Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
31.03.2024 09:00

Přes střechu Evropy

Pustá Kamenice - Žižkov - Borová u Poličky. Délka trasy 10 km. Odjezd 9:02 ČD. Návrat 16:56 ČD. Ved: P. Kožený. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

31.03.2024 09:30

Velikonoce v Polabí

Valy – Mělice – Lohenice - Přelouč. Délka trasy 5,5 km. Odjezd 9:30 ČD (LETNÍ ČAS). Návrat 12:37 – 14:37 ČD Os, 13:05 – 14:05 R. Ved: M. Timarová. Turistická vycházka týmu B. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

03.04.2024 18:00

Archeologický průzkum v Pardubičkách

Přednáška Mgr. Tomáše Čurdy. Koná se v sále Jana Kašpara ve staré reálce na Komenského náměstí. Vstup zdarma, veřejnost zvána.

typ akce: Hovory o Pardubicku

06.04.2024 14:00

Komentovaná prohlídka Automatických mlýnů

Pročleny Klubu přátel Pardubicka. Sraz před areálem Automatických mlýnů. Vstupné 200 Kč / 140 Kč zlevněné. Přihlásit k účasti je možné v kanceláři Klubu přátel Pardubicka v úterý nebo ve čtvrtek 10-12 a 14-17 hodin.

typ akce: Výlety do historie

17.04.2024 18:00

Nálety na Pardubice

Přednáška k 80. výročí spojeneckých náletů na Pardubice v roce 1944. Koná se v sále Jana Kašpara ve staré reálce na Komenckého náměstí. Vstup zdarma.

typ akce: Hovory o Pardubicku

Archiv aktualit

Zamyšlení nad leteckou archeologii a další nálezy na Pardubicku

obrázek k článku Vyprošťování vraků ztroskotaných bojových letadel z období druhé světové války a snahy, vedoucí k osvětlení osudů jejich posádek, je zcela novou, dalo by se říci moderní záležitostí, vzniklou brzo po roce 1945. U nás se tento zájem rozvinul plně až po roce 1989. Do této doby nebyla činnost ?leteckých archeologů? určitými orgány ráda viděna. Letadla a letci západní zde v mnohém směru nevyhovovali, což je vlastně krutou ironií. Vždyť v Čechách nejčastěji nalezli svůj hrob právě angličtí a američtí letci, bojující proti tehdy fašistickému Německu. Když se pak jednalo o stroj německý, tak snaha o jeho vyzdvižení se rovnala téměř poukazu na kriminál.

V roce 1970 vyšla ve Stuttgartu kniha známého německého publicisty, W. Girbiga, zabývajícího se historií leteckých bojů ve 2. světové válce. Našim čtenářům je známa pod názvem „Ti, kteří se nevrátili.“ 1) Jeho další, podobná práce2) pak znamenala nastartování stále se zvětšujícího zájmu o pátrání nejen po strojích, ale především po osudech nezvěstných letců. A to je začátek vzniku „aeroarcheologů“. Ti opravdu mají se skutečnými archeology mnoho společného. Je to snaha osvětlit dosud něco neznámého a též je to určitý druh romantiky. Kdo se někdy zúčastnil prací na vykopávkách pravěkých sídlišť, jistě si vzpomíná na okamžik, kdy po tisíciletích se objevil na povrchu nějaký šperk, zbraň či keramika našich předků, na tichý údiv a zvláštní rozechvění, které nálezcem v tom okamžiku pronikají. Podobné je to u archeologů leteckých. Zde v naprosté většině ke zrakovým dojmům přistupuje po odkrytí trosek i vjem čichový. O tom se jako první zmiňuje právě W. Girbig, když říká: „A opět, jako při předcházejících nálezech, visí ve vzduchu zvláštní typický zápach, směs výparů pohonných hmot a oleje“.

Sám jsem tento spíše aromatický zápach poznal při objevu trosek německé stíhačky FW-190 v roce 1987 u pardubického nádraží, kam se stroj i pilotem zřítil v dubnu 1945. O této havárii píše Z.Bičík ve Zprávách KPP v č. 3 - 4 z roku 1988, dále pak je této události věnován můj článek v Pardubických novinách ze 4.XI.1997. Zde tedy jen doplněk, později zjištění: pozůstatky pilota byly pohřbeny na válečném hřbitově ve Wunstorfu (Hannover), vrak letadla je umístěn v muzeu letectva v Berlíně (Gatoow). Tento FW-190 patřil k bitevní eskadře č.77. 3)

Po roce 1989 vzniklo u nás několik skupin „archeologů“, kterým se podařilo objevit řadu havarovaných letadel obou bojujících stran. Jedna z těchto skupin působí od roku 1997 i u nás. Je vedena J. Pohorelcem z Čepí, majitelem firmy OVZ. Ten zde hodlá vybudovat muzeum letecké archeologie, kde by návštěvníkům byla k disposici studovna s archivem a byla by zde i možnost sledovat videozáznamy z akcí jeho teamu. Nechce zapomenout ani na možnost občerstvení. Prvním jeho nálezem bylo německé bombardovací letadlo Junkers Ju 87, typ D 5, nám spíše známé pod názvem Stuka. 4) Dne 17. 5. 1997 byl vyproštěn u Třebosic krásně zachovaný motor, oba kanony MG 151 a řada dalších dílů, včetně krytu kabiny a bombového závěsníku ETC 500. Byly též nalezeny pozůstatky pilota , podle jehož osobní známky se zjistilo, že jde o Uffz. (Unteroffizier - desátník) G. Dietricha. Ty si převzal zástupce Lidového spolku péče o německé hroby5) a dal pohřbít na vojenském hřbitově v Brně. Zde je nutno upozornit na velmi důležitou věc, týkající se zacházení s ostatky padlých, jakkoliv nalezenými. Existují přísné předpisy, které tyto věci řeší, právě tak jako je nutné povolení příslušných úřadů před vyzdvižením bojové techniky. Jsou to otázky nevybuchlé munice, možnost kontaminace půdy dosud zcela zachovalými provozními kapalinami (glykol, olej, letecký benzín - po 50ti letech zcela použitelné !!) a ovšem i otázky spojené s povolením majitelů pozemků. Ve všech těchto směrech má skupina z Čepí všechno řádně zajištěno.

Dne 10. 5. 1997 byl nalezen další stroj, známá německá stíhačka Messerschmitt Me 109 G 6), která se zřítila 23. XII. 1994 u Sobětuch. Zde byly nalezeny ostatky letce, jímž byl podle sdělení W. Girbiga Oberfeldwebel (vrchní šikovatel) H. Müller. Při odkrytí stroje byla mj. nalezena i výložka z jeho uniformy, kde hodnost souhlasí s údajem W. Girbiga. Také v tomto případě byly pozůstatky pilota řádně ošetřeny a předány k pohřbení. Motor po nálezu měl ještě zcela provozuschopné, promazané součásti. Nelze se tomu divit, všechno bylo vlastně neprodyšně zakonzervováno jídlem, a tak po více než 50 létech byla na dně spadu uchována i velká louže glykolu a oleje. Zde se našel také list vrtule, dva kulomety MG 131 (podle továrních značek vyrobené ve Vsetíně, v pobočce brněnské Zbrojovky), hodinky pilota a mnoho dalších dílů stroje.

Prozatím posledním nálezem jsou zbytky stíhačky Focke-Wulf FW-190 ve Svítkově.7)Do uzávěrky tohoto čísla Zpráv nebylo možno zjistit okolnosti havárie. V příštím čísle ZKPP bude již jistě tato mezera zaplněna a je pravděpodobné, že bude možné referovat o dalších objevech, kdy se mohou objevit i letadla spojenců.

Nakonec bude ještě dobře dotknout se základního problému, spočívajícího v otázce, zda vůbec je dobré tyto stroje vyzdvihovat - vzhledem k padlým letcům, kteří se většinou v těchto letadlech nacházejí. Není sporu o tom, že nalezení jakéhokoliv letadla z období před více než padesáti léty je pro historii techniky důležitým činem. Naprostá většina těchto konstrukcí se již nazachovala. Spornými zde však jsou otázky, dotýkající se etiky. Stále častěji se setkáváme s námitkou: nenechat raději věci tak, jak jsou a mrtvým dopřát klidu? Podívejme se, jak celý tento problém posuzuje W. Girbig (volně citováno):

„Když jsem začal s pokusy osvětlovat osudy stíhacích letců, činil jsem tak vzhledem k tomu, že rodinní příslušníci padlých čekají stále na zvěst o jejich synovi, bratru či otci, který zůstal kdesi na bojišti.“ Dále se pak Girbig vážně zamýšlí nad složitým problémem, jímž může být náhlé zjevení smutné pravdy tam, kde již rány přebolely. V naprosté většině případů se však setkal s přáním věc dořešit tak, aby na určitý hrob bylo možno položit květinu a pohroužit se do vzpomínek.

Je nyní na členech všech našich skupin aeroarcheologů, aby se také vážně nad celou věcí zamysleli a při své práci postupovali s rozmyslem a lidským citem tehdy, pokud dojde k situaci výše naznačené. Skupině leteckých nadšenců - historiků z Čepí pak lze jen přát úspěch v jejich další, zajímavé práci.

 

 

Poznámky:

1) - 2) Girbig, W. : Die nicht zurückkehrten (Stuttgart 1970)

    Girbig, W.: Abgeschossen, gefallen, verschollen (Stuttgart 1976)

3) Bitevní eskadra (Schlachtgeschwader) č. 77 byla umístěna v Mimoni (I. skupina) a v Pardubicích (II. a III. skupina), v původním označení II. (SG 77) či (I., III.). Štáb eskadry byl v Pardubicích.

4) Junkers Ju 87 D-5, střemhlavé bombardovací letadlo s posádkou dvou mužů. Motor Junkers Jumo 211 J, řadový dvanáctiválec do V, o 1 410 HP. Výzbroj: dva kanony Mauser MG 151, ráže 20 mm (v křídlech), pozorovatelský dvojkulomet MG 81 a max. 1 800 kg bomb.

5) Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge.

6) Messerschmitt Me 109-G6, stíhací letadlo s motorem Daimler - Benz DB 9 605, řadový invertní dvanáctiválec do V o 1 475 HP. Výzbroj: dva kulomety MG 131 ráže 13 mm (nad motorem), dva kanony MG 151 (pod křídly) a 1 kanon MG 151 v hřídeli vrtule.

7) Jde pravděpodobně o typ A8 (podle nalezených částí kulometů: MG 131 a MG 151. Tento stroj měl motor BMW 801 D2, dvouhvězdicový čtrnáctiválec vzduchem chlazený o 1 700 HP. Výzbroj sestávala ze dvou kulometů MG 131 a dvou kanonů MG 151. Motor, nalezený ve Svítkově je dosti poškozen, ale právě tím poskytuje zájemci o techniku pohled na důmyslný systém uspořádání válců. Jsou dobře vidět písty s ojnicemi a obrovské ventily.

 

 

Prameny:

    Dopisy G. Leonhardta, ředitele leteckého muzea v Laatzen-Hannoveru autorovi (z 12. VIII. 1997 a z 3. IX. 1997)

    Dopis W. Girbiga autorovi (z 13. XI. 1997)

    Dokumentace ze sbírky J. Pohorelce z Čepí (archiválie a trojrozměrný materiál)         

.

Literatura:

    Bičík, Z.: Zapomenutá letecká havárie u Pardubic (in: Zprávy Klubu přátel Pardubicka, číslo 3-4, 1998)

    Bílý, M. a Šedina, Z.: Junkers Ju 87 Stuka (řada Modelpres, č. 2, Praha 1991)

    Girbig, W.: viz poznámky č. 1 a č. 2

    Green, W.: Fighters I. (London 1960)

    Němeček, V.: Vojenská letadla, část 3. (Praha 1977)


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem