Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
21.04.2024 07:50

Alejí klenů kolem rybníků

 Krucemburk – Staré Ransko – Ždírec n. Doubravou. Délka 7 km. Odj. 7:53 ČD. Návrat 14:00, 16:06 ČD. Ved: Květa Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

21.04.2024 07:55

Meandry Struhy

Veselí - Lepějovice - Meandry Struhy - Bílý kopec - Kokešov – Opočínek. Délka trasy 8 km / 13 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 12:47 / 15:15 Bus MHD č.15. Ved: L. Kvapilová.  Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

Archiv aktualit

"Zázraky" se dějí aneb podivuhodné léčebné a jiné prostředky v pardubické meziválečné reklamě (I. část)

obrázek k článku Historií pardubické meziválečné reklamy se zabývám již několik let. Stěžejní informace byly využity jednak v mé disertační práci , jednak v sérii článků, které vycházely ve Vlastivědných listech Pardubického kraje. Na jeden druh reklamy se v obou případech publikování nedostalo, zdála se totiž nezařaditelná. Jednalo se o poměrně rozsáhlou inzerci firem, nabízející nejrůznější paletu léčebných a jiných prostředků, které měly zaručeně kladný výsledek působení. Jejich spektrum bylo často obdivuhodné. Zákazník se mohl setkat v textu se slovy: výjimečné, jedinečné, univerzální ?až po divy činící! Zařadil jsem mezi tyto ?zázračné výrobky? i reklamu, která výrobky chválí umírněným způsobem. Dnes se již sotva dozvíme, jaká byla zpětná vazba podobných inzercí. Nelze však vyloučit, že jejich zákazníci, kteří ?podlehli? reklamě a výrobek koupili, byli s ním skutečně spokojeni a doporučili jej i ostatním. Byli i tací, kteří vyjádřili svoji kritiku. Ocitujme zde na závěr úvodu jednu z mnoha: ?Přehnaná tvrzení, jež všichni přátelé opakují o některých věcech, vzbuzují v nás přesvědčení, že ani jedno z nich není pravdivé. ?Prožil jsem nejkrásnější chvíle na světě?? je věta, již nelze bráti doslovně. Stejně opatrně poslechneme si větu ?X Y jest nejskvělejší spisovatel na světě.? Stejně těžko uvěříme tvrzení ?Má na sobě nejkrásnější šaty, jaké kdy byly ušity.? Všechny věci jsou pouze poměrné. Kdyby např. inserty všech továren na kakao tvrdily ?Toto jest nejlepší kakao na světě?, nevěděli by lidé, čemu mají věřit. Nemohou přece všichni výrobci pravděpodobně vyráběti nejlepší kakao na světě!?

Reklama byla sledována od konce dvacátých let do roku 1938 v regionální tisku Východočeský Republikán a Východ. Na laskavém čtenáři, který dočte všechny tři části mého seriálu, nechám závěrečnou komparaci s dnešní dobou (reklamou) a zodpovězení „tiché otázky“, jestli by patřil mezi tehdejší zákazníky, kteří neodolali a výrobek zakoupili.

Začněme například reklamou na výrobek, který i v dnešní době všichni dobře známe, na Alpu. „Rekonvalescent po chřipce pociťuje všeobecnou slabost a únavu, svaly jsou ochablé a nervy otupělé. Vykonávejte na lékařovo výslovné doporučení, masáž pravou mentholovou francovkou Alpou! Rozprašujte Alpu v pokoji a společenských místnostech, čím zdesinfikujete vzduch. Kupujte Alpu jen v originálních lahvích.“[1]

Dalším inzerovaným léčebným prostředkem byly Emlerovy sodovky a limonády. „Jsou z artézského, radioaktivního přirozeného zřídla. Pro svou jakost a složení jsou stále více žádány.“ [2]

Zázračně působil podle reklamy kýlní pás bez péra systém „Vlček.“ „Tisíce pásů již v používání. Čtěte! Denně dochází díkuvzdání! Např. „Pane Vlček, dodaný mi kýlní pás vyhovuje jak láci, taktéž i účelu. Doporučuji tudíž všem kýlou stiženým užívati bezpérového pásu firmy Vlček, Bratislava, Dunajská 30. Jednostranný pás bez péra od 99 Kč, oboustranný od 149 Kč. [3]

Na téže stránce mohl čtenář dále číst „Rheumatické bolesti v údech ve svalstvu a v kloubech tiší nejlépe Dra Richtra kotvový Pain Expeller, láhev Kč 20,-. Varujte se padělků. Pozor na jméno Richter „červenou kotvu.“ Kde není k dostání, zašle přímo Dra Richtra, lékárna v Praze 1, Revoluční 5.“[4]

Znovu Alpa. „Varujte se nastuzení! Náhlým ochlazením těla vznikají různé choroby. Nemocem předejdeme, když na výslovné lékařovo doporučení proved e (zde se vloudil tiskařský šotek) masáž těla. Pravou mentholovou francovkou Alpou po masáži Alpou nastane mírný chlad, ale za chvíli se dostaví příjemné teplo. Kupujte jen Alpu a odmítejte padělky.[5]

Báječné, jak kuří oko mizí použitím „PRYČ S NÍM!“ Krabička (6 nápl.) 5 Kč. K dostání v lékárnách a drogeriích. Ve Vysokém Mýtě: Drogista Ladislav Hušek.[6]

Nenápadně působila reklama na Kaiserovy jedlové kapky, nezbytné při kašli, katarhu, chrapotu. K dostání ve všech drogeriích a lékárnách.[7]

Velmi jednoduše zněla reklama: Chrapot, vezmi nový druh PWZ menthol-eukalyptus.[8] Reklama téhož výrobku byla uveřejněna ještě v této variantě: Influenza! Vezmi nový druh PEZ mentol-eukalyptus.[9]

Velké reklamní pole zabírala naopak reklama: „Nesčetní průtrží trpící uznali za nejlepší průtržní pás. Nejnovější patent, speciální výroba, Antonín Froněk, Litoměřice, Novobranská 5. Vynalezl jsem jej po delším utrpení kýlou sám a nyní jsem oné tělesné vady úplně zbaven!“[10]

„Pukání rukou a obličeje, bolestivé pálení, červenost a svědění pokožky se zamezí a vyléčí podivuhodně chladivým a dráždění mírnícím Cremem Leodor. Tento krém jest zároveň příjemně vonícím kosmetickým podkladem pod pudr. Cena tuby Kč 8,- a Kč 5,-. Výrobky obdržíte ve všech prodejnách Chlorodontu. Tuba na zkoušku bezplatně každému, kdo zašle tento insert přímo firmě Chlorodont, laboratoř Leo, inž. Štípek a spol., Trnovany-Teplice.“[11]

Lék na věčnou mladost? „Žena zůstává dlouho mladá, když umí zmírniti své denní starosti. Praní způsobuje mnoho starostí. Proč si je neulehčiti BURNUSEM? BURNUS pere již při namáčení prádla ve vlažné vodě, drhnutí prádla odpadá, času i námahy šetří.[12]

„Již za času našich babiček namáčelo se prádlo důkladně před praním. Také dnes jest namáčení prádla velmi důležité, ovšem nechá se zjednodušovati a zlepšiti! Burnus obstarává za vás polovic práce, odstranění veškerou špínu prádla a činí je sněhobílým.“[13]

„Pihy zaručeně odstraní Šimákův krém. Cena krému proti pihám je 15 Kč, návod přiložen. Zásilky se vyřizují poštou bez udání obsahu. Za obnos předem zaslaný, neb na dobírku jedině Jaroslav Šimák, drogerie a kosmetická laboratoř, Heřmanův Městec, Velké náměstí.“[14]

„Universální mořidlo AGROVIS se nejlépe osvědčilo proti plísni sněžné u žita a prašné sněti u pšenice. Používejte vždy tuzemský výrobek mořidlo AGROVIS. Vyrábí chemická továrna: Žďánice-Pardubice.[15]

„Vypadáte mlaději, umyjete-li své vlasy každý týden osvědčeným shampoonem s černou hlavou!“ [16]

„Směšné, ale tak bývalo. Dnes nosíme při sportu, hrách a turistice oděv prostý, hygienický a pohodlný. Takový má být i způsob Vašeho praní. 1. Namočte na noc prádlo jako obyčejně. 2. Rozpusťte ve studené vodě RADION a vyvářejte prádlo 20 min. 3. Dobře je vymáchejte nejdříve v teplé, pak několikrát ve studené vodě. Zkuste a přesvědčete se. Tak jednoduše, levně a lehce pere jen RADION!“[17]

„43 roky jsou dostatečně dlouhým časem na vyzkoušení některého výrobku. Tak dlouho používá se na boty a s nejlepším úspěchem „GUTRA“ – gumový tuk- mazadlo a olej na boty. „Gutra“ učiní obuv nepropustnou, ohebnou a trvanlivou. Žádejte vždy a všude jen „Gutra.“ Jediní výrobci: Cirine – závody J. Lorenz a spol., Kamenice v Sasku, hl. sklad pro Velkou Prahu XIX.“[18]

„Odmítejte bezcenné krouhačky s obyčejným bubnem plechovým, který neřeže a rezaví. Naše krouhačka „HOSPODÁŘ“ opatřena je patentním ocelovým bubnem, který je přímo NEZNIČITELNÝ! Cena 170 Kč (prospekt zdarma). Velký výkon! Tisíce v používání! Družstvo „HOSPODÁŘ“, Milotice nad Bečvou.[19]

„Nedoslýchaví! Víte již, že můžete svůj sluch zlepšiti, ano, i v těch nejtěžších případech a nejvyšším věku, že okamžitě můžete všechno přesně slyšeti a rozuměti, zpěv, hudbu, ano i tiché rozhovory, použijete-li správný přístroj! Technika pokračuje. Nabízím vám to nejdokonalejší nové doby. Lékaři, svazy nedoslýchavých, doporučují mé přístroje. Tisíce jich používají po několik let – mnoho děkovných dopisů mám po ruce. Musíte se osobně přesvědčiti. Navštivte mně! Udílím každou informaci zdarma! Vyšetřím každý případ, speciálně jednotlivě a odborně! Zkuste a posuďte, to vás nic nestojí! Jen tak můžete a musíte býti spokojeni! Jan Dvořák, Litoměřice n. Lab, Zahradnická č. 62.“[20]

„Jak ochráníte své auto před škodou, vzniklou mrazem? Pouze použitím „FRIGU“, ochranného přípravku proti mrazu. V původních zaplombovaných krabicích, a to desetikilových po Kč 230,- a dvacetikilových po Kč 450,-. Objednávky přijímá Alois Podzimek, Hradec Králové.[21]

„Pozor! AVUS činí divy, každou chorobu léčí, jako revma, bolení hlavy, ischias, dnu, gicht a mnoho jiných chorob. Předvádí se denně v hotelu „Bouček“, Pardubice, Havlíčkova.“[22]  O několik čísel mohl čtenář dále číst: „AVUS“ činí divy, léčí všechny choroby. Předvádí se denně v hotelu „Bouček“ dříve „Urban“, Pardubice.[23]

Ze zahraniční reklamy se na stránkách pardubického tisku objevovala už před první světovou válkou švýcarská firma MAGGI. S její hojnou reklamou se čtenář setkal běžně na stránkách Východočeského Republikánu nebo Východu i v době meziválečné. „Okuste, prosím, MAGGIho koření k zlepšení polévek, omáček, zelenin, salátů atd. MAGGIho hovězí polévka v kostkách k přípravě hovězí polévky. NENÍ NIC LEPŠÍHO! Vřele doporučujeme. Jindřich Fink, Pardubice, Wilsonova tř.“[24]

Některé firmy otiskovaly pravidelně krátké „lakonické“ věty, které vzbuzovaly dojem, že není již třeba více dodávat, někdy dokonce ani grafický doplněk reklamy jako např. reklama na Sekyrkova ovocná vína „Ochutnáte-li Sekyrkova ovocná vína, přírodní a desertní, nebudou nikdy chyběti na Vašem stole, Přelouč.“[25] Jiným příkladem byl „zázračný prací výrobek RADION, „Hlavu vzhůru, hlavu vzhůru, i při velkém prádle, neboť RADION pere sám!“ [26]  Zázračným prostředkem na pečení, který se objevoval ve velmi hojné pardubické reklamě od počátku 30. let, byl VISAN. „Na každé jídlo-ať se vaří nebo peče nebo smaží- hodí se znamenitý mléčný margarin VISAN a výživný pokrmový tuk CERES. Vyrábí se z nejlepších surovin, jsou levné a lehce stavitelné. VISAN do pokrmů, na smažení CERES.“ [27]

Jindy stačil ještě kratší text „Vlasy jako hedvábí leskle činí ELIDA SHAMPOO!“[28] Dále: „Dolu s cenou! Kdo by dál-jiným pral? Schichtovo terpentýnové mýdlo s jelenem!“ [29]

 

                                                                                                                             (pokračování)

 



[1] Tamtéž, roč. XI., 4. 1. 1929, č. 1, s. 3.

[2] Tamtéž, s. 5.

[3] Tamtéž, s. 7.

[4] Tamtéž.

[5] Tamtéž, 11. 1. 1929, č. 2, s. 4.

[6] Tamtéž, s. 8.

[7] Tamtéž, 1. 2. 1929, č. 5, s. 6.

[8] Tamtéž, 8. 2. 1929, č. 5, s. 6.

[9] Tamtéž, 15. 2.1929, č. 7, s. 3.

[10] Tamtéž, 8. 3. 1929, č. 10, s. 8.

[11] Tamtéž, 15. 3. 1929, č. 11, s. 7.

[12] Tamtéž, 19. 4. 1929, č. 16, s. 7

[13] Tamtéž, 16. 4. 1929, č. 20, s. 9.

[14] Tamtéž, 7. 6. 1929, č. 23, s. 8.

[15] Tamtéž, 12. 7. 1929, č. 28, s. 10

[16] Tamtéž, 19. 7. 1929, č. 29, s. 3.

[17] Tamtéž, 20. 9. 1929, č. 38, s. 8.

[18] Tamtéž, 11. 10. 1929, č. 41, s. 9.

[19] Tamtéž, 18. 10. 1929, č. 42, s. 8.

[20] Tamtéž, 15. 11. 1929, č. 46, s. 7.

[21] Východ, List Československé národní demokracie, roč. XII., 5. 1. 1929, č. 1, s. 9.

[22] Tamtéž, 2. 2. 1929, č. 5, s 5.

[23] Tamtéž, 9. 2. 1929, č. 6, s. 8.

[24] Tamtéž, 15. 6. 1929, č. 24, s. 5.

[25] Tamtéž, 14. 9. 1929, č. 37, s. 5.

[26] Tamtéž, roč. XIII., 25. 1. 1930, č. 4, s. 2.

[27] Tamtéž, 1. 3. 1930, č. 8, s. 3.

[28] Tamtéž, 22. 3. 1930, č. 12, s. 8.

[29] Tamtéž, 5. 4. 1930, č. 14, s. 11.


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem