Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
21.04.2024 07:50

Alejí klenů kolem rybníků

 Krucemburk – Staré Ransko – Ždírec n. Doubravou. Délka 7 km. Odj. 7:53 ČD. Návrat 14:00, 16:06 ČD. Ved: Květa Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

21.04.2024 07:55

Meandry Struhy

Veselí - Lepějovice - Meandry Struhy - Bílý kopec - Kokešov – Opočínek. Délka trasy 8 km / 13 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 12:47 / 15:15 Bus MHD č.15. Ved: L. Kvapilová.  Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

Archiv aktualit

Šedá eminence, prezident Hospodářské komory Sinzendorf

obrázek k článku Dost musel pustit žilou svému měšci v polovině 17. věku vídeňský dvorní kupec Gerhard Leux než mohl v blýskavém kabátci s naškrobenými krajzly u krku a na rukávech a v načesané paruce vyseknout hlubokou poklonu před Jeho Veličenstvem císařem Ferdinandem III.

Když dostal pokyn, že může narovnat hřbet, věděl, že teď všechno záleží již jen na jeho výřečnosti. A tak začal... Jak jistě Jeho císařská Jasnost ráčí vědět, v řadě evropských měst, hlavně těch větších, se již řadu let konaji pravidelné velké několikadenní mezinárodní trhy nejrůznějšího zboží ze všech koutů světa. Veličenstvo, přišla doba, kdy by se k těmto obchodním centrům v říši měla připojit vedle Vídně i Praha. Trhy přinesou nemalou sumu do korunní pokladny. Pokud by Jeho Veličenstvo rozhodlo založit takové trhy i v Praze, doporučuje v tom případě Leux využít v co největší míře jako dopravních cest řek Labe a Vltavy. Pravda, obě řeky by bylo nutno nejdříve splavnit, ale...

Neuspěl. Nezapálil císaře pro věc. Ten ho sice vyslechl - a milostivě propustil. Leux věděl, že je konec...

Ale nebyl. Když za pár měsíců usedl na císařský trůn Leopold I., zkusil Leux v r. 1660 štěstí znovu.

Projekt splavnění Labe nastínil císaři mistrně. Záměrně na prvním místě zdůraznil přínos projektu pro královské statky v Pardubicích, Poděbradech, Brandýse a Přerově nad Labem. Přesvědčoval panovníka, jak se zvýší jejich výnosy, když všechny plodiny a jiné zboží z nich (z Pardubicka zvláště ryby) se budou vozit po levné vodní cestě, po Labi, které se mezi královskými statky vine. Bude sice nutné nejdříve vybudovat přístavy a Labe od Pardubic až k Mělníku příp. Litoměřicím splavnit pro větší lodě a vory, ale to nebude podle Leuxe problém, protože na královských statcích je kolem řeky dostatek kamene, cihel a dříví i řemeslníků a vynaložené náklady se vbrzku vrátí.

Císař ho vyslechl se zájmem. Budeme o věci přemýšlet, pravil.

Když císařovo přemýšlení trvalo již tři roky, přišel Leux znovu. Znovu, tentokrát ještě ohnivěji, přesvědčoval panovníka o výhodnosti svého projektu. Znovu zdůrazňoval ekonomickou výhodnost plánu pro státní pokladnu. Byl přesvědčen, že císaře svou řečí zlomil. Císař při audienci však nebyl sám. Byl tu i všemohoucí prezident dvorní komory Sinzendorf. Ten již dříve prokoukl Leuxe až do žaludku. O žádnou péči o státní pokladnu mu nejde, ale o vlastní osobní profit z celé akce. A tak, když císař otočil k prezidentovi tvář, zavrtěl Sinzendorf neznatelně, ale přesto naprosto srozumitelně záporně hlavou.

Leux pochopil. Pochopil, že je definitivně konec jeho projektu. Byl přesvědčen, že dobrého projektu. A byl přesvědčen, že nemůže dlouho trvat, a projekt prosadí někdo jiný...

V tom se Gerhard Leux mýlil. Přístav a splavnění Labe není v Pardubicích dodnes...


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem