Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
21.04.2024 07:50

Alejí klenů kolem rybníků

Krucemburk – Staré Ransko – Ždírec n. Doubravou. Délka 7 km. Odj. 7:53 ČD. Návrat 14:00, 16:06 ČD. Ved: Květa Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

21.04.2024 07:55

Meandry Struhy

Veselí - Lepějovice - Meandry Struhy - Bílý kopec - Kokešov – Opočínek. Délka trasy 8 km / 13 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 12:47 / 15:15 Bus MHD č.15. Ved: L. Kvapilová.  Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

Archiv aktualit

DINOSAURUS OD SRNOJED

obrázek k článku K zajímavému objevu na břehu řeky Labe u Srnojed došlo před 124 lety, tedy bezmála jedním a čtvrt stoletím. Zkamenělé fragmenty kostí, objevené tehdy profesorem mineralogie a mineralogie Jaroslavem Jiljí Jahnem (1965-1934), popsal přírodovědec a ředitel Národního muzea v Praze Antonín Frič (1834-1913) pod názvem Iguanodon albinus. Nesprávně tedy tyto fosilie přisuzoval ornitopodnímu dinosaurovi iguanodovi, známému tehdy ze západní Evropy. V roce 1905 si pak svůj omyl uvědomil a stanovil nové rodové jméno Albisaurus. Vcelku zbytečně a proti pravidlům zoologické nomenklatury změnil také druhové jméno, takže nový taxon měl podobu Albisaurus scutifer (prioritu má nicméně A.albinus, protože tak byl popsán typový materiál, na kterém je založen i A.scutifer). Rodové jméno znamená v překladu ?ještěr od (řeky) Labe?, protože zkameněliny byly objeveny právě na odkrytém břehu této řeky. Druhové albinus pak znamená ?bílý?, podle Bílého Labe. Donedávna se na tento fosilní materiál v podobě několika fosilních prstních článků a kožních destiček pohlíželo jako na nepříliš dobře identifikovatelné pozůstatky jakéhosi nedinosauřího pravěkého plaza. Fosilie byly také považovány za pozůstatky druhohorních aligatoroidních krokodýlů. Na druhou stranu se ale také objevil názor, že kostní plátky, podobné osteodermům tyreofor (obrněných dinosaurů jako ankylosauři a stegosauři), by mohly nasvědčovat příslušnost albisaura právě k této skupině.

O tomto taxonu, známém dodnes jen podle drobných izolovaných kostí, se poprvé zmiňuje Antonín Frič v díle Studie v oboru křídového útvaru v Čechách. V.Březenské vrstvy. (Praha, 1895):

„O přítomnosti obrovských ještěrů v době ukládání se Březenských vrstev svědčí více zbytků, které nalezeny byly na příkrém svahu Labském u Srnojed, západně od Pardubic. Pan Dr. Jaroslav Jahn nalezl tu střední část velkého phalangu, na němž obě kloubní plochy rozkladem byly zrušeny; zbytek jest 10 cm dlouhý a v prostředku 6 cm široký. Kromě toho nalezl jsem na témže místě ploché, čtyřhranné kousky kostí, které jistě náležely ku kostní kostře a na příčném výbrusu ještě strukturu kostní vykazují. Mimo tyto nalezeny kusy, které upomínají na žebra a jiné částky kostry, avšak úplně z rozloženého kyzu a sádry se skládají.“

Zatím není definitivně prokázáno, že obě Fričovy domnělé dinosauří fosilie (první z Holubic u Kralup nad Vltavou, objevená již roku 1878 má stáří kolem 95 milionů let, exemplář od Srnojed asi 88,5 milionu let) skutečně patřily neptačím dinosaurům, a nikoliv třeba velkým ptakoještěrům nebo jiným obratlovcům. Všechny indicie však nasvědčují první možnosti (zejména u materiálu z Holubic je příslušnost k taxonu Dinosauria velmi pravděpodobná). V takovém případě by zdaleka nejlepší český nález toho druhu, učiněný v roce 2003 u Mezholez u Kutné Hory a v roce 2017 pojmenovaný jako Burianosaurus augustai, nepředstavoval první objev v dinosauřích kosterních zkamenělin na našem území. K tomu by totiž tím pádem došlo již koncem 19.století, jak uváděl sám profesor Frič. Této možnosti dává za pravdu i podrobný histologický výzkum paleontologa Borise Ekrta, který v roce 2001 s velkou pravděpodobností potvrdil příslušnost fosilií od Srnojed i Holubic ke skupině Dinosauria. Fosilní materiál se nachází ve sbírkách Národního muzea v Praze.

O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter