Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
21.04.2024 07:50

Alejí klenů kolem rybníků

 Krucemburk – Staré Ransko – Ždírec n. Doubravou. Délka 7 km. Odj. 7:53 ČD. Návrat 14:00, 16:06 ČD. Ved: Květa Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

21.04.2024 07:55

Meandry Struhy

Veselí - Lepějovice - Meandry Struhy - Bílý kopec - Kokešov – Opočínek. Délka trasy 8 km / 13 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 12:47 / 15:15 Bus MHD č.15. Ved: L. Kvapilová.  Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

Archiv aktualit

Do Pardubic přijel první vlak

obrázek k článku Rok 1845 byl významným rokem pro Pardubice. Dne 20. srpna Pardubice přivítaly první vlak, který přijel po nově zbudované železnici z Olomouce do Prahy. Od té doby nastal vzestup a rozvoj živností a průmyslu v Pardubicích. Železnice ovlivnila i růst počtu obyvatel. V r. 1801 měly Pardubice 3 164 obyvatel (muži 1 343, ženy 1 821) 1), v r. 1843 4 017 obyv.,Chrudim 5 976, v r. 1869 9 625 obyv., Chrudim 9 446. 2) Pernštýn z 20. 1. 1881 udává 10 085 obyv., Fr. Potěšil uvádí v r. 1891 12 367 a v r. 1901 17 031 obyv. včetně vojska.



Tato významná událost pro Pardubice je zaznamenána v Pamětní knize pardubického panství (volný překlad z němčiny 3):

"Vlastní slavnostní otevření železnice z Olomouce do Prahy se konalo 20. srpna 1845 v den, který byl důležitý pro dopravu mezi severem a jihem a který pro nás utvořil nové období. Tohoto otevření se ráčil účastniti Jeho c. k. Výsost nejjasnější pan arcikníže František Karel jako zástupce Jeho Veličenstva nejmilostivějšího císaře, vedle jeho strýce nejjasnějšího arciknížete Josefa Palatina. K tomuto účelu odebrali se tito v doprovodu mnohých vysokých a nejvyšších hodnostářů již odpoledne 19. 8. do Olomouce, tam přenocovali a ráčili 20. srpna ráno v 6 hod 10 minut slavnostní vlak uvést v pohyb. O půl deváté přijel vlak na českomoravské hranice, kde vysoké panstvo bylo uctivě přijato od Jeho Výsosti arciknížete Štěpána jako Landesschefa, potom od Oberlandhofmeistera a 2-ho guberniálního presidenta pana hraběte Salma, od přítomného vysokého duchovenstva a pánů stavů království českého.

Potom vlak se dal opět do pohybu, projel všude imposantními čestnými branami a obelisky, všude bylo přítomno mnohé duchovenstvo a úředníci, cechy, ostrostřelci a všelijaká honorace, dospěl po půl dvanácté do v našem panství ležící stanice Moravany, kde rovněž na náklady komorního panství Pardubice byla zbudována krásná triumfální brána a 2 obelisky, přítomno bylo venkovské obyvatelstvo s bíločervenými prapory včetně muzikantů, potom duchovenstvo a mnozí panští úředníci a o 12. hod. v poledne dojel do nádraží Pardubice, kde v slavnostně vyzdobené hale všichni vznešení hosté byli pohoštěni dejeuner á lá fourchete, dělové výstřely ohlásily celému okolí tento šťastný okamžik; vpravo a vlevo od nádraží stály mimo oddílu hulánů také všechny cechy města Pardubic, v samotném nádraží bylo shromážděno duchovenstvo, vrchnostenští úředníci, jakož i mnoho ostatních významných osob. Kapela hulánského pluku Civalarti, potom královéhradecká ostrostřelecká kapela střídavě hrály velmi dobře. Před nádražím, a sice u samé chrudimské chausse, stály dva obelisky a na západní straně dva velkolepé vkusně provedené sloupy.

Nesčíslné množství lidu z blízka i z dáli proudilo sem, aby se účastnilo tohoto vzácného a ojedinělého svátku. Na konci dejeuner byla zahrána hymna a když se dal vlak v 1 hod. odpoledne do pohybu, ozývaly se výstřely z moždířů a srdečné volání vivat. Ve stanicích Přelouč a Týnec nad Labem byly rovněž budovy a slavobrány bohatě vyzdobeny a všude stálo množství lidí. Ve tři čtvrtě na pět zastavil slavnostní vlak ve stanici král. hlavního města Praha, kde byl uctivě přivítán nejjasnějším representantem Jeho c. k. Majestátu, jakož ostatním vznešeným panstvem za mimořádného jásotu veškerého nepřehlédnutelného množství lidu a od civilních a vojenských hodnostářů byl přijat."

Železnice se začala stavět v r. 1843 a pravidelná osobní doprava byla zahájena 1. září 1845. František Potěšil uvádí ve svých Dějinách Pardubic: "Při příležitosti slavnostního vjezdu prvního vlaku do Pardubice byla rozdána báseň, kterou složil tehdejší purkmistr Fr. Benešovský a česká, kterou napsala manželka lékaře dr. Josefa Bohuslava Pichla Františka, píšící pod pseudonymem Marie Čacká. Arcivévoda obě básně přijal a nařídil, aby autorce české básně byl krajským úřadem vysloven dík."

Ne všemi obyvateli bylo zahájení železniční dopravy přivítáno. Svědčí o tom přípis vrchnost. úřadu, zaslaný některým rychtářům 21. ledna 1847: "Rychtářům Svítkov, Lány, Srnojedy, Opočinek. Dle došlé zprávy hlídač z Nr. 150 železné silnice nalezl, že na jeho oddělení nějaký mstivý člověk kamení na železné šíny klade, zkrze který jednání velká nebezpečnost pro ty, který v parním voze jednou, povstává. Vám jako rychtáři se nařizuje po tom tajně a přísně po tom pátrati, který frivolník by takovou nedovolenou věc provozoval a opáčlivě se vám nařizuje všechna na jistotu železny dráhy vám došlý nařízení pilně zachovávat. 21. ledna 1847." 4)

Nově vystavěná železnice si ale žádala své oběti, první obětí byl sám hlavní inženýr Jan Perner. Při vjezdu z choceňského tunelu do choceňského nádraží stál na stupátku vagónu a ohlížel se zpět. Narazil hlavou do sloupu, spadl na zem, kde zůstal v bezvědomí ležeti. Byl převezen do Pardubic k rodičům do mlýna Valchovského, kde druhý den zemřel. V dašické matrice je zaznamenán jiný případ: Marie, manželka Michala Manna 5.) podstrážníka na c. k. železnici, rozená Pfeiferová ze Selingstadtu v Rakousku 41 roků, nešťastným pádem přejeta byla na železné dráze. Stalo se 23. 5. 1850 6.). V pardubické matrice zaznamenáno 21. 7. 1864: Jan Pírko, měšťan, 69 roků, přejet parním strojem na železnici. (pravděpod. děd fotografa Jos. Pírky)



Poznámky:

1.) SOA Zámrsk, VS Pardubice, kniha 355,

2.) Východočeský sborník historický1994, č. 4.

3.) SOA Zámrsk, VS Pardubice, kniha č. 1.

4.) SOA Zámrsk, VS Pardubice, karton č. 234.

5.) SOA Zámrsk, Matrika 1532: + 1845 10/12. 9. NC 83 Zelené předměstí.

Johann Perner K. K: Oberingenieur bei der Sttatbahn 31 J. Gehirnerschütterung.

6.) SOA Zámrsk, matrika f. ú. Dašice, č. 4367.

7.) SOA Zámrsk, matrika f. ú. Pardubice, č. 2659.



Příloha: Báseň M. Čádské (z archivu J. Kotyka)

Radostný hlas Pardubičanům při slavném otevření

železné dráhy dne 20. srpna 1845.



"Hle! Co příval velikán se blíží,

Fičí, stená, že se Vesmír třese.

S potěšením leč úskostný vyhlíží:

Snad on zkázu a zmar nám přinese.



Netušenou věc jim těžko snésti,

A přec trupf vtipu to lidského.

Tvarem obrovským jen lze vyvesti,

Co obrovstím století našeho.



Stroj tu divný, vzav si větrů křídla

Ocelnou k Čechů dráhou letí:

Viděv dnes daleká bratrů sídla,

Nose nám - je k milému objetí.



Vítej náleze! Ty bratry pojíš,

Kruhem pevným světy k sobě vážeš,

Osvětu a znik v svém letu kojíš,

Kroky umu lidstva světu kážeš.


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem