Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

4. Rychlá divize

obrázek k článku V roce 1998 si připomínáme 60. výročí pohnutých událostí roku 1938. Avšak už roky předtím si vojenští představitelé tehdejší Československé republiky uvědomovali nebezpečí, které hrozí naší republice.

Dne 1. října 1937 vznikly v rámci modernizace čs. armády celkem čtyři rychlé divize (dále RD). Byla to: 1. RD Praha, 2. RD Brno, 3. RD Nové Zámky a 4. RD Pardubice. V tomto období už akutně hrozilo nebezpečí ze strany hitlerovského Německa. Armáda se tedy musela beze zbytku zabývat vším, co souviselo s obranou Československa, ať to bylo opevnění, modernizace armády včetně její motorizace, dále přezbrojování a vyzbrojování moderními zbraněmi.

Při manévrech v roce 1936 a následných v roce 1937 se jasně ukázalo, že motorizace armády a nasazení tanků sehrají v budoucnosti významnou roli. Zde tedy byly počátky konkrétních snah o vznik těchto jednotek - rychlých divizí. Začaly tedy náročné práce a tyto jednotky se počaly budovat s tím, že měly být postaveny k 1. říjnu 1937.1)

Skutečnost, že Pardubice se staly posádkovým městem 4. rychlé divize, si tedy i po 60 letech zasluhuje pozornosti. Ale k tématu rychlé divize je potřeba povědět, o co šlo? Velení čs. armády potřebovalo jednotky, které by byly v případě napadení pohyblivou zálohou. Dříve tuto roli zastávalo jezdectvo, ale v těchto letech už bylo nad slunce jasné, že jeho význam je už nenávratně pryč. Přesto v těchto letech měla naše armáda silné vojenské útvary jezdectva, a tak nezbývalo, že i ono se stalo základem sestavy rychlých divizí. K němu byly přiřazeny motorizované jednotky, tanky a dělostřelectvo. Avšak o tom bude řečeno více v dalších odstavcích.

Každopádně nelze podezírat tehdejší vojenské představitele, že by nechtěli mít moderní armádu s auty, tanky či letectvem. Tehdy již hodně zvýšené finanční náklady na obranu totiž pohlcovala výstavba mohutného a nesmírně nákladného opevnění. Jestliže se tedy budeme zabývat složením těchto RD, pak je jasné, že organizační členění RD představovalo těžkopádný a nerovný celek, kde vedle tanků a motorizovaných útvarů byly i jednotky dělostřelectva taženého koňmi a dragouni či dokonce i cyklistický prapor.

Nyní k Pardubicím. 4. RD byla v kasárnách na Hůrkách, které se v té době pro ni stavěly. Předtím velitelství sídlilo v jezdeckých kasárnách u Veselky. Velitelem 4. RD byl brig. generál Josef Dvořák.2) Náčelníkem štábu pplk. gšt. Ferdinand Mozner, přednostou intendance mjr. inten. Karel Mader.

Rychlá divize měla v době míru dvě základní součásti, kterými byla předně 4. motorizovaná brigáda a 4. jezdecká brigáda. Tyto se skládaly z následujících útvarů 4):

4. motorizovaná brigáda - velitel plk. gšt. František Rakovčík, hraničářský prapor 4 - Písek - plk. pěch. Jaroslav Volek, cyklistický prapor 1 - Slaný - plk. pěch. František Konopásek, dělostřelecký oddíl 81 - Kostelec nad Orlicí - plk. děl. Jan Adamec

4. jezdecká brigáda - velitel plk. jezd. Jaroslav Macas, dragounský pluk 4 - Klatovy - plk. jezd. Ladislav Nedbal, vozatajská eskadrona 2 - Stod - mjr. jezd. Ota Hocke, vozatajská eskadrona 5 - České Budějovice - škpt. jezd. Jaroslav Černohorský, dragounský pluk 8 - Pardubice - plk. jezd. Josef Tacl, vozatajská eskadrona 4 - Josefov - škpt. jezd. Bedřich Mottl, dragounský pluk 9 - Vysoké Mýto - plk. jezd. Josef Šourek

V tomto momentě je potřeba připomenout, že názory pamětníků se mohou lišit, ale organizace RD se postupně měnila a je vždy myslet na čas, z kterého informace pocházejí.

Organizační schéma rychlé divize z roku 1937 bylo následující1)

Rychlá divize - velitelství (budu vztahovat na 4. RD)

Tato měla štáb, kterému podléhala štábní eskadrona, štábní kolona 84 a oddíl polních četníků, dále služby.

4. motorizovaná brigáda: motorizovaný pěší prapor (2x), prapor lehkých tanků 7 a 8, motorizovaný dělostřelecký oddíl 81, motorizovaný přezvědný oddíl 4, motorizovaná ženijní rota 87, telegrafní prapor 84 (sestával z telegrafní roty 184, radiotelegrafní roty a dalších dvou telegr. rot 187 a 188). K tomu snad to, že v původním schématu podléhal telegrafní prapor 4. jezdecké brigádě. Motorizovaný přezvědný oddíl 4 se skládal z pomocné čety, roty obrněných automobilů a roty motocyklů.

4. jezdecká brigáda: dragounské pluky 8 a 9, cyklistický prapor 4, hipomobilní dělostřelecký oddíl, rota velkých kulometů proti letadlům 87 a 88, rota kanonů proti útočné vozbě 89 a 90.

Velitelství RD mělo dále k dispozici zbrojní park 84, intendanční park, zdravotnickou ambulanci, veterinární ambulanci 52, nákladní autokolonu 222 a 348, konečně polní poštu č. 52.

Bylo tedy řečeno, jaké útvary a složky byly v sestavě RD. Nyní je určitě potřebné se seznámit, jaké byly počty u 4. RD:5)

K 1. říjnu 1938 bylo ve stavu 4. RD 416 důstojníků, 96 rotmistrů, 9885 mužů, dále měla 2522 jezdeckých koní, 251 tažných koní a 2 soumary. Ve výzbroji bylo 5 281 pušek, 2850 pistolí, 64 + 146 těžkých kulometů, 212 lehkých kulometů, 34 + 73 kanonů proti útočné vozbě (tankům), 6 minometů, 24 děl, 73 tanků, 5 obrněných automobilů, 16 protiletadlových kulometů. Z dopravních prostředků to bylo 145 osobních a 772 nákladních automobilů, 232 motocyklů a jeden autobus. Sem také patří 902 jízdních kol.

Následující rok 1938 už nevěstil nic dobrého. Už 21. května byla vyhlášena ostraha hranic. Někdy se o ní hovoří jako o květnové mobilizaci. Tehdy podle agenturních zpráv mělo dojít k přesunu německých vojsk k naší hranici, což vyvolalo obavy z napadení. Proto byl nakonec povolán do činné služby odvodní ročník 1935 a pak především vojáci - specialisté. Stav armády se zvýšil na 370 tisíc mužů.

Podle rozkazu z 21. května 1938 se i 4. rychlá divize začala přesunovat. Jednotky pardubické divize se shromáždily v prostoru Polná - Jihlava - Krasoňov - Květnov. Velitelství 4. RD bylo v Jihlavě.5) Bližší hodnocení tehdejší ostrahy hranic jsou složité záležitosti a mnohdy i sporné, ale to už je mimo rámec tohoto sdělení. V polovině června však se situace normalizovala.

Když nastalo další zostření situace, musela armáda vyhodnotit stav a provést příslušné kroky. V pondělí 12. září 1938 pronesl Hitler v Norimberku štvavý projev a v pohraničí vypuklo henleinovské povstání. Už krátce předtím učinil hlavní štáb některá opatření a přesuny vojenských jednotek, které posílily stávající vojenské útvary v pohraničí. Pro 4. RD byl vydán rozkaz dne 13. 9. 1939, podle něhož se 4. motorizovaná brigáda přesunula do prostoru Karlových Var a 4. jezdecká brigáda do prostoru Tábora. O. Holub1) uvádí, že došlo k několika bojovým střetnutím v Chebu, Kraslicích, Haberspirku i jinde. Motorizovaná brigáda zajišťovala pořádek v okolí Falknova (nyní Sokolov) i ve Falknově a v Kynšperku. Zasahovaly především tankové roty. Velitelství 4. RD bylo v Táboře. Avšak už 17. 9. 1938 dostal velitel 4. RD rozkaz k soustředění celé 4. RD do prostoru Tábor - Pacov a tato divize se stala zálohou hlavního štábu.

Dne 23. září oznámil čs. rozhlas vyhlášení všeobecné mobilizace. V té době byla 4. RD v prostoru Tábor - Pacov. Dne 25. 9. přišel rozkaz k přesunu celé divize do prostoru Veselí/Mezimostí - Kardašova Řečice - Soběslav. Velitelství divize bylo v Soběslavi. Krycí název 4. RD byl VOJTĚCH.

Už byla zmínka o schématu rychlé divize, ale autoři se od sebe poněkud liší.1,6) Sander uvádí mj. rotu VKPL 87 a 88 (kulomety proti letadlům), rotu KPÚV (kanony proti tankům) 89 a 90 u 4. motorizované brigády, u telegrafního praporu pak uvádí3) telegrafní roty a radiotelegrafickou rotu.

Nyní k úloze 4. RD v případě konfliktu s Německem. 1. hlavní obranné pásmo všeobecně na čáře Český Krumlov - Nová Bystřice měly bránit útvary hraniční oblasti 31. V případě lokálního vlomu se předpokládalo obnovit obranu pomocí části sil 4. RD. V jiném dokumentu píše arm. gen. Lev Prchala rovněž o využití 4. RD v případě lokálního průlomu u VI. sboru. Zároveň uvádí, že bude-li postavení prolomeno na více místech nebo značnými silami, nelze na něm pro pochybný výsledek obětovati 4. RD. Rovněž s můžeme dočíst na dokumentu z 29. 9. 1938 v poznámce, že 4. RD měla značné ofenzivní možnosti. Disponovala totiž asi 110 tanky.7) Uvážíme-li, že ve výzbroji čs. armády bylo tehdy kolem 350 lehkých tanků, pak to byla bezmála třetina! Nutno poznamenat, že zde byly tanky i od jiné RD.

Je pochopitelné, že u 4. RD divize sloužili i občané z Pardubic. Psali domů prostřednictvím polní pošty č. 52. Jeden z pamětníků sloužil u Velitelství VOJTĚCH, útvar Tuleň a byl u Soběslavi. Vypravoval o dalším kolegovi z Pardubic, který jako tankista se zúčastnil bojů o Český Krumlov. Tam totiž došlo k henleinovskému povstání a střílelo se. Tanky spolu s pěšáky musely na náměstí likvidovat kulomety v hotelu. Podrobně o tom píše O. Holub.1) Bohužel oba pamětníci již nežijí.

Zajímavou historii měla i polní pošta č. 52 sloužící této 4. RD. Tuto vystrojil a vyzbrojil telegrafní prapor v Kutné Hoře. Odtud jeli rekvirovaným nákladním automobilem do Soběslavi. Dne 30. 9. 1938 došlo v Křivosudově na tehdejším okrese Ledeč nad Sázavou k havárii ve 23,30 hod. V obci bylo zatemnění a auto mělo také zatemněné reflektory. Řidič byl navíc špatný a jel rychle. V obci nezvládl zatáčku a auto převrátil. Z devíti vojáků bylo sedm zraněno, někteří těžce. Nezraněný vojín J. Vích začal organizovat pomoc. Zraněným pomohli místní občané, lékař asi narukoval do armády. Z četnické stanice voj. Vích volal do Kutné Hory a zastavoval spojky projíždějící Křivosudovem, aby přivolal ambulanci. Té se nedočkal (opravdu motorizace v té době byla minimální). Nakonec se dovolal do pelhřimovské nemocnice, odkud v až v 8,30 hod. přijel státní autobus (!), který postižené převezl do nemocnice. Sanitní vozy v té době prakticky nebyly a když, tak byly v armádě. Zápis o nehodě je zachycen ve válečném deníku této polní pošty a sepsal ho npor. tel. Smetánka.

Tolik ve stručnosti o 4. RD. Zachoval se i válečný deník této divize, ale o něm až jindy.

 

Poznámky:

1) Holub O.: Čs. tanky a tankisté, NV Praha 1980, str. 113/114.

2) Brigádní generál Josef Dvořák se narodil 14. 8. 1892 v Čechách na Hané, okr. Prostějov.

3) pplk. = podplukovník, plk. = plukovník, podobně škpt. = štábní kapitán a mjr. = major. Dodatek „gšt.“ znamenal, že dotyčný důstojník byl absolventem vysoké vojenské školy. Za doby 1. republiky se za hodností důstojníka ještě uváděla jeho odbornost, tedy pěch. = pěchota, děl. = dělostřelectvo, let. = letectvo, tel. = telegrafní vojsko, inten. = intendant, jezd. = jezdectvo aj.

4) Stehlík E.: Mírová organizace čs. branné moci 22. 9. 1938. Historie a vojenství (HaV) 3/1997, str. 114/115.

5) Šrámek P., Mgr.: Soukromé sdělení.

6) Sander R.: Válečná čs. armáda v září roku 1938. HaV, 6/1995, str. 23/80.

7) Minařík P., Šrámek P.: Dokumenty čs. armády z podzimu 1938. HaV 3/1997, str. 141/174 (s. 145 a 165).

8) Karton: Mobilizace 1938 - polní pošty č. 1. Voj. historický archiv Praha; Válečný deník polní pošty č. 52 (npor. tel. Smetánka).


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem