Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
21.04.2024 07:50

Alejí klenů kolem rybníků

 Krucemburk – Staré Ransko – Ždírec n. Doubravou. Délka 7 km. Odj. 7:53 ČD. Návrat 14:00, 16:06 ČD. Ved: Květa Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

21.04.2024 07:55

Meandry Struhy

Veselí - Lepějovice - Meandry Struhy - Bílý kopec - Kokešov – Opočínek. Délka trasy 8 km / 13 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 12:47 / 15:15 Bus MHD č.15. Ved: L. Kvapilová.  Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

Archiv aktualit

Jiří Toman – fotograf (1924 – 1972)

obrázek k článku Výstava "Jiří Toman-fotograf", která se ve dnech 4.února až 14. března 1993 uskutečnila ve Východočeské galerii Pardubice, nepředstavuje jen prostou položku a jednu z běžných akcí výstavního programu galerie. Povahou, zacílením, zjevnými a skrytými souvislostmi podněcuje k zamyšlení o kulturních umělecky tvůrčích i lidských otázkách, evokuje tázáni po vztahu různých vrstev a úrovní naší výtvarné kultury. Kdy vlastně překračuje umělec svá místní východisko a vstupuje do horizontu národního kulturního kontextu? A v jaké míře a podobě se pak domov, užší i širší okolí, locus standi, místo průběžných tvůrčích ambici podílejí prostřednictvím umělce na obecnějších uměleckých aktivitách a procesech? K Jiřímu Tomanovi, výtvarnému fotografovi, výtvarníku filmu a ilustrátorovi, narozenému a žijícímu v Pardubicích (nar. 22.3.1924/, nebyl osud příliš štědrý. Když ho ve čtyřiceti osmi letech /10.4. 1972/ překvapila v hradecká nemocnici smrt, nestihl zdaleka uplatnit všechny avé umělecké plány, rozvinout všestranný talent a nadáni. Za války byl totálně nasazen /l943-45/ a potom po třikráte úspěšně skládal přijímací zkoušky na pražskou FAMU /1946, 1947 a 1948/, aniž však ke studiu kdy nastoupil.
Filmu a fotografii však bude nadále věrný: píše scénáře, s protifašistickým filmem Blázinec ve střední Evropě se dočká prvního uznáni. Uplatnil se v řadě profesí: jako úředník, kalkulant, údržbář, fotograf a propagační výtvarník. Od sklonku padeaátýoh let /1959/ - vzniká tehdy taká řada jeho reportážních, akčních snímků a fotografickýoh kompozic - pracuje v pražském Propagfilmu. Ve dvaašedesátém roce je přijat jako fotograf a filmový animátor do SČVU, vystavuje samostatně i kolektivně a současně začíná spolupracovat se studiem Československého kresleného filmu na Klárově v Praze. Realizuje své nezapomenutelné filmy Až najdu růži /1965/, O Čtverečce a Trojúhelníčkovi (1965/, Ptáci Koháci /1965/, Chlupatý ptáček /I966/, Kbamodrcm 1999 /1968/, Ptáci Koháci mu vynesli řadu oceněni doma / Stříbrný střevíček v Gottwaldově,1966/ i v zahraničí Annecy, 1965; Benátky a Oberhausen, 1966/.
Výchozí pro vše, s čím se Jiři Toman potýkal, je v tématice i formě rozmanitá výtvarná fotografie. V samotném středu nachází přirozeně člověka v bohaté paletě typů a věku. Nečekejme ale vnější povahopis: Jiři Toman své snímky nearanžuje, postavy dospělých i dětí mu nepózují, ale před objektiv vstupuji ve svém přirozeném zjevu, se stopami a následky vlastních činů. Aby je učinil zřejmými, nadsazuje a sahá po poetické zkratce, zamlžuje a znejasňuje kontury, zdůrazní fragmenty /Dotyk, Led, Tráva, Skupenství. Hra, Člověk a voda/. Motivy mu srůstají v celá řady a cykly, provázejí umělce po léta. aby mnohé smazala definitivně až smrt. Pouhá mnohotvárnost světa a života Jiřímu Tomanovi nestačily: vždyť mnohem hlubší a vzhledem k poslání umění i pravdivější je postižení životního procesu v jeho vnitřní rozpornosti, kdy niterně prosakuje navenek a vnější se zvnitřňuje, optická souhra a konflikt fysických sil se zrychluji nebo zpomaluji, ba náhle i zastavují a znehybní /Kluziště/.

Celý článek naleznete ve Zprávách KPP rok 1993, číslo 7-8.
O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem