Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj
Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Zřícenina hradu Rýzmburk
Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie
Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč
Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.
Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).
A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.
Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.
typ akce: Výlety do historie
Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice
Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Rozhledna Milíř
Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Akciová společnost Franckovka a její ochranné známky
Továrna byla založena Johannem Heinrichem Franckem roku 1880 a zabývala se výrobou kávových náhražek a přísad do těsta. Do roku 1919 patřila akciové firmě Jindřicha Francka synové se sídlem v Linci. V následujícím roce byla vytvořena akciová společnost se sídlem v Praze, která dodávala polotovary svým sesterským závodům v Německu a Švýcarsku. 1948 byla firma znárodněna.Přísada ke kávě zvaná „Franckovka" byla balena do vkusných krabic nebo do červených kulatých balíčků. Specialistou byla kávová náhražka „Enrilo", která dodávala silný odvar kávové chuti. Mimo to se vyráběla káva fíková „Rosilka" a známá perlová žitná káva „Perola". Franckovka se vypracovala za několik let své existence na největší naši továrnu na výrobu kávovin. Filiální závody vznikly v Chomutově a v Košicích.
Bez nadsázky lze říci, že Akciová společnost Franckovka měla nejrozsáhlejší síť reklamy z pardubických firem a rovněž nejčastěji používanou. Prakticky ve všech druzích dobového tisku je početná reklama zastoupena některou její ochrannou známkou nebo firemní značkou. Nejběžnější ochrannou známkou byl prostý kávový mlýnek, pod kterým byl nápis ochranná známka (tovární známka). Kávový mlýnek se též objevuje na firemních listinách a jako takový byl nejpoužívanější ochrannou známkou firmy až do jejího znárodnění. Kávovým mlýnkem byl označen každý příslušný výrobek a objevil se i na reklamním voze. Velice často se kávový mlýnek objevoval v reklamních a inzertních odděleních tisku v souvislosti s výstrahami, které upozorňovaly zákazníka na možnosti existence padělku.
Druhou ochrannou známkou byla čajová konvice a třetí kráčející lev, nesoucí na svých zádech šálek s kávou a lžicí. Všechny tři ochranné známky existovaly a používaly se v době meziválečné, avšak jen kávový mlýnek přežil jako ochranná známka válečné období a existoval na výrobcích i na firemních listinách až do znárodnění podniku. Motiv šálku s kávou ses velice často objevuje jako doprovod k firemní značce chlapce, držícího vzpínajícího se koně.
Reklama firmy byla velice nápaditá a často se měnila. Proslulý je motiv sedící dívky v lidovém kroji, držící výrobek firmy. V pravém dolním rohu se objevuje kávový mlýnek. Motiv sedící dívky byl vystřídán motivem sedícího chlapce. ale vždy byl kávomlýnek součástí reklamy. Někdy se v reklamě objevily všechny tři ochranné známky najednou. Velice často je kávový mlýnek (v nejrůznějších velikostech) součástí firemních listin. Před druhou svět. válkou se objevuje nápis Jindřicha Francka synové, který je umístěn mezi dva kávomlýnky. Před znárodněním se na firemních listinách objevuje pouze nápis Jindřicha Francka synové.
Tato jedna z nejrozšířenějších pardubických ochranných známek se zapsala do povědomí několika generací natolik, že vám většina pamětníků při vzpomínce na tuto firmu řekne právě jen tuto ochrannou známku. „Jo Franckovka...to byl kávový mlýnek". ... Zdraví a sílu skýtá každodenní požívání bílé žitné kávy. „Perola", žitná káva, okořeněná pravou Franckovkou, vyhoví chutí a labužníku a je při tom zdravá jako vezdejší chléb... ... Račte u kupce žádati, nikoliv zkrátka balíček nebo bedničku cikorky, nýbrž zcela určitě Franckovku, abyste byla jista, že obdržíte zboží vždy stejné a dobré. Přitom dbejte známek pravosti a podpisu, neboť naše balení bývá papírem téže barvy napodobeno...
(Ochranné známky Franckovky v dobovém tisku, soukromý archiv autora) Použité materiály:
1) Sborník prací východočeských archivů, Zámrsk, 1987.
2) 75 let Vitany n.p., jubilejní zpráva (1896 - 1971)
3) Český svět Pardubicím, Otto a Růžička v Pardubicích, 1924
4) Soukromý archiv autora