Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
21.04.2024 07:50

Alejí klenů kolem rybníků

 Krucemburk – Staré Ransko – Ždírec n. Doubravou. Délka 7 km. Odj. 7:53 ČD. Návrat 14:00, 16:06 ČD. Ved: Květa Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

21.04.2024 07:55

Meandry Struhy

Veselí - Lepějovice - Meandry Struhy - Bílý kopec - Kokešov – Opočínek. Délka trasy 8 km / 13 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 12:47 / 15:15 Bus MHD č.15. Ved: L. Kvapilová.  Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

Archiv aktualit

MEMORIÁL JIŘÍHO KRISTIÁNA LOBKOWICZE SE JEZDIL NA DOHLED OD ZÁMKU

obrázek k článku Na počátku 30.let 20.století byl v Pardubicích velice populární motocyklový sport. Po prvních úspěšných ročnících závodů o Zlatou přilbu pojala v dubnu roku 1932 pardubická skupina členů Ligy čsl. motoristů v čele s Františkem Hladěnou záměr uspořádat nový závod, tentokrát na regulérní škvárové ploché dráze po vzoru anglické dirt track. Pro její výstavbu zvolili nově vybudovaný Všesportovní stadion. V květnu celým národem otřásla tragická smrt slavného automobilového závodníka Jiřího Kristiána Lobkowicze při závodech v Berlíně a pardubická skupina rozhodla, že nově vystavěná dráha i závod ponese jeho jméno.

Rada města Pardubic požádala o svolení matku zesnulého, kněžnu Josefinu Lobkowiczovou, aby byl závod pojmenován Memoriálem Jiřího Kristiána Lobkowicze. Trofej, kterou každoročně obdržel vítěz Memoriálu, symbolizovala antickou ušlechtilost          a sportovního ducha Jiřího Kristiána Lobkowicze – zlatý antický kulatý štít s uměleckým leptem a rytinou a v úvodu zmíněným nápisem „Se štítem nebo na štítě“. Slova s kterými se Jiří rozloučil s přáteli před osudným startem na berlínském okruhu AVUS.

            Závod o memoriál J.K.Lobkowicze se jel na pět kol s maximálním počtem pěti jezdců na dráze. V prvních dvou ročnících byli přihlášeni jezdci rozdělení podle obsahu válců do jednotlivých kategorií, rozdíl mezi nimi byl pak vyvážen ve  finálových jízdách časovým handicapem vypočteným podle výsledků v rozřazovacích jízdách.

            První závod se konal 31.července 1932, kdy se zároveň uskutečnilo slavnostní otevření škvárové ploché dráhy. Během osmi ročníků se dostal mezi přední sportovní podniky v republice, kde se pokaždé soustředila elita domácích i zahraničních závodníků. Silná konkurence zaručovala napínavý boj a zajímavou podívanou. Mezi vítěze memoriálu se v roce 1937 zařadil i Hugo Rosák, nastupující plochodrážní hvězda.

            Po druhé světové válce chtěl Čs. autoklub Pardubice navázat na tradici závodů, ale v roce 1946 se závod nakonec z důvodů tíživé finanční situace neuskutečnil. Ani další společenské a politické události nebyly pro závod příznivé. Osmý a zároveň poslední ročník se konal v roce 1947. V poúnorovém Československu již neměly vznešené ideály propagátora a průkopníka ploché dráhy a motoristického sportu Jiřího Kristiána Lobkowicze místo. V roce 1950 Jednotný národní výbor Pardubice zrušil škvárovou dráhu a stadion byl po nákladné přestavbě navrácen původnímu účelu – atletice a fotbalu. Pro pardubickou plochou dráhu byl tento krok dost zásadní, jelikož z Pardubic dočasně vymizela – do výstavby nového plochodrážního stadionu ve Svítkově.

memoriál


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem