Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

Co možná z dějin Pardubic neznáte - 6. část

obrázek k článku Víte, proč pardubický Zámeček nese jméno právě Zámeček? Řekne-li se v Pardubicích Zámeček, většina lidí si vybaví nacistické popraviště na východním okraji města. Málokdo však zná vysvětlení idylického pojmenování tohoto místa. Zámeček byl postaven stavitelem Schmoranzem st. pro hraběte Jiřího Larisch-Monnicha v letech 1884-86. V dubnu 1885 vyšel v časopise Pernštýn článek o pokračující stavbě vily i stájí pro 50 koní. To vzbudilo ve veřejnosti odezvu a zvědaví pardubáci jezdili okukovat rostoucí "Zámeček". Larischova vila se po dokončení stala známým společenským centrem.

Víte, že zajímavou postavou Pardubic na přelomu 19. a 20. století byl baron Artur Kraus?
Ve Francii se věnoval hvězdářství a zúčastnil se roku 1910 pokusného rozhlasového vysílání z Eiffelovy věže. Po návratu do Pardubic si otevřel lidovou hvězdárnu, přístupnou veřejnosti. Baron Kraus se zajímal snad o všechna sportovní odvětví, která v té době vznikala. Aktivně začal s tenisem a uspořádal v Pardubicích první tenisový turnaj, patřil mezi průkopníky cyklistiky a motorismu, jako první jezdil v roce 1895 Pardubicemi na motocyklu, roku 1898 si opět jako první objednal 2 páry lyží a v noci při měsíčku jezdil kolem zámeckých valů i Kunětické hory. Věnoval se posilování a kopané. Vlastnil psací stroj i Edisonův fonograf, stál u zrodu fotografického klubu i české aviatiky. Znal se s ing. Kašparem, kterého podporoval i finančně. Ochotně dělal Kašparovi ředitele všech letů. Baron Artur Kraus zemřel

21.března 1930 ve věku 76 let.

Víte, že na místě dnešní budovy městského divadla stávala od roku 1864 dílna na výrobu

razítek a vinět?

Firmu vlastnil ing. Josef Prokop. Roku 1870 se společnost přestěhovala do Palackého ulice, kde byla od roku 1890 zavedena výroba mlýnských kamenů a vodních turbín. Jeho syn Josef Prokop ml. vybudoval v první republice největší specializovaný závod na výrobu turbín a stavbu mlýnů ve střední Evropě. 19. října 1910 byl Josef Prokop zvolen starostou Pardubic a byl iniciátorem výstavby dnešního náměstí Republiky, budovy okresního úřadu, spořitelny

u Zelené brány, mostu přes Chrudimku i nové reálky.

Víte, že  v 19.století byla Zelená brána málem zbouraná?

Vzrůstající počet obyvatel na konci 19. století způsobil, že stará radnice již nevyhovovala a bylo rozhodnuto o stavbě nové radnice na místě té původní, ale zabírající také čtyři okolní domy. Byl také projednán návrh na zboření Zelené brány. Hlavní silniční tah vedl tehdy přes Pernštýnské náměstí pod Zelenou branou. Usuzovalo se tudíž, že Zelená brána zvýšený provoz neunese. A nebýt architekta Františka Schmoranze, tak by byl tento symbol Pardubic skutečně zbořen. Architekt Schmoranz poslal dopis do Vídně, aby tak hrubý zásah do historického souladu nebyl povolen. Jeho prosba byla vyslyšena a bourání Zelené brány bylo zakázáno. Starou pardubickou radnici se však již bohužel zachránit nepovedlo.

Víte, že v minulosti si musel odsouzený na jídlo vyžebrat?

Přestupky a zločiny se v 18. století v Pardubicích trestaly různě. Menší přestupky vyřizovali páni konšelé. Těžké zločiny vyřizoval soud hrdelní. Nechtěl-li se odsouzený přiznat, bylo použito práva útrpného, kdy se při mučení odsouzený přiznal i k tomu, co neprovedl. Porušení předpisů cechovních bylo trestáno vykoupáním viníka, který byl vsazen do koše a na řetězu několikrát vykoupán ve Strůze u Bartolomějského kostela. Pokud byl odsouzený v šatlavě, musel si na jídlo vyžebrat. Chodil s biřicem dům od domu a prosil o peníze nebo o jídlo. Také

odsouzený na smrt si musel vyžebrat peníze na mši svatou za jeho duši.

 


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem