Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

NESLAVNÉ JUBILEUM ? PŮLSTOLETÍ NEMOHOUCNOSTI

obrázek k článku Loni jsme oslavili 60.výročí od otevření krásného nového pardubického nádraží. To byl jen jeden krok ke zhodnocení pardubického železničního uzlu. Již tehdy bylo nakročeno na další a to odstranění staletého couvání chrudimských vlaků do Rosic a opačně. První etapou nové tratě na Chrudim byla vlečka pro průmyslovou oblast Černá za Bory až k Nemošicím. Řešení to bylo nejdražší, jaké se na pardubické rovině mohlo vymyslet, s mostem přes Chrudimku a obrovským průkopem kolem Zámečku a Nemošickou strání. Škoda, že se to neřešilo tunelem. Původně trať měla vést po levém břehu Chrudimky, přes vojenské cvičiště a kolem hřbitovů. Zabránila tomu tehdy mocná armáda, i ta dnešní omezuje město dodnes. Ale první etapa (nejdražší) se postavila. Nebyl to jediný zádrhel v neprospěch Pardubic. Už stavba nového nádraží zahájená roku 1947 byla zastavena a dokončena až po 11 letech. Ale trať na Chrudim se zasekla před 50 lety a není dodnes. Roku 1960 spadly Pardubice pod dvakrát totalitní tzv. Východočeský kraj a trať na Chrudim byla pohřbena. Zastaveno bylo více perspektivních investic jako Rychlodráha, na kterou se také zapomnělo.

Ale nová trať na Chrudim, která by zrychlila a zefektivnila železniční spojení perspektivní aglomerace Chrudim – Pardubice, přispěla ke zvýšení příměstské dopravy a na osobní dopravu napojila m.j. největšího zaměstnavatele Foxconn, nikoho nezajímá. Nebo někoho zajímá, aby ta aglomerace perspektivní nebyla. Pod Zámečkem a v Nemošické stráni jsou zakopány stamiliony bez užitku.

            Velká rozestavěnost je prý hrobem hospodářství a liniové stavby se mají dodělat, aby fungovaly.

            Ale dráhy naopak podlehly lokálně megalomanskému požadavku na zdvojkolejnění      20 km trati Pardubice – Hradec, která má tři stanice k vyhýbání, ačkoliv je na ní dnes provoz daleko menší, než býval a s odstraněním přežitků totalitní byrokracie se bude snižovat. Proč Pardubický kraj neprosadí dodělat jednu stavbu, než se začne s další, patrně zbytečnou?

            Na dokončení nedodělaných úseků železnice i splavnění (shodou okolností obou asi pětikilometrových) postačí nepatrný zlomek již vynaložených nákladů. Ale miliardy se vyhazují na další a další rozdělávané akce…

            Společnost pro rozvoj Pardubicka již dlouho navrhuje i třetí krok k zefektivnění pardubického železničního uzlu, zastávku Pardubice–město nad podchodem ze Sladkovského ulice. Byla by velmi potřebná pro zlepšení příměstské dopravy Pardubicko – chrudimské aglomerace. Ale zatímco Chvaletice si novou zastávku uměly postavit, Pardubice na to nemají ani pomyšlení.

            Pardubicko-chrudimská aglomerace je bohužel chudák otloukánek, nezastanou se jí ani zde zvolení poslanci a senátoři, mlčí i k odkladu další nedodělané stavby, silničního obchvatu Chrudimě.


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem