Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
21.04.2024 07:50

Alejí klenů kolem rybníků

 Krucemburk – Staré Ransko – Ždírec n. Doubravou. Délka 7 km. Odj. 7:53 ČD. Návrat 14:00, 16:06 ČD. Ved: Květa Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

21.04.2024 07:55

Meandry Struhy

Veselí - Lepějovice - Meandry Struhy - Bílý kopec - Kokešov – Opočínek. Délka trasy 8 km / 13 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 12:47 / 15:15 Bus MHD č.15. Ved: L. Kvapilová.  Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

Archiv aktualit

K historii železničního pluku č. 1 v Pardubicích

obrázek k článku Už před lety při debatě se známým patriotem a předsedou Klubu přátel Pardubic panem A. J. Kubešem jsme hovořili o tomto vojenském útvaru. A. Kubeš měl k němu blízko, protože jako gážista u pluku sloužil dlouhá léta. Byl i u jeho počátku a jak se pamatuji, vzpomínal, jak bezprostředně po válce jezdili vojáci do Korneuburgu (západně od Vídně) pro železniční materiál. V tomto městě byl za monarchie železniční pluk a nástupnické státy si zde dělily bohatý materiál a odvážely domů. V našem případě to bylo do Pardubic a materiálu prý bylo hodně. Jisté problémy však byly s vojáky. Navrátilci z války a front už byli nasyceni války a jejich morálka byla nalomena. Nedalo se s nimi počítat, a tak se museli hledat mladí vojáci, kteří ještě vojně nepodlehli a s nimi se pak akce převozu prováděla. Tolik velice stručně z vyprávění A. J. Kubeše.

Ve vojenském historickém archívu v Praze jsem měl možnost nahlédnout do kartonu (1), v němž byly rozkazy Železničního pluku z Pardubic, a to z let 1918 a 1919. Je pozoruhodné, jak vzpomínky pamětníka se odrážely i v písemnostech.

První dochovaný rozkaz č. 7 je ze dne 4. 12. 1918 a šlo o Železniční náhradní prapor, který působil v Lysé nad Labem. Jiný takto odborný útvar neexistoval. Velitelem tehdy byl setník Kašpar a podepsán je i praporčík Stojan Theodor.

Už od samého počátku se v rozkazech odráží tehdejší rozrušená doba. Důvěrně se píše, že důstojníci neplní ve vážné době povinnosti, ať jsou to příjezdy do zaměstnání, neznalosti a demagogie, kterou to vše zastírají, pohled na důstojnické povolání jako na zaměstnání vedlejší. Následují tresty za opilství a nezdravení. Jinde se to hemží zase pobobnými stesky na mužstvo.

V rozkazu velitelství železničního náhradního praporu č. 1 z 2. ledna 1919 v Lysé nad Labem je uvedeno mj., že následující den odjíždí v 11 vagónech útvar do Pardubic. Dá se říct, že to je asi první den působnosti útvaru v našem městě. Již v rozkazu č. 2 z 5. ledna 1919 se uvádějí Pardubice. V tomto rozkazu je poprvé zmínka o Korneuburgu (2), kam má odjet npor. Emil Moravec a tam se má hlásit u likvidační komise (npor. Steif). Jako velitel praporu je uveden npor. R. Králíček.

Jako filatelista vím, že v oné době už byly některé železniční setniny na Slovensku, kde byla po sabotážích a neochotě maďarských úřadů předávat železnici do českých rukou jejich účast potřebná. Není divu, že v rozkazu č. 4 (7. 1. 1919) je uvedeno, že číslo polní pošty Železniční stavební setniny č. 1 je 75 (3).

Jak je známo, prvním sídlem železničářů byly baráky vojenské nemocnice, které se říkalo „karanténa“ (v prostoru nynější čtvrti Dukla). V rozkazu č. 7 (10. 1. 1919) se uvádí mj. :“Všichni gážisti atd. náhradního praporu, kteří bydlí v barákách karanteny...“

V rozkazu z 1. února 1919 se dokonce uvádí situační nákres baráků, kterých je více než 20. Vedla sem i železniční vlečka. Vyplývá z toho, že zde byly stavební setniny č. 2 a 3, pak i štábní setnina č. 4, velitelství, technická kancelář, kaple, sklady, obuvnické a krejčovské dílny atd. Byla tu i telefonní ústředna. Dne 24. 1. 1919 (rozkaz č. 18) se uvádí, že „Zakazuji přísně všem nepovolaným vstup do telefónní ústředny. Kdosi tam připsal glosu: To kvůli Bertě!“(4).

Rozkazem č. 19. z 25. 1. 1919 se hovoří o přísaze Čs. republice, které bude následující den na velkém náměstí v Pardubicích, pak bude defilování. Posléze 28. 1. 1919 se konstatuje, že „včerejší vystoupení železničního pluku (fotografie provedla firma Deyl Pardubice) a slavnostní složení přísahy bylo co nejvzornější a ukázalo ovoce vážné práce všech příslušníků praporu, v praporu již nyní kotvící kázeň. Vyslovuji všemu mužstvu i důstojníkům tohoto praporu největší uznání“. Podepsaný velitel npor. R. Králíček už 31. 1. 1919 odcházel jako železniční referent k Zemskému vojenskému velitelství a přebírajícím funkci byl setník Kašpar.

Nejen materiál z Korneuburgu, ale i jinde se doplňoval. Dne 1. 2. dostal rozkaz praporčík Karel Kissich, aby jel pro lokomotivy do Košic. Zakrátko odjeli vojáci od 3. setniny do Korneuburgu na základě telegramu od Likvidační komise ve Vídni. Byla zima a mrzlo, takže byla nouze o topení. Tedy se otop hledal i kradl, takže v rozkazech se to pranýřuje a varují se pachatelé. Na základě rozkazu z MNO se chystala k odjezdu na Slovensko 2. stavební setnina a dopravní oddělení. Situace se tam začala komplikovat politicky i vojensky a tak velitel musel zakázat dovolenky. Ale nejen toto pardubické železniční vojsko, ale na Slovensku byla i legionářská I. železniční rota pod velením por. Dr. Ing. Zeleného a v rozkaze z 15. 2. se píše, že se nalézá v Nových Zámkách a má polní poštu č. 22.(5) Dopravní setnina č. 51 (npor. Ing. Josef Novotný) a železniční setnina 2 (npor. Ing. Vondruška) odjeli 18. 2. do Košic (cca 300 mužů). K provozování likvidačních prací do Vídně pak 22. 2. odjelo 100 mužů pomocné setniny z Čáslavi.

V rozkazu č. 56 z 25. 2. 1919 je uvedeno, že „Vojenský materiál, železniční likvidací nám přidělený, dochází již do Pardubic, kde má být deponován. Množství se odhaduje na 3000 vagónů. Rychle vyložit, uložit, protože prázdných vagónů je málo“. Atd.

Ale na druhé straně jsou připomínky, že někteří vojáci se vyhýbají vykládce. Nápravou byl pověřen npor. ing. Samec.

Rozkaz č. 58 z 27. 2. 1919 mj. připomíná citlivé dny mladé republiky. Tehdy se kolkovaly peníze, hranice byly uzavřené a byla mimořádná opatření, která zamezovala přelévání nekolkovaných rakouských bezcenných peněz k nám.

Rozkaz č. 73 ze 14. března 1919: „Z věstníků MNO část. 14, č. 304: Zřízení čs. železničního pluku. Zřizuje se v Pardubicích, velitelem jmenuji prozatímně plk. Ladislava Míška. Podléhá mu Čs. žel. prapor 1 Pardubice, velitel setník Karel Kašpar. Náhradní železn. prapor Pardubice, npor. Paleček. Správa vojenského železničního materiálu v Pardubicích (npor. Kubát). Veškeré stávající železniční formace jak na Slovensku, tak i v Korneuburgu a v zázemí jsou součástí železničního pluku, výjma železniční roty dr. Zeleného (italská legie). Č. j. 6387/5 5.III.1919, podepsán Václav Klofáč, ministr obrany.“

V dalších rozkazech jsou už údaje o odjezdech vojáků na Slovensko, kde pak tvořili posádky pancéřových vlaků (6. 4. 1919 des. Vašina Bedřich + 5 mužů do Nitry, kde se hlásí u pancéřového vlaku č. 2). Dne 8. 4. 1919 byla železniční setnina č. 2 v Čekanovicích u Košic (měla polní poštu č. 75), dne 17. 5. pak tatáž v Sáros-Patak (Šaryšský potok) - polní pošta č. 75. Jiný údaj hovoří o přesunu 2. železničního praporu z Trnavy do Pardubic dne 10. 6. 1919, jednalo se o 4 důstojníky a 242 mužů.

Tolik jen několik zajímavostí z rozkazů, většinou psaných rukou, až teprve od rozkazu č. 139 z 19. 5. 1919 psacím strojem. Jsou to záležitosti, které bezesporu k historii Pardubic patří, a proto tedy aspoň stručně o nich toto sdělení.

 

Poznámky:

1) Vojenský historický archiv Praha, karton 1077, Železniční pluk rozkazy 1918/19.

2) Korneuburg leží západně od Vídně na Dunaji. V sestavě Transportní brigády zde měl posádku jediný železniční pluk v monarchii. Vždy tam sloužilo dost Čechů.

3) Na Slovensku se hned od počátku roku 1919 organizovaly polní pošty čs. armády, které zajišťovaly styk vojáků s rodinami a naopak. Polní pošta č. 75 měla sídlo v Košicích.

4) V dalších rozkazech, kde jsou jmenováni civilní zaměstnanci, je jediná žena jménem Berta Adamcová.

5) Polní pošta č. 22 působila v Popradě a Spišské Nové Vsi.


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem