Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
21.04.2024 07:50

Alejí klenů kolem rybníků

 Krucemburk – Staré Ransko – Ždírec n. Doubravou. Délka 7 km. Odj. 7:53 ČD. Návrat 14:00, 16:06 ČD. Ved: Květa Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

21.04.2024 07:55

Meandry Struhy

Veselí - Lepějovice - Meandry Struhy - Bílý kopec - Kokešov – Opočínek. Délka trasy 8 km / 13 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 12:47 / 15:15 Bus MHD č.15. Ved: L. Kvapilová.  Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

Archiv aktualit

Kolejnice pro železnici

obrázek k článku Už 28. června 1842 vydalo presidium všeobecné dvorské komory oznámení o dodávkách železných výrobků pro Státní dráhy na rok 1843. Ukázalo se, že v historických zemích jsou podniky, které jsou schopny uspokojit potřeby železnice. Z řady závodů dodávaly kolejnice např. Dietrichsteinovy hutě v Polničce a litinové stoličky pak tytéž hutě v Ransku. Polnička je blízko Ždáru nad Sázavou, Ransko pak nedaleko u Ždírce. Možno říci, že je to něco málo přes 50km od Pardubic. Kolejnice Olomoucko - pražské dráhy byly hřibovitého průřezu, válcované z kujného železa s hmotností 23,6kg/m a délce 4,7 nebo 5,7m. /1/
Požádali jsme rodáka z Polničky, pana M.Landsmanna o podrobnosti. A zde jsou: "O hamru v Polničce jsou zprávy již z roku 1409. První vysoká pec tamtéž byla v provozu celé 18.století a byla v režii ždárského cisterciácského kláštera až do jeho zrušení roku 1784. Vedle toho zde byly ještě dvě kujní pece s hamerskými kladivy a další zařízení. Železná ruda se tehdy těžila na polenském panství hlavně v okolí Ranska - Borové. První vysoká pec na Ransku byla postavena v letech 1667-77. Jak se lze dočíst v dobových dokladech, pak v době tureckých válek byla spotřeba dřeva pro pec a 3 hamry 8 059 sáhů, tj. 24 815m3 za 37 týdnů práce! I když se nakupovalo dřevěné uhlí i jinde, stav lesů v okolí železáren byl katastrofální.

Největší rozmach železáren nastal v 1.pol.19.století v obou místech, tj. Polničce a Ransku. V roce 1812 se stal nájemcem huti v Polničce baron Nádherný a došlo k celé řadě staveb a úprav. Snad bude zajímavá skutečnost, že vysoká pec v Polničce byla 9,4m vysoká a na Ransku pak 10m. I zde docházelo k realizaci technických novinek a v roce 1834/35 bylo vybudováno zařízení na předehřívání větru dmýchaného do pracovního prostoru vysoké pece. Jak léta plynula, zvelebování podniku pokračovalo, takže roku 1837 byl železářský komplex vybaven třemi vysokými pecemi. Rok nato byla v Polničce postavena kuplovna modernější nežli na Ransku a odlévané výrobky měly vyšší kvalitu. Jak bylo řečeno, byly problémy s dřevěným uhlím. Proto byla v Polničce postavena pec na rašelinu jako náhradu za dřevěné uhlí. V roce 1849 se např. spotřebovalo 3 725 tun rašeliny.
Nelze vynechat datum 1838, kdy se v Polničce začala budovat válcovna s budovou 101 stop dlouhou, 52 stop širokou a 18 stop vysokou (1 vídeňská stopa = 0,316m). A právě zde byla 30.května 1839 zahájena výroba kolejnic pomocí parního stroje. Za několik málo let v roce 1847 se zde vyrobilo 40 642 centnýřů surového železa, což je 2 088 tun. V českých zemích byly tyto železárny na druhém místě za výrobním komplexem ve Zbirohu. Za největší rozkvět se považují léta 1842 - 1853, kdy železárny byly majetkem knížete F.J.Dietrichsteina. Ten měl dobré konexe ve Vídni, a tak zde vyrobené kolejnice se užívaly nejen při stavbách železnic u nás, ale i v celé střední Evropě. Vyráběly se zde i roury, které byly použity např. na Ferdinandův vodovod ve Vídni, ale i na plynovody v Praze, Brně a Vídni.
O železné rudě a nalezištích již byla řeč. Šlo o doly povrchové, ale u Ranska byl i hlubinný důl Gabriel. Obsah železa v rudě se pohyboval kolem 20 - 22 %. V roce 1848 se vytěžilo přes 94 tis. dolnorakouských měr, v roce 1854 již jen přes 40 tis. (objem 61,491, váha podle kvality od 120 - 200 liber, 1 libra = 0,56 kg). Ale ruda se musela dovážet i z dalších lokalit, např. Pohledu, Budce, Krucemburku aj.
Přibližně 60% nákladů na výrobu železa tvořilo palivo.
Lesy nezadržitelně mizely a už v roce 1811 došlo na Ransku k limitování spotřeby dřeva na 5 tis.sáhů (tj. 15 tis. m3) za rok. Když došlo ke zrušení roboty, pak se musela hhbovitá kolejnice platit i lidská práce. Není tedy divu, černé uhlí v Ostravě a na Kladně začalo konkurovat a tomu tyto železárny nestačily. V Polničce byla zastavena práce vysoké pece v roce 1862 a tři roky poté byl podnik zrušen. Roku 1874 byla omezena výroba i na Ransku a v roce 1875 zrušena vysoká pec. Konečně v roce 1886 byl pak podnik zrušen.
V letech 1840/50 bylo jen na hutích a dolech zaměstnáno asi 1500 dělníků, další pak při těžbě dřeva, pálení uhlí, odvozu rudy atd. To bylo asi dalších 700 - 800 pracovníků, nr Tolik k jedné zajímavé historii hutnictví v našem regionu, o níž dnes je známo v povědomí občanů už jen velmi málo.

Literatura:
IM Krejčiřík M.: Po stopách našich železnic, NADAS 1990, s.59 121 Krebs M.: Železářství na Ždársku. Nakl. Blok 1970
O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem