Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

Z KORESPONDENCE ING. JANA KAŠPARA 3.část

obrázek k článku Poštovní razítko: PARDUBICE ? PARDUBITZ 18.(VII.?)11 Adresát Velectěný pan Karel Svoboda ing u fmy Janka a spol. Radotín Text! Milý příteli. Zasílám Ti fotografii z nehody mého ž.p. Štastíka jenž se dnes obrátil ve vzduchu. Otec je s tím srozuměn. (3) Piš S pozdraven Jan Kašpar

Pohlednice nemá označení fotografa       a snad může již              o snímek pořízený ing. Jan. Kašparem? Bohužel na poštovním razítku není zcela spolehlivě čitelné římské číslo udávající kalendářní měsíc, ale s jistotou o číslo „VI“.

Na fotografii je patrné, že šlo                   o „školní“ letoun Blériot XI, nelze však určit, který ze dvou Kašparových exemplářů to byl. Snad je to Blériot XI v.č. 76, který byl pak 8.srpna 1911 vážně poškozen požárem na pardubickém letišti. Lze na to usuzovat z toho, že právě letadlo poškozené v hangáru mělo sloužit k výcviku pilotních žáků, neboť toto „školní“ letadlo chtěl mít Ing. Kašpar uloženo odděleně od ostatních letadel, jak o tom svědčí jeho žádost k Aviatickému družstvu v Pardubicích o pronájem hangáru dosud užívaného Vincencem Barthelem (Státní okresní archiv Pardubice, fond Aviatické družstvo v Pardubicích, č. 109 z 29.6.1911). Rozsah poškození není, jak je patrné, zvláště velký a letadlo bylo opravitelné. Pilotní žák Jan Staštík (jak správně zní jeho jméno, které však běžně komolil i tisk) nebyl patrně vážněji zraněn. K havárii tedy došlo zřejmě 18.července 1911. Jan Staštík vstoupil do Kašparovy pilotní školy okolo 10.července 1911 (Sport a hry č. 30, 19.7.1911, str. 313; Národní listy, Praha, č. 190, 12.7.1911, str. 4). Následující zprávu o Staštíkově nehodě přinesl 19.července 1911 odpoledník Národní politiky.

„Nehoda nového žáka inž. Kašpara pana Štastíka na pardubickém letišti. V úterý ráno cvičil nový adept aviatiky p. Štastík na jednoplošníku Bleirotově pod dozorem inž. Kašpara, který nařídil svému žáku, aby jezdil po zemi nedotýkaje se výškového kormidla. Žák neuposlechl však pokynu svého mistra, trhnul výškovým kormidlem, aparát vznesl se do výše, nejsa ovládán pevnou rukou sřítil se opětně k zemi, kde se převrátil. Na štěstí vyvázl p. Štastík bez pohromy, za to aparát byl dosti citelně poškozen. Nyní kdy mají oba žáci p. Keck a p. Štastík svůj debut v „dělání dříví“ odbytý, půjde to snad již lépe!“

Z textu pohlednice není patrné, s čím „byl srozuměn“ pan František Kašpar. Šlo snad stále           o zamýšlenou výrobu letadlových motorů, na níž by patrně František Kašpar přispěl?

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Poštovní razítko

PARDUBICE 1 – PARDUBITZ 1

Datum snad 14.VI,?

 

Adresát

Velectěný pan

Ing. K.Svoboda

Radotín

u fmy Janka a spol.

 

razítko:

Fotograf  Deyl Pardubice

 

 

 

Milý příteli.

Ohledně toho mladíka od Očenáška Ti musím  zděliti, že jej neznám a že to bude nějaký povedený hoch. Tak jim to zděl ať se nenechají opáliti. Byl jsem včera u Ringhofra tak jsem Ti telefonoval ale nebyl´s doma.

S pozdravem

JanK….

 

Datum na poštovním razítku je špatně čitelné. Z textu je patrné, že lístek byl psán v době, kdy se již Ing. Kašpar s Ludvíkem Očenáškem blíže znal. To ukazuje na rok 1911, kdy Ludvík Očenášek měl letadlo uloženo v Pardubicích v hangáru Aviatického družstva. Nelze určit, která pohlednice (fotografie) ze souboru patří k tomuto textu, a k dispozici mám pouze naskenované texty i fotografie, nikoli originální doklady.

Nevím bezpečně, kdy se Očenáškovo letadlo dostalo do Pardubic. Pražský deník Čas 23.února 1911 (a podobně v těch dnech i další české noviny) sdělil, že „Očenášek stěhuje se do Pardubic do zvláštního čtvrtého hangáru. Inž. Kašpar uvolil se stroj Očenáškův vyzkoušeti.“ Ovšem Ing. Kašpar nikdy na cizích letadlech nelétal, ani na Čihákových, ani na Očenáškově.

Pardubické Neodvislé listy ještě 18.března 1911 píší, že „Očenáškův monoplán jednoplošník, jenž jest velikých rozměrů, jest na cestě z Plzně do Pardubic a bude hned zmontován a umístěn ve velikém hangaru aviatického družstva.“ Musíme připustit, že letadlo po cestě z Plzně do Pardubic prošlo v Očenáškově továrně v Nuslích (dnes Praha) jakousi revizí či dílčí opravou po zimě, strávené v Plzni v hangáru. Letadlo se zřejmě do Pardubic dostalo v druhé polovině března, a již 8.dubna v Neodvislých listech nacházíme zprávu, že „Pan Očenášek rovněž se svým mohutným jednoplošníkem činí pokusy, zatím jen pojízdné.“ Nutno ovšem říci, že obě zprávy, únorová i březnová, jsou trochu neurčité.

Žel. Není mi známa žádná korespondence mezi Ing. Kašparem a L.Očenáškem. Jen v archivu Aviatického družstva v Pardubicích (viz SOkA Pardubice) je nepočetná korespondence ze září 1911 mezi Očenáškem a Družstvem (Státní okresní archiv Pardubice, fond Aviatické družstvo v Pardubicích). Ta souvisela s tím, že Ing. Kašpar měl v té době zájem o místo v hangáru Aviatického družstva. Tam dosti velké místo zabíralo Očenáškovo letadlo, s ním tehdy nikdo nekonal letové pokusy.

Pokud jde o „mladíka od Očenáška“, není mi známo, o koho se jednalo.

Nevím, jaké mohl mít Ing. Kašpar jednání u smíchovské firmy Ringhoffer. Je málo pravděpodobné, že by tu byla souvislost se zamýšlenou výrobou letadlových motorů.

Celý článek naleznete ve Zprávách KPP 5-6/2019


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem