Alejí klenů kolem rybníků
Krucemburk – Staré Ransko – Ždírec n. Doubravou. Délka 7 km. Odj. 7:53 ČD. Návrat 14:00, 16:06 ČD. Ved: Květa Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Meandry Struhy
Veselí - Lepějovice - Meandry Struhy - Bílý kopec - Kokešov – Opočínek. Délka trasy 8 km / 13 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 12:47 / 15:15 Bus MHD č.15. Ved: L. Kvapilová. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj
Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Zřícenina hradu Rýzmburk
Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie
Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč
Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.
Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).
A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.
Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.
typ akce: Výlety do historie
Z naší pošty - Splavnění Labe je problematické
Úvahy a domněnky Jiřího Palečka o plavbě a splavnění Labe jsou poučným a zajímavým čtením. Navíc z článků cítíme, že to promlouvá vodácké srdce autora, věrného Pardubáka. Rád bych jeho článek v čísle 1 ? 2 Zpráv doplnil několika poznámkami.
Rozhodnutí ministra životního prostředí, který loňského roku nepovolil dokončit poslední úsek splavnění Labe, se může zdát nepochopitelné. Vždyť prakticky šlo o kanál u Přelouče v délce několika kilometrů, aby Labe bylo splavné až do Pardubic. Skutečnost je však o něčem jiném. Železniční a silniční doprava prostě je levnější, rychlejší a pohotovější, přes to přese všechno. To jsou důvody, které se staly osudnými přírodním i umělým cestám vodním na celém světě.
Jako neefektivní zanikly tři nejvýznamnější průplavy v USA, uzavřena byla vodní cesta jih – sever v Kanadě, na evropském kontinentu skončil průplav Göta ve Švédsku, kanály v Polsku a problematickým se jeví také nedávno otevřený průplav Rýn – Mohan - Dunaj. Poučný příklad máme i u nás. Přes sedm let trvalo budování vodní cesty z Lovosic do Chvaletic, hodně peněz a betonu bylo utopeno v labské vodě za nová zdymadla v Obříství a Týnci, za pevný jez ve Veletově, modernizaci dvanácti plavebních komor, za vybudování přístavu pro rychlou vykládku uhlí a nezbytné úpravy koryta řeky. Pro tepelnou elektrárnu ve Chvaleticích mělo být podle přípravné studie dopravováno po Labi energetické uhlí v neuvěřitelném množství až 4 mil. tun ročně. A výsledek? Za několik roků provozu se zase přešlo na dopravu uhlí po železnici.
V článku pana Palečka je i zmínka o průplavu Labe – Odra – Dunaj. K němu mají Pardubice také svůj vztah. Pardubický rodák a zasloužilý občan František Vambera pracoval v komitétu pro výstavbu tohoto průplavu, jak čteme v sešitu AB – Zet Pardubický Slavín.
V současné době je budování vodních cest přehodnoceno neúprosnými zákony ekonomickými. Z dávných dob pětiletkových výhledových studií znám výrok jednoho erudovaného (a rozumného) vodohospodáře, který si od průplavu především sliboval získání dunajské vody pro naprosto deficitní povodí řek Moravy, Odry i Labe. Tedy gigantické vodní dílo charakterizované nadostatkem vody! Tento průplav je už definitivně odbytou záležitostí a je to dobře. Byl to technický omyl.