Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

Osudy pardubického Aera DH-50

obrázek k článku Od 31 .května do 9.června 1924 se v Praze konala III.mezinárodní letecká výstava, které se účastnili vedle našich vystavovatelů i početní letečtí výrobci ze zahraničí. Jedním z vystavených exponátů byl i britský dopravní letoun de Havilland DH-50 zalátaný na počátku srpna roku 1923.
Tento typ využíval řadu konstrukčních prvků bombardovacího letadla DH-9A konstruovaného za první světové války.
DH-50 byl jednomotorový celodřevéný dvouplošník pro dopravu čtyř cestujících v uzavřené kabině s pilotním prostorem za křídly.
V době vystavování DH-50 v Praze měl tento typ na svém kontě již řadu úspěchů. Tak například na mezinárodní výstavě v Goteborgu získala "padesátka" první cenu při zkouškách spolehlivosti ověřované na trase Goteborg - Kodaň už záhy po zalátání stroje, tj, od 7. do 12. srpna 1923.

Není proto divu, že jíž v průběhu mezinárodní výstavy dojednalo Ministerstvo veřejných prací nakup tohoto britského letadla určeného pro Československé aerolinie, sužované toho času nedostatečným počtem vhodných letadel. Prvního prosince 1924 uskutečnil tovární pilot firmy de Havilland první let s DH-50 zlepšené varianty A výrobního čísla 132 a s poznávací značkou G-EBKJ určeným pro československého zákazníka. V únoru 1925 letoun dorazil v transportní bedně do Prahy, 20. března 1925 byl úředně zařazen do služby u ČSA. V roce 1925 bylo rozhodnuto o licenční sériové výrobě typu DH-50A u firmy Aero. Zásadnější změnou oproti britskému originálu bylo nahrazení původního motoru Siddeley Puma (169kW -230k) domácím Walterem WIV o výkonu 177kW (240k), který byl produkován podle německého vzoru BMW. První DH-50 naší výroby byl zalétán 13.února 1926, další následovaly do počátku dubna. Aera DH-50 se u ČSA osvědčila jako spolehlivá a nenáročná letadla.
Nás budou blíže zajímat osudy jednoho z vyrobených strojů, který se později dostal do služeb Východočeského aeroklubu Pardubice. Jedná se o poslední vyprodukovaný letoun Aero DH-50 s výrobním číslem 7. Přejímací lety vykonal do začátku dubna 1926, poznávací značka L-BAHG byla vydána 24.4.1926. Po zavedení prvních šestí DH-50 do provozu docházelo k poruchám chladičů. Proto byl poslední DH-50 již od počátku vybaven zesíleným chladičem, u předchozích muselo dojít k jeho rekonstrukci. V roce 1926 letouny DH-50 přešly do pravidelného provozu na linkách z Prahy do Brna, Bratislavy a Košic. V srpnu roku 1926 proběhla rekonstrukce výztuh nosného systému všech letadel DH-50, včetně britského originálu. Stroj L-BAHG byl opraven jako první, zalétnutí po opravě se uskutečnilo 7.srpna. 9.srpna v devět hodin ráno startoval tento letoun řízený zkušebním pilotem Brabencem na let po trase Praha - Strassbourg - Paříž -Bordeaux a zpět. Letu se zúčastnili poslanec Srba, ředitel ČSA major Hupner a íng. Stočes. Trasu 4000 km prolétlo letadlo bez závad a k naprosté spokojenosti.
Po první sezóně provozu prošly DH-50 generální revizí. Stroj L-BAHG měl nejvyšší počet nalétaných hodin ze všech (279h). Do konce února byly opravy všech letadel ukončeny, v březnu proběhlo zalétání.
V nové sezóně létaly u nás vyrobené DH-50 na linkách Praha - Bratislava, Bratislava - Košice a Praha - Mariánské Lázně. V září 1927 se stroj L-BAHG spolu se dvěma dalšími letouny podrobil revizi v továrně Aero. Při této příležitosti dostaly stroje nový praktičtější a efektnější barevný nátěr, který nahradil původní celostříbrný "háv". Trupy, mezikřídelní vzpěry a podvozek byly natřeny modře, nosné a ocasní plochy hliníkovým bronzem. Letoun L-BAHG byl ČSA po revizi převzat 6.října 1927. Další tři letadla DH-50 prošla revizí až v únoru 1928. V nové sezóně stroj L-BAHG havaroval v Brně^při zkušebním letu a musel projít opravou. Od druhé poloviny června přicházely k ČSA nove dopravní letouny Aero A-23 a DH-50 pomalu dosluhovaly. Na rok 1929 byly vyčleněny pro slovenské tratě s menším provozem. V listopadu 1929 bylo rozhodnuto o vyřazení tří letadel DH-50 z parku ČSA. Zbylé letouny, mezi nimi i L-BAHG prošly úpravami v dílnách ČSA pro nákladní dopravu, v roce 1930 však byly vyřazovány i ty. Z celkem sedmi u nás vyrobených letadel DH-50 havarovaly a byly následně zrušeny ještě za služby u ČSA čtyři stroje. Další tři plus britský originál po vyřazení od aerolinií vykonaly platné služby ve sportovním letectví.
Stroj L-BAHG vydržel u ČSA ze všech vyrobených kusů nejdéle. Po náletu 1435 h byl 1.října 1930 vyřazen ze stavu letecké společnosti a předán Východočeskému aeroklubu Pardubice. Na počátku třicátých let došlo ke změně imatrikulace čs. civilních letadel, a tak byl i tento letoun přeimatrikulován na OK-AHG. Na sklonku své bohaté kariéry, ve službách Východočeského aeroklubu sloužil ponejvíce k vyhlídkovým letům. Tak například v rámci prvního leteckého dne Východočeského aeroklubu v neděli 13.září 1931 vykonal řadu vyhlídkových letů s obecenstvem, přičemž stroj pilotoval šéfpilot VAP Jaroslav Lonek. K vyřazení letadla došlo teprve 10.4.1936, kdy bylo zrušeno pro stáří.
V této době už definitivně končí historie typu DH-50 u nás, pardubický stroj přežil pouze OK-AHC patřící po vyřazení od ČSA J. Arigimu, později Masarykově letecké lize Liberec. Ten byl zrušen až 20.4.1937.
O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem