Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

Srážka letadel v r. 1945

obrázek k článku Jako studující Obchodní akademie jsem byl totálně nasazen spolu s ostatními spolužáky do Technische Nothilfe. Po bombardování Pardubic jsme odklízeli trosky. Byl krásný slunný den, nebe bez obláčků. Pracovali jsme v Jungmannové ulici. Muselo to být brzy zjara, protože začínala růst tráva. Náhle přiletělo 12 FokeWulfů FW 190 ve vyrovnané formaci. Jako o přehlídce. Byl to nezvyklý zjev, protože v té době Němci v Pardubicích létali málo a vůbec ne ve formacích. 12 FW 190 a 12 motorů po 1700 HP dělalo veliký hluk. Po průletu jsme dále házeli lopatami. Po chvíli se letadla objevila znovu v hádku, t.j. jedno za druhým a let střemhlav piké na letiště. Po další chvíli přeletěli odstupňovaní vlevo, nový průlet Pro nás to bylo příjemné, takový malý letecký den. Tak létali asi půl hodiny a létali opravdu pěkně. Stejné vzdálenosti mezi jednotlivými letouny, odstupňování pravidelné. Se vztekem, ale i s obdivem jsme je sledovali. Vždyť to byli plnokrevníci - nejlepší vrtulové německé stíhačky druhé světové války. Asi po půl hodině kousek od nás z hádku - kdy letěli za sebou - se stočili do kruhu. Dělali na tehdejší dobu veliký kravál. Ještě nikdy jsem to neviděl - takové rodeo ve 12ti. Motory burácely na plný plyn v ostré zatáčce, křídla svisle k zemi. Civěl jsem na ně téměř s otevřenými ústy a se mnou velmi mnoho diváků, protože představení bylo nevídané a.velmi neobvyklé. Také rámus byl neobvyklý. Asi ve 2000 m krásný kruh, stejné vzdálenosti. Kolo se točilo doleva proti hodinovým ručičkám rychlostí asi 500 km/h. Velmi neobvyklé divadlo. V kruhu se točili nejméně minutu, možná, že i déle. Vůbec nebylo poznat, kdo je první a kdo poslední. Kruh byl úplně uzavřený.
A vtom se stalo, co nikdo nečekal. Jeden vybočil - asi vedoucí - směrem nahoru, obrátil se zády a bravurním obloukem strhl letadlo dolů do střemhlavého letu. Chtěl tak zřejmě všechny opět vyvézt z kruhu a rozmotat kruh opět do hádku. Druhý za ním ho ale nenásledoval a pokračoval dál v kruhu a tak se srazili. Ne jen trochu, ale přímo vrtulí přímo do motoru druhého. Nikdo nechtěl věřit. Zmatek. Vše se rozprsklo, zbylá letadla se rozletěla na všechny strany. V místě srážky zůstal jen bílý obláček. Dolů padaly kusy letadel. Křídla stejně jako listy ze stromu. Jedno se houpalo se strany na stranu a pomalu se snášelo k zemi. Jedna postava padala na padáku rozbaleném, ale neotevřeném, jen cár plátna za ním vlál. Když vše utichlo, bylo slyšet to ticho. Probral jsem se z ohromení, sebral jsem kamarádovi kolo a už jsem uháněl mezi pivovarem a lihovarem po pěšině vedoucí k převozu do Rosic do Polabin. Byl jsem v režné pracovní uniformě. Zastavil jsem za lihovarem. Všude okolo byly roztroušeny zbytky po srážce. Nejvíce bylo 20mm nábojů i celé potrhané kusy pásů. Asi metr od pěšiny ležel tmavohnědý až černý podlouhlý neforemný balík. Jdu blíž a vidím obroučky brýlí. Beztvarý balík bylo tělo druhého pilota, bez rukou a nohou, hlava vmáčknutá v trupu. Dopadlo bez padáku naplocho tak, že bylo zarovno s okolním drnem a trávou. Přede mnou na topolu visel neotevřený padák. Znenadání přiletěl Fieseler Storch-Čáp, vyskočil sebevědomý mladíček v leteckých kalhotách, letecké.bundě, rozhazoval rukama a cosi vykřikoval. Zase vylezl zpět do čápa a odstartovairTerén pro přistání a start naprosto nevhodný a také to bylo beze smyslu, vždyť nemohl nijak pomoci. To se ale již začali objevovat vojáci. Protože jsem byl v bílé uniformě, protože jsme měli zakázáno vzdalovat se z pracoviště a protože jsem sebral kolegovi kolo, vrátil jsem se zpět. Bylo to silnější, než já. Produkce skončila fiaskem. Třetí letadlo bylo poškozeno úlomky a přistálo nouzově v Pardubicích. Celá letka byla z Hradce po výcviku a před odletem na frontu. Motor jednoho FW 190-asi dvouhvězdicový 18tiválec- dopadl na nádraží na hlavní kombinaci - křižovatku se čtyřmi výhybkami a do druhého dne nejezdily vlaky. Do konce války jsem již více jak 2 FW najednou neviděl.
Protože jsem po válce sám létal, zjistil jsem, že ten kruh byl obranný. Pevně zabudované zbraně střílí ve směru letu. Ke kruhu se může nepřítel přiblížit jen seshora nebo zdola. V kruhu se nemohlo setrvat dlouho, proto ten rychlý obrat k ukončení kruhu a ta srážka...Obranný kruh se využíval pouze při napadení nebo ohrožení velkou přesilou. Při létání v kruhu působí odstředivá síla na letce a krev a odkrvuje se mozek. Protože tento let trval delší dobu, pozornost č.2 byla otupena. K tomu ještě únava 1/2 hodiny trvající produkce a chvilková nepozornost. Celá tragedie se stala během okamžiku, který si budu pamatovat do smrtř...
O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem