výstaviště v Brně o pořádání výstavy Soudobé kultury, má totiž 29 ha. Že i rozpočtem se jedná o výstavu skutečně velkých rozměrů, na venkovská města neobvyklou, dokazuje rozpočet, který jest totožný s rozpočtem příštího vysokoškolského sletu v Praze v…


Nové paláce na Wilsonově třídě v Pardubicích

Dne 13.t.m. předložila Okresní hospodářská záložna v Pardubicích městskému úřadu plány na přestavbu svého domu na Wilsonově třídě v nový velký třípatrový palác. Stávající dům je jednopatrový a nynější první patro bude úplně strženo a na jeho místě postavena nová tři patra. V prvém patře budou místnosti kancelářské. Plán na tuto novou stavbu zhotovil místní architekt Řepa. Tak starý dům částečně zmizí a na jeho místě vystaven bude nový moderní palác. Tím jistě Wilsonova třída v těchto místech značně získá. Ke stavbě má býti přikročeno během měsíce, takže stavba bude na podzim hotova a palác patrně ještě před zimou obydlen. Počítáme-li, že na místě starého Krbova domu naproti Veselce bude stavěti nový majitel stavitel Hořeňovský rovněž nový obchodně činžovní palác, vzniknou tím na Wilsonově třídě dvě krásné novostavby. V Hořeňovského…


Letošní kostelíčková pouť

Tradiční kostelíčková pouť letos se neobyčejně vydařila. Na Olšinkách letos se sjelo tolik atrakcí, jak dosud nikdy. Snad to dělalo to, že letos se tolik o Pardubicích píše v důsledku oslav jeho výročí, nebo je to tím, že majitelé atrakcí méně jezdí do cizích zemí, ale rozhodně letošní účast byla kromobyčejná. Stánky s atrakcemi také byly vhodně umístěny. Byly postaveny do podkovového tvaru s vchodem od sokolovny a uprostřed takto vzniklého prostoru týčil se řetízkový kolotoč, spíše symbolicky, jako na znamení toho, že kolotoč je hlavní pouťovou atrakcí, nebo že lidský život vůbec se kolotoči podobá nejvíce. Řada střelnic byla obležena, ani házení míčů nechybělo, a křik od čertova kola chvílemi přehlušoval všechny pouťové tlampače. S ohromně halasnou reklamou byli návštěvníci zváni na mořskou „živou obludu“, 300 roků starou. Tradiční…


Práce na pardubském podjezdu

V těchto dnech se provádí zemní úprava kolem zdi Franckovy továrny. Odstraňuje se chodník, který tu vedl k železné přechodové lávce. Nevzhledný chodník byl zbaven dřevěného roubení a byl hodně zúžen zešikmením, které bude obloženo drny. Jímky na spádovou vodu jsou vyplechovány a v Nádražní třídě buduje se kamenné ohraničení. Celá jedna strana podjezdu je pro pěší stále ještě uzavřena. Práce na vozovce jdou dobře, protože je suché počasí. Z dobrodiní podjezdu jsou stále ještě vyřaděni kolaři, kteří musejí objížděti, a také v Rokycanově ulici můžeme nyní pozorovati ten samý zjev čekajících, jako kdysi býval na Skřivánku. Tento přejezd je nyní nejfrekventovanější.


Polední klid v obchodech

Novinkou těchto dní je polední klid v Pardubicích. Od půljedné do půldruhé, lépe řečeno od ? 13 do ? 14 hodiny jsou obchody uzavřeny. Je to nový krok sociálního kýženého opatření po zavedení uzavírání obchodů v 18 hodin. Nákupy jsou již samy na tolik usměrněné, že toto opatření postihlo jen málokoho. Ale zvykne si každý. Autoritativní cestou byl docílen polední klid dříve, než by se jako jinky docílilo zdlouhavými anketami.


Nové nákladní nádraží v provozu

Vedle Pragoděvu, po severní straně Milheimovy ulice směrem až ke chrudimské trati ČSD bylo dáno do provozu nově vybudované a rozsáhlé nákladní nádraží. Je to náhrada za staré nákladní nádraží (býv. „Liberecké“) u starého nádraží, které bylo zrušeno. Postaveny byly četné koleje nákladní pro vykládání a nakládání vagónů. Kullmajerova kolej pro provoz vagónů do města, čelní rampa, pobočná rampa a řada dalších novinek je již plně v provozu. S výstavbou nákladového nádraží je i nadále pamatováno. Z nákladního nádraží povede jižní kolej přes nový most do nové stanice Nemošice s odbočkou na příští vlečky u Černé za Bory. Rozsáhlé stavby vleček u Černé za Bory až po Nemošice a Drozdice budou provádět Dopravní stavby.


V neděli je mimořádná směna

K 15. Výročí osvobození naší vlasti Sovětskou armádou, uskuteční Komunální služby v Pardubicích v neděli 24. Dubna mimořádnou nedělní směnu. Jednotlivé provozovny , např. holičské a kadeřnické, květinové síně, sběrny šatstva, rychloprádelny, lázně a Svatka budou otevřeny od 7 – 14 hodin, v ostatních střediscích se bude pracovat od 6 – 14 hodin.


Jak bude vypadat pardubické přednádraží?

Vlastní přednádraží bude ještě do 1. Máje upraveno tak, aby zmizely nevzhledné hromady a rozkopaný terén. Kolem bazénu s vodotryskem zazelená se trávník, objeví se keře a stromy, budou upraveny chodníky. V současné době probíhá soutěž na návrh pomníku průkopníka a stavitele první parní dráhy v Čechách, inženýra Jana Pernera, který bude umístěn v parčíku a povede k němu krytá spojovací cesta mezi přijímací budovou a budoucím autobusovým nádražím. Prostor mezi nádražní restaurací a obytným křídlem nádražní budovy bude ještě před 1. Májem urovnán. Později vznikne na tomto místě parkoviště osobních aut. Zde má být také umístěna pamětní deska se jmény padlých železničářů, která je nyní na poště starého nádraží.


Labe – příští dopravní tepna

Počítáme-li, že kůň utáhne po rovině na voze náklad těžký sedm metráků, potom na kolejích již 70 a po vodě 700. Také z tohoto našeho malého příkladu vyplývá, že vodní doprava je nejlevnější. Labe je velkou a užitečnou dopravní tepnou, splavnou až do Hradce. Lodě o tisíci tunách výtisku mají po ní dopravovat uhlí pro VCHZ a Elektrárnu Opatovice, zpět vozit výrobky z pardubických závodů, především substráty z VCHZ. Na stavbě tohoto velkolepého projektu v prostoru Pardubic se začalo pracovat. V prvním Srnojedy – Rosice jde o průpich i prohrábku Labe – jak říkají pracovníci Ingstavu – vybudování nového koryta řeky a rozšíření dosavadního. V druhém bude postaven zimní přístav pro VCHZ a překladiště ve Svítkovvě. Ve třetím se jedná opět o prohrábku a vlastní průpich řeky od soutoku s Chrudimkou přes koupaliště a další úpravy, které končí u…


Zájemce o HTT si koupi rozmyslel

T.E.S.L.A.CZ ustoupila od svého záměru koupit celou konkursní podstatu po zkrachovalé HTT Tesla Pardubice, s,r,o,. ikdyž před časem složila u notáře 103 miliónů korun. Podle správce konkursní podstaty Rudolfa Boučka tento krok dosavadní zájemce zdůvodnil tím, že pro ekologické zátěže a chystanou stavební uzávěru v areálu v Kyjevské ulici se stala koupě pro firmu finančně neúnosnou. Tato společnost má pronajmuty některé prostory HTT a před časem nabídla nejvyšší cenu. Jako druhá skončila tchajwanská firma Foxconn, která slibovala rozjet výrobu počítačů a zaměstnat šest tisíc lidí. V současné době se tak znovu zřejmě dostane do hry o získání rozsáhlého souboru nemovitostí HTT. Zástupci firmy Foxconn by měli přijet do Pardubic již tento týden.


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem