Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

Co možná z dějin Pardubic neznáte 12. část

obrázek k článku Víte, že pardubický zámek a Kunětickou horu údajně spojovala kdysi podzemní chodba? Vystavěli ji prý páni z Pernštejna v 16. století, aby byl možný útěk ve chvíli nebezpečí buď na hoře, nebo v Pardubicích. Na přelomu 18. a 19. století však došlo k jejímu zatopení. Při budování mostu přes Labe jeden z pilotů prorazil strop chodby a ta se zaplavila vodou. Zda je tato pověst pravdivá či nikoliv, to se už asi nedovíme.

Víte, že na počátku století zažily Pardubice nezapomenutelnou událost?

 V roce 1903 se v Pardubicích uskutečnila Východočeská výstava průmyslu, zemědělství, národopisu a umění. V té době tekla Chrudimka ještě o několik desítek metrů na východ, místy, kde je dnes Matiční jezero a tak v prostoru Na Olšinkách bylo postaveno 80 objektů, ve kterých se představilo od 24. července do 28. září 1903 na tisíc jednotlivců a organizací. Za 2 měsíce výstavu navštívilo přes 200 tisíc návštěvníků, kteří shlédli moderní přístroje té doby, klenoty, nábytek, textil, velocipédy, automobily, traktory a spoustu dalších věcí. Mezi mimořádné zážitky patřila i premiéra elektrického osvětlení, kdy stovky žárovek lemující obrysy pavilónů a stromů sledovali mnozí se zatajeným dechem. Dokonce zde byla údajně i česká premiéra trolejbusu - vynálezu bezkolejové dráhy firmy Křižík se dvěma sběrači. Po skončení výstavy se areály rozebraly, město se opět ponořilo do tmy zbytek byl zatopen při regulaci Chrudimky v roce 1910.

 

Víte, že až do dvacátých let 20. století měla dnešní třída Míru ryze venkovský ráz?

První závan velkoměstské atmosféry, inspirované kulturou Paříže, přinesla do Pardubic až Machoňova pasáž. Od září 1925 se sem hrnuly proudy zvědavého obecenstva, které lákaly nové obchody s luxusním zbožím. V posledních několika desetiletích však Pasáž značně chátrala        a tak bylo nutné, aby prošla rozsáhlou rekonstrukcí. Tato rekonstrukce je velmi zdařilá.

 

Víte, že dnešní Palackého třída byla ryze průmyslovou čtvrtí?

Kromě firmy Prokop, pivovaru a lihovaru zde stával i cukrovar. Čtvrť však byla značně poškozena při bombardování za války. V 50. letech zde vznikly obytné čtyřpodlažní budovy      s obchody v přízemí a nové nádraží. Do té doby však bylo hlavní městskou tepnou náměstí Legií, kudy procházela hlavní komunikace na staré nádraží.

 

Víte, že Matiční jezero vzniklo oddělením slepého ramene při regulaci Chrudimky v roce 1910?
Na jeho břehu byla dřevěná restaurace, kterou mezi válkami spravovala pardubická Matice školská. A podle ní byl okolní parčík s tanečním parketem pojmenován Matiční ostrov a jezero též Matiční. Ale všichni říkají "Maťák". Ve dvacátých letech se tu v zimě udržovalo největší     a nejpopulárnější kluziště.

 

 

 


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem