Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

OSOBY A OSOBNOSTI LETECKÉHO DÁVNOVĚKU PARDUBIC Část XXII.

obrázek k článku VAMBERA, Ing., František Ředitel pardubického cukrovaru, významný pardubický veřejný činitel. Narozen 16. července 1860 v Pardubicích, v roce 1878 maturoval na pardubické reálce. Od studijního roku 1878/1879 studoval na C. k. české vysoké škole technické v Praze, asi od srpna 1878 byl členem sdružení studentů techniky Kunětice. Studium na technice ukončil pravděpodobně v roce 1880/1881, soudě podle jeho nástupu k pardubickému cukrovaru v roce 1881. (Studium techniky, alespoň některých oborů, bylo tehdy tříleté.) Zemřel v Pardubicích 24. února 1949. Vedle dalších aktivit patřil Ing. František Vambera k významným činitelům Aviatického družstva v Pardubicích. Jako absolvent vysoké školy technické byl František Vambera členem Spolku techniků z východních Čech. Na ustavující valné hromadě dne 16. července 1904 byl zvolen za revizora účtů, na řádné valné hromadě spolku byl 29. dubna 1905 zvolen ?pořadatelem?. V roce 1906 byl zvolen náhradníkem výboru. Z dalších let se, žel, doklady spolku techniků nedochovaly a tak jsme odkázáni hlavně na místní tisk. Od roku 1903 nacházíme Františka Vamberu v obecním zastupitelstvu. Nebudu se zde blíže zabývat postavením a funkcemi, jež v obecní samosprávě zastával, pro ?aviatické záležitosti je však důležité, že v samosprávě působil. Když se ve dnech 7. a 14. července 1910 rodil ?aviatický odbor? městské rady, byl do něj zvolen také František Vambera. Dne 14. července byl ustanoven předsedou odboru. Jako člen a patrně i funkcionář Spolku techniků se F. Vambera s největší pravděpodobností zúčastnil i večírku, uspořádaného 7. července na počest Ing. Jana Kašpara. Když se 14. září zrodil přípravný výbor Aviatického družstva v Pardubicích, stal se F. Vambera jeho členem jako zástupce městské rady. Pak na ustavující valné hromadě Družstva 26. dubna 1911 byl zvolen do správního výboru, na ustavující schůzi správního výboru byl zvolen pokladníkem. Na valné hromadě Družstva 7. května 1913 byl zvolen pokladníkem rovněž na valné hromadě 11. května 1914. Funkci pokladníka patrně vykonával i v následujících létech, kdy v činnosti Družstva, jistě také vlivem válečných události, došlo k podstatnému útlumu jeho činnosti a zbylí aktivní funkcionáři vlastně už jen vyřizovali starší pohledávky vůči Družstvu. Když se po Kašparově smrti oživila činnost zbytku správního výboru Družstva, ?byl u toho?, jak dokládá dopis Aeroklubu RČS z 14. dubna 1928, týkající se vybudování Kašparova pomníku, adresovaný ?Aviatické družstvo, k rukám pana ředitele Vambery?. A ve výboru družstva fungoval až do jeho rozšíření ve Východočeský aeroklub Pardubice v roce 1930. Zda ještě působil ve VAPu, se mi jeví jako mále pravděpodobné.

VÁVRA Karel

Strojník u firmy František Dvořák. Podle různých vzpomínek, vztahujících se k pardubické aviatice let 1910-1914 spolupracoval s Ing. Janem Kašparem i Eugenem Čihákem. [1] Dokladů je však málo. Při Kašparově veřejné produkci ve Vysokém Mýtě 11. června 1911, kterou pořádalo Aviatické družstvo v Pardubicích, konal jakési pomocné práce, nikoli však přímo při obsluze aviatikova letadla. [2] V srpnu 1911 pomáhal Eugenu Čihákovi při práci na jedné z kopií letounu Saulnier. [3] Žel, žádné další dobové doklady jsem dosud nenalezl, ale objevují se zmínky v létech pozdějších, například v časopise Letectví ve 30. létech.

 

VÍTEK  Jan, sen.

Pardubický lékárník. V roce 1911 se stal přispívajícím členem Aviatického družstva v Pardubicích, tj. s dvojnásobným členským příspěvkem (24 K). [4] Pravděpodobně v roce 1912 z družstva vystoupil. [5]

 

VLČEK  Václav

Významný československý letec. Velitel letecké setniny Pardubice po setníku Stanislavu Novákovi, až do jejího zrušení začátkem léta 1919. Letec již od časů I. světové války. Jeho osudy jsem se blíže nezabýval a raději je přenechám těm, kdož se zabývají československým letectvem meziválečného období.

 

VOKOLEK

Knihtiskárna v Pardubicích. Uskutečňovala některé tisky pro Aviatické družstvo v Pardubicích, například v červnu 1911 a to 300 kusů dopisnic zvoucích na schůze (pravděpodobně formulář, který se podle potřeby vyplňoval). [6] Členem Aviatického družstva nebyl. Jeho osobou ani firmou jsem se blíže nezabýval.

Aviatické družstvo ovšem využívalo služeb i dalších pardubických tiskáren, Společné a Otto & Růžička.

 

VOŇKA Emanuel

Společník firmy Jan Staštík a spol., restauratér. Osobní údaje neznám. Údaje, týkající se Staštíkova letounu Dreadnought No.1 jsou obsaženy v kapitolách Adolf Kabeláč, Ing. Pořiska a Jan Staštík.

 

 

 

VRÁNA, Ing., Karel

Autor brožury Památce prvního československého letce Ing. Jana Kašpara z roku 1928, člen Spolku techniků východních Čech resp. po roce 1919 pardubické odbočky československého Spolku inženýrů a architektů.

 

WAGNER R.

Student práv, od léta 1895 starosta Akademického spolku Arnošt v Pardubicích. Poté, co Spolek uskutečnil Fingerovu leteckou přednášku v Praze (13. května 1895) navrhoval, aby se přednáška uskutečnila též v Pardubicích. [7] Pardubická přednáška se však neuskutečnila.

 

WIESNER Karel, WIESNER Jaroslav

Továrník z Chrudimi. Narozen 1859 v Chrudimi, [8] za studií na pardubické reálce v různých létech uváděno rozdílné datum narození (postupně): 8. ledna 1859, 2. března 1859, 2. května 1859. Karel Wiesner vychodil pět tříd národní školy v Chrudimi, ve školním roce 1870/1871 přišel do I. ročníku reálky v Pardubicích. [9] I. ročník opakoval, v roce 1872/1873 postoupil do II. ročníku. Dál není na pardubické reálce veden [10] a o jeho dalším vzdělání mi není nic známo.

Továrník Karel Wiesner v Chrudimi se korespondenčním lístkem z 13. července 1911 dotazoval Aviatického družstva v Pardubicích na výši členského příspěvku. [11] Družstvo mu odpovědělo 15. července 1911. [12] Karel Wiesner pak vstoupil do Družstva jako přispívající člen s příspěvkem 24 k. [13] Patrně v roce 1912 členství ukončil, v seznamu členů za rok 1913 již není veden. [14]

Podle rodinné tradice zájem o vstup do družstva měl především syn Jaroslav Wiesner (narozený 1898), [15] který hlavně chtěl u Ing. Jana Kašpara absolvovat pilotní výcvik, nebyl však plnoletý (v roce 1911 mu bylo 13 let) a proto přemluvil otce ke vstupu do Družstva. Avšak, jak jsme viděli i v jiných případech, letecká škola Ing. Kašpara stejně nefungovala příliš dobře a na podzim 1911 zanikla. Ani škola bratří Čiháků v roce 1913 patrně nefungovala příliš intenzivně, nehledě na stále nízký věk J. Wiesnera (15 let).

Za I. světové války Wiesnerové údajně koupili letoun Blériot XII, pozůstatek neúspěšného pokusu o leteckou školu Českého aviatického družstva z roku 1910, který se údajně v roce 1917 dostal do Mladé Boleslavi k Metodu Vlachovi a ten ho po opravě prodal do Chrudimi. [16] V roce 1919 postavila továrna Aero v Praze na zakázku patrně J. Wiesnera kluzák L1916/Lili konstrukce Pavla Beneše [17] a díky J. Wiesnerovi se také 19. července 1919 uskutečnil poštovní let Praha-Chrudim letounem DFW C.V. [18]

Karel Wiesner patrně do letectví po ukončení členství v Aviatickém družstvu v Pardubicích bezprostředně nezasáhl, avšak Jaroslav Wiesner sehrál velmi důležitou roli v létání v Chrudimi a později ve Východočeském aeroklubu Pardubice. To však již přesahuje období, jemuž je toto pojednání věnováno. Jako účastník domácího odboje byl Jaroslav Wiesner v roce 1943 popraven.

 

WIRTH, Vilém

Z Vršovic (dnes Praha). Dopisem ze 4. října 1911 se dotazoval „Aviatického školy v Pardubicích“ na podmínky, za nichž by mohl být přijat za žáka. [19] Odpověď neznáme. Jak víme, škola patřila nikoli Družstvu, ale Ing. J. Kašparovi, navíc dotaz V. Wirtha přišel v době, kdy její činnost stejně již končila.



[1] Například Jan Svoboda, Počátky letectví v Pardubicích, září 1938.

[2] Státní okresní archiv Pardubice, fond Aviatické družstvo v Pardubicích, 1911, doklad č. 49.

[3] Samostatné směry, Pardubice, roč. XI., č. 37, 12. 8. 1911.

[4] Státní okresní archiv Pardubice, fond Aviatické družstvo v Pardubicích, 1911, doklad čÍS. 72, Čís. 81.

[5] Tamtéž, 1913, seznam členů.

[6] Tamtéž, 1911, doklad č. 19 (Čís. 105), Účet z 21. 6. 1911.

[7] Státní okresní archiv Pardubice, Akademický spolek Arnošt, kniha protokolů č. 6, Schůze výborová 31. 7. 1895.

[8] Tamtéž, fond Reálka Pardubice, Seznam žáků pro rok 1870/71, 1871/72, 1872/73.

[9] Tamtéž.

[10] Tamtéž.

[11] Státní okresní archiv Pardubice, fond Aviatické družstvo v Pardubicích, 1911, doklad Čís. 131.

[12] Tamtéž, doklad Čís. 132.

[13] Tamtéž, doklad Čís. 81.

[14] Tamtéž, 1913, seznam členů.

[15] Sdělení Jana Bednáře, Pardubice, z 10. 4. 1997, zetě J. Wiesnera.

[16] Vzpomínka M. Vlacha asi z r. 1944.

[17] LK Speciál 3 (2004), str. 21.

[18] Tamtéž, str. 20.

[19] Státní okresní archiv Pardubice, fond Aviatické družstvo v Pardubicích, 1911, doklad Číslo 156.

 

Celý článek naleznete ve Zprávch KPP číslo 9-10/2016


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem