Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
21.04.2024 07:50

Alejí klenů kolem rybníků

 Krucemburk – Staré Ransko – Ždírec n. Doubravou. Délka 7 km. Odj. 7:53 ČD. Návrat 14:00, 16:06 ČD. Ved: Květa Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

21.04.2024 07:55

Meandry Struhy

Veselí - Lepějovice - Meandry Struhy - Bílý kopec - Kokešov – Opočínek. Délka trasy 8 km / 13 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 12:47 / 15:15 Bus MHD č.15. Ved: L. Kvapilová.  Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

Archiv aktualit

MIKULÁŠ ALEŠ A PARDUBICE

obrázek k článku In: Vlastivědný sborník Pardubický kraj č. III / 1958, s. 57 ? 58 Všeobecně nejznámější Alšovou prací pro Pardubice je návrh na výzdobu Zelené brány, kolorovaný akvarel speciálně pro Pardubice objednaný, ?Ješek z Pardubic před Milánem?.

Zelená brána, zbytek městského opevnění z první poloviny 16. století, se znovu opravovala v letech 1902 – 1903. Již před zahájením restauračních prací vznikl v pardubické veřejnosti návrh, vzešlý patrně z iniciativy členů Musejního spolku, aby plocha nad západním vjezdem byla vyzdobena nějakým výjevem z historie města. Místní časopis „Osvěta lidu“ o tom psal: „Na západní stěnu Zelené brány, zející prázdnotou, chtěl namalovat Mikuláš Aleš velký obraz historický: Vilém z Pernštejna táhne do boje. Požadoval na náčrtek nepatrný obnos a byl by celý  obraz nestál více než 400 zl. Nevyskytl se nikdo, kdo by nabídku tu přijal. Jaká by to byla ozdoba pro Pardubice! Kdo ví, kolik staletí uplyne, než se nám narodí malíř tak národní a tak rázovitý, jako je Aleš. Dáváme tuto záležitost rozhodujícím činitelům na uváženou. Snad se vyskytne nějaký peněžní ústav, který ozdobu tu na svůj náklad opatří“) 7)

 

Celé akce a dalšího jednání se ujal pardubický Musejní spolek. Již ve výborové schůzi 14. srpna 1901 se usnesl, aby byl dotázán výbor umělecké výstavy z roku 1899, zda by byl ochoten z finančního přebytku výstavy tuto akci podpořiti. Zatím se ovšem uvažovalo o pernštýnském motivu výzdoby, protože se došlo k názoru, že fresková technika by příliš trpěla povětrnostními vlivy.

 

Zatím oznámil výbor umělecké výstavy, že podpoří akci částkou 200 K, bude-li proveden výjev o vzniku znaku města Pardubic, jak navrhl pan učitel Potěšil. Musejní spolek hned zahájil jednání s Alšem a sochařem Bohumilem Vlčkem. Tento odepsal dopisem z 21. července 1902, že je ochoten plastiku provést za 500 K a Aleš že za karton požaduje 200 zl. a žádal o podrobné údaje.

 

Zvláštní komitét Musejního spolku, který pečoval o veškeré práce týkající se opravy Zelené brány, zadal tedy Alšovi a Vlčkovi práci a podal oběma umělcům příslušné plánky a návrhy a v dohodě s městskou radou byly požádány o finanční příspěvky další místní ústavy.

 

Aleš zahájil hned práci na návrhu: jeho pardubičtí přátelé ho již koncem srpna 1902 pobízejí k dokončení obrazu dopisem, kde mimo jiné stojí: „Srdečný pozdrav obce starších král. města Pardubic, jež v nemalé necháváš prý nejistotě a dlouhém čekání na zprávu o vylíčení pádu Mediolánských. Dokud čas a nálada slouží, rádi by viděli všichni dobří přátelé města a to ještě roku letošního, na Zelené bráně městské onen pád Mediolána a vítězství dobrých hejtmanů českých v materiálu tvrdém vyvedený“8)

 

Aleš neméně vtipně odpověděl architektu B. Dvořákovi: „ Milý Božo, páni hejtmani prý hned na dřevo a zatím se zdá, že já zdřevěním sám. Prosím Tě, buď tak už laskavý, pobídni to – neníť člověk živ jen od foršusu, ale tady atd. atd.“ 9)

 

Brzy potom ale Aleš obraz poslal Musejnímu spolku: ten jej předložil ke schválení městské radě, která pověřila spolek dokončením akce s podmínkou, že obraz zůstane majetkem městského muzea. Mezi členy spolku panovalo ještě sice rozdílné mínění, jak má být Alšův návrh proveden. Brojilo se proti plastice, že prý Alšův obraz tím ztratí malířskou osobitost, ale nakonec z praktických zřetelů přece jen zvítězilo mínění, aby Vlček provedl nebarevnou plastiku. Přesto se ale práce dále zdržela průtahy zaviněnými městským stavebním úřadem 10).

 

Proto se k sochařské práci přikročilo až na jaře 1903; v květnu bylo Vlčkovi postaveno lešení a už v srpnu byl celý výjev nad vjezdem do Zelené brány od Zeleného předměstí dokončen. Místní časopis „Osvěta lidu“ o tom referoval: „ Alšův obraz provedený p. Vlčkem, byl již na bráně odhalen a není jediného občana kolemjdoucího, jehož by obraz ten neupoutal. Pardubice vykonaly k velkému mistru Alšovi svoji povinnost, a doufáme, že konati budou svoji povinnost také zdejší bohatí soukromníci“. Vyzývá je dále, aby kupovali díla předních českých umělců a podporovali je tak. Článek končí: „Za tím účelem vedli jsme také v listě našem mnohou tuhou šarvátku, aby umění zde přišlo poněkud ke cti, a zaznamenáváme s radostí, že obraz Alšův došel zde tak krásného provedení na místě tak významném“11).

 

O nové výzdobě brány bylo mnoho psáno v místním tisku; nechme promluvit činitele nad jiné povolaného, místního notáře, spisovatele JUDr. Josefa Štolbu. Časopis „Máj“ 12) otiskl jeho fejeton, kde kromě historie brány, píše o její umělecké výzdobě: „A průčelí věže této opatřeno bylo v nejnovější době péči obecního zastupitelstva velkým plastickým obrazem, jenž vyplňuje celý prostor mezi klenbou a okny a jest proveden podle náčrtku Mikuláše Alše sochařem Bohumilem Vlčkem a obemknut tímže zděným rámcem, jímž opatřeny jsou staré erby pánů z Pernštýna. Mohl by býti sice spor o to, hodí-li se obraz na předbraní, jež sloužíc jen výhradně účelům obhajovacím, nikdy podobné výzdoby nemívalo; mohl by být dále spor o to, neměl-li obraz, když již tam byl umístěn, po příkladě starých, plastickými výzdobami opatřených domů vyplniti celé průčelí až po hoření římsu bez jakéhokoliv zarámování a mohlo by se také dále uvažovati, neměl-li by obličej Ješkův jeviti většího pohnutí, v situaci takové i pro báječného hrdinu zajisté přirozeného. Poněvadž ale akademické spory o věci tyto nemají pro skutečnost žádné ceny více, třeba posuzovat věc tak jak jest. A tu arci upříti nelze, že obraz jest Alšem výborně navržen a Vlčkem v měřítku mnohonásobně zvětšeném mistrovsky proveden“.

 

Plastika představuje erbovní pověst o vzniku znaku půlkoně. Ješek z Pardubic, který se podle této pověsti zúčastnil s českým panovníkem Vladislavem II. tažení do Itálie r. 1158, vloudil se jednoho dne s několika druhy na výzvědy do Milána. Když prchali na koních z města branou ven, spustil strážce brány rychle železnou mříž a ta mu přepůlila koně za zády na dva kusy. Ješek prý vzal přední polovinu koně na ramena a donesl ji až do českého tábora, kde ji položil k nohám Vladislavovým. Za svůj udatný čin byl pasován na rytíře a obdržel do znaku přední půlku stříbrného koně v červeném štítě. Tento znak užívali od 14. stol. páni z Pardubic a město Pardubice od 16. stol.

 

Celý náklad této výzdoby hradila  městská rada částkou 1308,30 K za podpory Občanské záložny (200 K) a výboru umělecké výstavy (200 K). Alšův originál je dnes uložen v krajském museu v Pardubicích.

 

 

Poznámky:

 

7) Čís. 46 ze dne 8. 6. 1901.

 

8) „Samostatné směry“, čís. 39, ze dne 30. 8. 1902, str. 2.

 

9) Korespondenční Alšův lístek z 3. 9. 1902.

 

10) Viz „Osvěta lidu“, čís. 78, ze dne 1. 10. 1902.

 

11) Čís. 74, ze dne 29. 8. 1903, str. 3.

 

12) Roč. II., čís. 20, str. 315-316 (s dvěma ilustracemi).

 


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem