Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
31.03.2024 09:00

Přes střechu Evropy

Pustá Kamenice - Žižkov - Borová u Poličky. Délka trasy 10 km. Odjezd 9:02 ČD. Návrat 16:56 ČD. Ved: P. Kožený. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

31.03.2024 09:30

Velikonoce v Polabí

Valy – Mělice – Lohenice - Přelouč. Délka trasy 5,5 km. Odjezd 9:30 ČD (LETNÍ ČAS). Návrat 12:37 – 14:37 ČD Os, 13:05 – 14:05 R. Ved: M. Timarová. Turistická vycházka týmu B. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

03.04.2024 18:00

Archeologický průzkum v Pardubičkách

Přednáška Mgr. Tomáše Čurdy. Koná se v sále Jana Kašpara ve staré reálce na Komenského náměstí. Vstup zdarma, veřejnost zvána.

typ akce: Hovory o Pardubicku

06.04.2024 14:00

Komentovaná prohlídka Automatických mlýnů

Pročleny Klubu přátel Pardubicka. Sraz před areálem Automatických mlýnů. Vstupné 200 Kč / 140 Kč zlevněné. Přihlásit k účasti je možné v kanceláři Klubu přátel Pardubicka v úterý nebo ve čtvrtek 10-12 a 14-17 hodin.

typ akce: Výlety do historie

17.04.2024 18:00

Nálety na Pardubice

Přednáška k 80. výročí spojeneckých náletů na Pardubice v roce 1944. Koná se v sále Jana Kašpara ve staré reálce na Komenckého náměstí. Vstup zdarma.

typ akce: Hovory o Pardubicku

Archiv aktualit

Pardubické nádraží po 50 letech

obrázek k článku Dovolím si začít citátem: "Vzpomínky jsou jediný ráj, ze kterého nás nikdo nemůže vyhnat."


Nevím, proč mě napadl tento citát právě se vzpomínkami na mého otce arch. K. Řepu a na jeho životní etapu, ve které vyvrcholila jeho tvůrčí činnost a celoživotní dráha architekta. Ano, myslím tím stavbu Pardubického nádraží.

Ta začala v prvních poválečných šťastných letech, nejprve architektonickou soutěží, poté projektem a následně stavbou, což představovalo dlouhých deset let usilovné a úmorné práce. Ano, těmito slovy táta ve svém dopise prof.

J. Plečnikovi charakterizuje toto období spojené navíc s politickými změnami.

Ty kromě jiného znamenaly i přenesení projektu z jeho soukromého atelieru v Hronovické ulici do státního podniku Stavoprojekt.

Těším se již předem společně s pamětníky na 1. květen, kdy oslavíme 50.¨výročí otevření nejmodernější nádražní budovy v naší republice, která byla za své kvality zařazena mezi památkově chráněné objekty. Stavba trvala dnes pro nás neuvěřitelných 10 let a byla v určitém období nazývána stavbou žen, které v minimálním počtu pracovníků zachraňovalo alespoň nepatrný plynulý postup stavby. Já jsem na stavbě pomáhal během svých prázdnin po dobu studia na Vysoké škole architektury. Měl jsem navíc možnost v tátově atelieru být občas přítomen a nepatrně pomoci, cokoliv bylo třeba a v mých silách začínajícího architekta.

A jak šel čas, zdědil jsem po úmrtí otce autorská práva a tak se snažím, aby tato krásná funkcionalistická stavba i po 50 letech byla stále vizitkou naší poválečné architektury. Přes její neuvěřitelně kvalitní provedení však potřebuje větší investici na opravy a modernizaci při respektování jak celku, tak detailů.

Nadějná revitalizace, o které se psalo, se bohužel zatím nekoná. Nedošlo k dohodě mezi Českými drahami a vítězem výběrového řízení. Jistě není všem dnům konec a věřme, že s blížícím se výročím se bude blýskat na lepší časy…

Rád bych byl tomu ve všech směrech nápomocen - svému otci to dlužím a Pardubicím moc přeji, aby to bylo co nejdříve…


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem