Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

PARDUBICE PŘED 50 LETY A VOLEBNÍ PLÁNY JEJICH ROZVOJE

obrázek k článku Roku 1960 zanikl 2.Pardubický kraj, byl pohlcen nesmyslným totalitním Východočeským. Jeho negativní vliv na rozvoj Pardubic se záhy projevil, ač strana a vláda slibovaly, že tomu tak nebude. Ovšem po paradoxním rozhodnutí ?dělnické vlády? dát sídlo kraje do sídla biskupství místo do dělnických Pardubic nebylo divu. Již roku 1960 byla zastavena připravovaná stavba Domu chemiků se sály, které dodnes Pardubicím chybí. Nato začal praskat zbrusu nový Labský most, prý pod tíhou koryt převážených do Hradce. Zcela lehce byl z Pardubic přenesen Pedagogický institut, pak velké, vybavené studio Čs. rozhlasu a další instituce? Následovalo omezování investic, nejznámější bylo zastavení stavby druhého objektu navrženého Plaveckého areálu ? sportovního 50metrového se skokanským bazénem. Daleko víc Pardubice poškodilo, že nebyly provedeny či dokončeny dopravní stavby naplánované 2. Pardubickým krajem před rokem 1960, tím Pardubice trpí dodnes? Proto roku 1965 byl založen Klub přátel Pardubic, který chtěl o rozvoji města informovat, proti jeho omezování protestovat. Neuspěl. Po dvou letech přešel k Východočeskému muzeu, stal se vlastivědným klubem s názvem Klub přátel Pardubicka, tedy nejen města, ale celého okresu.

Kupodivu pro volby do národních výborů roku 1968 byl uveřejněn odvážný volební plán Národní fronty na 5. pětiletku vycházející ještě z plánů 2. Pardubického kraje. Tehdy byl předsedou Městského národního výboru František Sluka, který roku 1965 zástupcům KPP řekl, že žádný klub přátel nepotřebuje, protože přáteli města jsou všichni jeho občané.  1/ V tom se mýlil, jak jsme zjistili a ověřujeme si dodnes. Klub ale nezakázal. Ráno 21.8.1968 prý s Dr. Loskotem, předsedou ONV, vyjeli naproti okupační armádě, na hradecké silnici u Kunětické hory ji zastavili a přesvědčili, aby do města nevstupovala. Roku 1969 byli z politických důvodů oba z funkce sesazeni.

            Volební program roku 1968 sliboval: V l. 1968-72 je plánováno předání 1950 bytů, dokončení výstavby II. okrsku Polabin včetně úplné občanské a technické vybavenosti, terénních a sadových úprav, zahájení výstavby Polabin III; dokončení výstavby sídliště na Drážce. Na Skřivánku plánována příprava staveniště pro svépomocnou bytovou výstavbu nejméně 200 rodinných domků. Místo pro další byty bylo plánováno v prolukách a po asanaci, především v prostoru ulic Pernerovy, Karlovy a Štrossovy. V plánu bylo rozšíření nádražní pošty a výstavba výpočetní stanice při novém nádraží (nová pošta 2 u nádraží otevřena až roku 1984), dokončení administrativní budovy ředitelství chemie UNICHEM (roku 2000 přeměněna ve skleněný palác Pojišťovny ČSOB) a objektu výpočetního střediska v Pernerově ul. Bylo plánováno zahájení stavby obchodního domu roku 1969 na náměstí za Veselkou, dokončení roku 1972 (otevřen roku 1974, dnes PRIOR – TESCO), zahájení výstavby Domu potravin – Žralok čp. 68 tř.Míru. (Po roce 1990 zanikl.) Naproti Veselce byl uvolněn prostor pro budovu podniku RaJ-Restaurace a jídelny n.p.(Corso, otevřeno v září 1971, dnes Česká spořitelna) před demolicí Veselky (roku 1972). Jednota postaví restauraci na Palackého třídě a na Višňovce. Na Pernštýnském náměstí v přízemí čp.117 otevře provozovnu, prodejnu postaví na Slovanech (otevřena 1.12.1979). Prodejny plánovány v obytných domech na Palackého třídě. V souladu s rychlým rozvojem města plánováno zajištění rozvoje školství, stavba 2 nových 27 třídních škol v Polabinách (dokončeny: Polabiny II. roku 1968, Polabiny III. roku 1972), 3 mateřské školky pro 360 dětí. Severně od Polabin plánována stavba střední průmyslové školy chemické, dobudování odborného učiliště VCHZ (Chemická škola nepostavena, byla pro ni rekonstruována budova u Prokopova mostu, kde do roku 1960 byl Okresní národní výbor, který byl přestěhován do budovy po zrušeném Krajském úřadě. Roku 2012 tam, do bývalého učiliště VCHZ, byla přenesena. Uvolněná budova je zase zrekonstruována pro Krajský soud). Plánovaná přístavba SPŠE v Karlově ulici, generální oprava ZDŠ Bratranců Veverkových. Stavbu dalších učilišť připravovaly PRŮMSTAV (dnes Dopravní fakulta UPa), CHEPOS (později TMS n.p., dnes Střední zdravotnická škola a fakulta zdravotních studií UPa), TESLA (Střední odborná škola elektrotechnická a strojní) v Husově ulici.

            Bylo plánováno zahájení výstavby nového 70 mm kina (druhého, první kino Jas 70mm otevřeno 5.11.1966, dnes zrušené), úprava kina Lípa (15.12.1990 zrušeno) a Svět ( v Grandu, původně Kino Sport roku 1990 zavřeno, dnes je tu prodejna BILLA s vchodem z opačné strany Grandu, vedle multikina CINESTAR), pokračování obnovy městské památkové rezervace, modernizace bytových jednotek, obnova fasád, umístění obchodů má přispět k oživení. (V rámci obnovy již do roku 1960 upraveny domy č.77 a 78 pro Krajskou knihovnu, od roku 1960 Okresní lidovou knihovnu, dnes opět Krajskou, bohužel ani vědeckou ani studijní, jako mají v jiných krajích).

            V prádelně (v Městských zimních lázních, roku 1964 otevřených, roku 1994 zavřených) na Olšinkách plánována výměna 10kg praček za 50kg pračky z dovozu, v Polabinách ještě roku 1968 plánováno dokončení samoobslužné prádelny. Roku 1968 zvýšeny nízké důchody, roku 1969 plánováno zahájení přístavby Domova důchodců (do 30.11.1970 provedl Městský stavební podnik). VCHZ Synthesia připravují výstavbu společné spalovny průmyslového a městského odpadu. (Nepostavena. Klub přátel Pardubicka od roku 1975 navrhoval postupné budování kombinátu na komplexní zpracování odpadů, třídění a spalování na jihu VCHZ v sousedství připravované čistírny odpadních vod.)  Na rok 1969 plánována dostavba Dopravního podniku za 21 mil. Kč, roku 1968 zajištění dopravy do průmyslové oblasti Černá za Bory. Připravovány podmínky pro přechod z trolejbusové dopravy na autobusovou. (Tehdy celostátně prosazovanou. Naštěstí na to Pardubice neměly peníze, jiná města ano, kupodivu po roce 1990 měla opět na jejich obnovu, ale Pardubice na rozšíření nemají.) Hlavní investiční akce, rozšíření a modernizace komunikace od Zimního stadionu přes nám. Osvobození kolem divadla do Karlovy ul. (Nesmyslná „dálnice“ středem města, zřejmá schválnost, tehdy dočasná, trvající dodnes. Jednoduchým řešením by byl most přes ústí Chrudimky.) Připravovány projekty na komunikaci ze Skřivánku, Pichlovy ul., přes Pardubičky do Černé za Bory. (Postavena jen silnice z Pardubiček do Černé za Bory, dnes Průmyslová ulice, zbytečně vedená lesem. Spojka přes Vinici do Pichlovy dodnes není.) Do roku 1970 plánováno osvětlení na státních průtazích a veřejné osvětlení v okrajových, připojených částech města. Na nejbližší léta byl plánován další rozvoj průmyslu, koncentrovaného do chemické oblasti, do Černé za Bory, na Fáblovku. Ve VCHZ dokončení nových provozů na výrobu barviv, do roku 1970 zvýšení výroby o 26%. V průmyslové oblasti Černá za Bory dokončována stavba mlékárny (otevřena 1970, po roce 1990 zanikla). S konečnou platností rozhodnuto o dokončení stavby slévárny ( asi 10 let rozestavěné) n.p. CHEPOS u Drozdic. (Později postaven celý rozsáhlý areál TMS n.p. Podnik po roce 1990 zanikl, slévárna byla zbourána. Dnes Průmyslový park Pardubice, hostící desítky podniků.) Na Fáblovce připravuje: družstvo CYKLOS stavbu další haly, Plynostav a družstvo Dřevotvar výrobních objektů. Na území města nejvýznamnější investiční akcí dokončení velkopekárny a cukrárny na Ležánkách. (Dokončena 1970, ač s mlýnem měly být do roku 1960 v průmyslové oblasti Černá za Bory, vedle sila, aby se nemuselo převážet obilí ani mouka. Do nových pekáren se tehdy mouka dopravovala přímo dopravníkem. Dnes se ale zase vozí auty.) Na Zavadilce PRAGODĚV připravuje stavbu další výrobní haly. Do roku 1970 plánováno položení horkovodu od Zimního stadionu, ul. Pernerovou, Bratranců Veverkových, Hlaváčovou do býv. Městské elektrárny, její rozšíření a převedení na otop mazutem, aby nahradila dodávku horké vody za provizorní dodávku z VCHZ Synthesia až do roku 1974, kdy dodávku pro celé město měla zajistit Elektrárna Opatovice. (Ta měla vytápět již první domy Polabin po roce 1960, místo toho horkovod přednostně zaveden do Hradce Králové, ač Pardubice měly horší ovzduší a EOp je na území pardubického okresu. Pardubice na horkovod z EOp napojeny až roku 1977.) Do roku 1970 plánováno dokončení splavnění Labe od Srnojed k Brozanům. (To dokončeno roku 1974, vodní cesta do Chvaletic otevřena roku 1977, ale 5 km spojka obou úseků u Přelouče dodnes není.) Na rok 1968 plánováno dokončení výstavby skupinového vodovodu Podlažice-Pardubice (dokončena roku 1975).

            Mnohé z plánů se neuskutečnilo, něco přes nepřízeň kraje ano. Z toho však již mnohé bylo změněno a něco zaniklo. Pozoruhodná historie posledního půlstoletí Pardubic, ač možná ne zcela přesná…

            Po roce 1990 se Pardubice osvobodily od omezování rozvoje Východočeským krajem, od roku 2000 jsou potřetí sídlem Pardubického kraje, ale vize do budoucnosti chybí, nejsou ani sliby ve volebních programech. Složili jsme ruce v klín, budoucnost Pardubice ponechali osudu…

 

1/  Fr. SLUKA (nar. 1.3.1923), bývalý obchodní příručí, od roku 1945 v KSČ, bytem Trnová 55, roku 1949 člen okresní ústředny StB v Pardubicích. (pozn. J.K.)

 


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem