Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

CESTY DOMŮ

obrázek k článku 27. října 1941 se sešlo v pracovně přednosty II. odboru MNO v Londýně plk. F. Moravce sedm čs. vojáků. Mimo plk. Moravce tam byli ještě zpravodajci mjr. Josef Strankmüller, škpt. Šustr, pilot P/O RAF Anderle a parašutisté npor. Alfréd Bartoš, rtm. Josef Valčík a svob. Jiří Potůček. Pro tři posledně jmenované měla být tato schůzka poslední instruktáží před zahájením operace SILVER A, pro níž byli speciálně cvičeni. Na závěr této instruktáže byli pak aktéři představeni ministru národní obrany exilové vlády gen. Ingrovi.

S plk. Moravcem se parašutisté setkali ještě 29. října při obědě. Moravec se s nimi rozloučil vojácky stručně, bez sentimentu:

„Dnes odjíždíte. Můj šestý smysl a přesvědčení mi říká, že to dobře dopadne. Závěr pocitů z vykonaných příprav je naprosté přesvědčení o zdaru akce. Váš úkol je velmi vznešený, mimořádně důležitý a zodpovědný. Znovu zdůrazňuji, že chytrost, prozíravost a opatrnost jest více na místě než divadelní hrdinství.

Doufám, že Vás 4., 5. a 6. listopadu uslyšíme a tím bude účelu dosaženo. Roli, kterou hrajete, není role malá, je to historie, to si dobře uvědomte.

Vaše požitky a služební postup Vám jdou dále. Chceme tím demonstrovati, že Jste naši lidé, dočasně exponovaní na důležitém místě mimo Velkou Britanii, kde jest naše armáda.

Přeji Vám, a to kvůli sobě i kvůli Vám a celé naší věci, hodně štěstí. Na shledanou!“.

Týž den v 18 hodin měli parašutisté odletět do protektorátu. Měli, ale neodletěli - zabránilo jim v tom špatné počasí. Odlet byl odložen na příští den, ale ani 30. října ze stejných důvodů letadlo nevzlétlo, a parašutisté se znovu vrátili na svoji základnu STS-2 (Zámeček Bellasis). Do třetice se parašutisté objevili na letišti v Newmarketu 3. listopadu. I tentokrát byl poradě všech zainteresovaných let opět odložen.

Až 7. listopadu v 18.10 hodin se odlepil zastaralý bombardér Whitley 138 RAF s českou posádkou kapitána P/O Anderleho od startovací dráhy. Těžko kdo je asi schopen vylíčit pocity jak parašutistů tak i letců, kteří při tomto letu poprvé mířili poprvé nad svou okupovanou vlast. Letoun minul belgické pobřeží, u Mainzu přelétl v silné protiletadlové palbě Rýn. Díky mistrovství pilota proletěl nebezpečným pásmem bez poškození a po 22. hodině dolétl do prostoru jižně od Prahy, ve kterém zuřila silná sněhová bouře. Vysazení parašutistů bylo nemožné a proto po poradě kapitána letadla s dispečerem škpt. Šustrem se letoun otočil zpět. Nad Darmstadtem shodil dvě bomby, původně určené pro rafinérii v Kolíně a po téměř jedenáctihodinovém letu přistál na letišti Honingtonu s téměř prázdnými nádržemi. Parašutisté byli celou dobu letu doslova vmáčknuti v nevelkém nevytápěném prostoru bombardéru. Po přistání museli být z letadla vyneseni a dopraveni na zámeček Bellasis.

Tam čekali na další úplňkovou noc. Vhodná doba nastala 30. listopadu. Stejný letoun se stejnou posádkou i se stejnými pasažéry odstartoval z newmarketského letiště. Posádka letadla tentokrát nebyla úspěšná v navigaci. Zabloudila a po necelých desíti hodinách letu přistála s vyčerpanými parašutisty opět na své základně.

6. prosince odjeli parašutisté z Bellasis na letiště k dalšímu pokusu o odlet. Opět marně a zbytečnou cestu absolvovali i 8. a 9. prosince. Nervy parašutistů musely být po osmi neúspěšných pokusech napnuty k prasknutí. Vedení operace proto po dalším neúspěšném pokusu 10. prosince (let byl odvolán už v poledne) rozhodlo, že další pokusy budou odloženy na pozdější dobu. Rozhodlo také, že všichni tři parašutisté odjedou aleaspoň na pár dní na venkov, aby se zotavili z nepřetržitého stresového stavu. Před odjezdem se zúčastnili v Londýně společné večeře s anglickými důstojníky a navštívili divadelní představení. Z Londýna odjeli 16. prosince a vrátili se 23. prosince. Na tento den je pozval přednosta II. odboru MNO na společný oběd, a přitom jim oznámil, že jejich operační pohotovost začíná už druhého dne 24. prosince 1941. Těžko říct, zda odpočinek a vánoční pohoda parašutisty uklidnila. Zbývaly jim už jenom čtyři klidné dny.

28. prosince 1941 večer na ně čekal na letišti Tangmere moderní letoun Halifax speciální 138. letky RAF s kapitánem F/Lt Hockeym. Ten ve 22 hodin odstartoval, aby dopravil na území protektorátu už nejen paraskupinu SILVER A, ale také paraskupiny SILVER B a ANTHROPOID. Teprve desátý pokus, dostatečně už popsaný v literatuře, byl tedy úspěšný.

 

Prameny:

    SÚA Praha, fond 302-154-3

       Rajlich, J. - Sehnal, J.: Českoslovenští letci u 138. speciální perutě (in: PLASTIK KITS REVUE 4/1991)


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem