Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
21.04.2024 07:50

Alejí klenů kolem rybníků

 Krucemburk – Staré Ransko – Ždírec n. Doubravou. Délka 7 km. Odj. 7:53 ČD. Návrat 14:00, 16:06 ČD. Ved: Květa Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

21.04.2024 07:55

Meandry Struhy

Veselí - Lepějovice - Meandry Struhy - Bílý kopec - Kokešov – Opočínek. Délka trasy 8 km / 13 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 12:47 / 15:15 Bus MHD č.15. Ved: L. Kvapilová.  Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

Archiv aktualit

Malé jubileum civilního letiště

obrázek k článku Historie pardubického letiště, umístěného v katastru Popkovic, se začala odvíjet v roce 1930, kdy byly vykoupeny pozemky a zahájeny přípravné práce. Koncem září 1932 bylo letiště schváleno komisí Ministerstva veřejných prací. Modernizace letiště pokračovala a v roce 1937 byl postaven moderní hangár, dílny, garáže, klubovny a kanceláře.

Další osud pardubického letiště po skončení 2. světové války byl rozhodnut v roce 1950, kdy skončilo civilní využití letiště, jež se stalo výlučně vojenským. V roce 1954 byla dána do provozu 2500 m dlouhá betonová vzletová a přistávací dráha. Období, kdy letiště bylo využíváno pouze pro vojenský provoz trvalo až do roku 1995, tedy dlouhých 45 let.

Po událostech roku 1989, které v naší republice přinesly i změny v armádě, bylo možno opět oživit myšlenky využít pardubické letiště i pro civilní leteckou dopravu. V průběhu roku 1992 se pro tento projekt připravoval vznik právního subjektu, který by celý záměr uvedl v život. A tak 29. 1. 1993 vzniká akciová společnost East Bohemian Airport (EBA). Trvalo však ještě celé dva roky, než byla ukončena řada jednání s ministrem obrany, dopravy, vnitra, financí a životního prostředí, orgány státní správy a samosprávy, zpracována řada studií o využitelnosti letiště pro region, jeho vlivu na životní prostředí apod.

Veškeré úsilí bylo korunováno 25. května 1995, kdy bylo letiště slavnostně otevřeno i pro civilní využití v rámci tzv. smíšeného vojenského a civilního provozu. Letišti Pardubice byl zároveň udělen statut mezinárodního veřejného letiště a EBA a.s. se stala provozovatelem civilní části zodpovědným za zajištění provozu civilních letadel a poskytování služeb jejich provozovatelům. To jest za obchodní odbavování cestujících, zboží, technické odbavení letadel, jejich plnění leteckými pohonnými hmotami a ve spolupráci s Řízením letového provozu ČR s.p. i na řízení pohybu letadel po letištních plochách.

Civilní provoz tedy letos slaví 5. výročí a pomáhá celému východočeskému regionu i navazujícím oblastem v jeho rozvoji, a to nejen v oblasti průmyslu a obchodu a při podpoře cestovního ruchu, ale i v oblasti zajištění sportovních a kulturních akcí. Letiště je využíváno pro obchodní lety podnikatelů zahraničních i tuzemských, pro charterové lety cestovních kanceláří a vzhledem k jeho poloze uprostřed České republiky i pro leteckou nákladní (cargo) dopravu.

Letiště je svými parametry a technickým vybavením způsobilé i pro velkokapacitní letadla typu TU-154, Boeing 727, 737, Airbus A310, IL-76,

C-130 Hercules a další typy letadel jak pro nákladní, tak pro osobní dopravu.

Existence mezinárodního letiště je i výhodou pro záměry budoucích investorů, hodlajících investovat ve východočeském regionu a obzvláště pak pro zájemce o Free Zone Pardubice - svobodné celní pásmo ve St. Čívicích a pro budoucí Přístav Pardubice. Letiště je zařazeno mezi pět páteřních letišť ČR do Evropského navigačního systému. Bude jistě důležitým článkem v rámci vznikajícího Dopravně logistického centra.

Za dobu svého provozu bylo odbaveno téměř 2000 letadel, 22000 cestujích a 700 tun nákladu. Letadla vypravená z pardubického letiště směřovala nejen skoro do všech evropských států, ale i do Afriky a Asie.

Významným mezníkem se stal i tento rok, kdy majoritním vlastníkem EBA a.s. se stalo Město Pardubice. Tento krok byl důležitým signálem zájmu města a podpory významu letiště po stránce politické i ekonomické jak vůči orgánům státní správy, tak i signálem pro investory tuzemské a hlavně zahraniční v tomto regionu.

Plány s rozvojem letiště směřující především ke zvýšení komfortu pro cestující jsou již připraveny. Jde o výstavbu nového odbavovacího terminálu a provozních objektů. Věříme, že až bude civilní provoz hodnotit 10 let svého působení na pardubickém letišti, budou nynější záměry již skutečností.


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem