Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
21.04.2024 07:50

Alejí klenů kolem rybníků

 Krucemburk – Staré Ransko – Ždírec n. Doubravou. Délka 7 km. Odj. 7:53 ČD. Návrat 14:00, 16:06 ČD. Ved: Květa Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

21.04.2024 07:55

Meandry Struhy

Veselí - Lepějovice - Meandry Struhy - Bílý kopec - Kokešov – Opočínek. Délka trasy 8 km / 13 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 12:47 / 15:15 Bus MHD č.15. Ved: L. Kvapilová.  Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

Archiv aktualit

Vzpomínky na stěhování labského mostu

obrázek k článku Obětavý člen našeho Klubu p. Jaroslav Vobořil mi napsal zajímavou vzpomínku na jednu z mnoha veřejně prospěšných činností býv. Železničního pluku Pardubice, který sídlil v kasárnách TGM na Zborovském náměstí a sklady, výtopny a dílny měl v prostoru mezi kasárnami a řečištěm Chrudimky pod Pardubičkami.

Ještě krátce po roku 1945 byl v Pardubicích pouze jeden silniční most přes Labe, a to v místech, kde je dnes na Labi zdymadlo. Tehdy k němu z města vedla jediná průjezdná ulice, Labská, kterou probíhala veškerá doprava na druhý břeh Labe, to znamená, že jí jezdila nákladní auta, autobusy, povozy, kolaři, motocykly a v té frekvenci procházeli i pěší.

Železný labský most, postavený v roce 1882, po válce nevyhovoval z několika důvodů, hlavně z prudce se rozvíjejícího dopravního ruchu, především ale z důvodů připravovaného zahájení trolejbusové dopravy do Bohdanče (trolejbusy tudy na Bohdaneč potom skutečně několik let jezdily). Došlo proto k výměně mostu, a to za stavebnicový most od mezinárodní organizace UNRRA (United Nations Refief and Rehabilitation Administration - „Správa Spojených národů pro pomoc a obnovu“ válkou postižených národů). Z dodané stavebnice sestavili vojáci Železničního pluku na původních kamenných pilířích nový dvouproudový most. Sestavovali jej na silnici za Labem na válečkách a silným americkým buldozerem (p. Vobořil vzpomíná, že tehdy viděl buldozer poprvé v životě) jej potom přetáhli na pilíře a na druhý břeh. Protože se jednalo o jediný most přes Labe, pracovali doslova ve dne v noci a během pár dní byl nový most v provozu.

Postranice starého mostu byly převezeny přes město do Polabin, kde byly později opraveny a využity pro most na nové silnici, budované v té době od železničního nádraží (v té době také budovaného). Na návrší náspu nové silnice byl využit materiál z Chocně, kde byl po válce zrušen železniční tunel a místo něho proveden zářez do terénu. Přebytečný materiál z Chocně se vozil vlakem a vlečkou až na vlastní násep.

Pro nový most byly postaveny speciální úsporné pilíře pro ušetření materiálu (tentokrát bylo všeho nedostatek, byl přídělový systém a nestála ještě ani cementárna v Prachovicích). Nový most neměl zpočátku lávku pro pěší, ta byla z bezpečnostních důvodů instalována později.

Nezapomenutelným zážitkem pro všechny, kdo akci měli možnost vidět, byla přeprava postranic železničního mostu pardubickými ulicemi, jak to konečně dokumentují i snímky z archivu p. Vobořila z této doby.


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem