Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
09.12.2020 18:00

Regulace řeky Labe na Pardubicku v první polovině dvacátého století - ZRUŠENO

ZRUŠENO

typ akce: Hovory o Pardubicku

Archiv aktualit

Jiří Toman – fotograf (1924 – 1972)

obrázek k článku Výstava "Jiří Toman-fotograf", která se ve dnech 4.února až 14. března 1993 uskutečnila ve Východočeské galerii Pardubice, nepředstavuje jen prostou položku a jednu z běžných akcí výstavního programu galerie. Povahou, zacílením, zjevnými a skrytými souvislostmi podněcuje k zamyšlení o kulturních umělecky tvůrčích i lidských otázkách, evokuje tázáni po vztahu různých vrstev a úrovní naší výtvarné kultury. Kdy vlastně překračuje umělec svá místní východisko a vstupuje do horizontu národního kulturního kontextu? A v jaké míře a podobě se pak domov, užší i širší okolí, locus standi, místo průběžných tvůrčích ambici podílejí prostřednictvím umělce na obecnějších uměleckých aktivitách a procesech? K Jiřímu Tomanovi, výtvarnému fotografovi, výtvarníku filmu a ilustrátorovi, narozenému a žijícímu v Pardubicích (nar. 22.3.1924/, nebyl osud příliš štědrý. Když ho ve čtyřiceti osmi letech /10.4. 1972/ překvapila v hradecká nemocnici smrt, nestihl zdaleka uplatnit všechny avé umělecké plány, rozvinout všestranný talent a nadáni. Za války byl totálně nasazen /l943-45/ a potom po třikráte úspěšně skládal přijímací zkoušky na pražskou FAMU /1946, 1947 a 1948/, aniž však ke studiu kdy nastoupil.
Filmu a fotografii však bude nadále věrný: píše scénáře, s protifašistickým filmem Blázinec ve střední Evropě se dočká prvního uznáni. Uplatnil se v řadě profesí: jako úředník, kalkulant, údržbář, fotograf a propagační výtvarník. Od sklonku padeaátýoh let /1959/ - vzniká tehdy taká řada jeho reportážních, akčních snímků a fotografickýoh kompozic - pracuje v pražském Propagfilmu. Ve dvaašedesátém roce je přijat jako fotograf a filmový animátor do SČVU, vystavuje samostatně i kolektivně a současně začíná spolupracovat se studiem Československého kresleného filmu na Klárově v Praze. Realizuje své nezapomenutelné filmy Až najdu růži /1965/, O Čtverečce a Trojúhelníčkovi (1965/, Ptáci Koháci /1965/, Chlupatý ptáček /I966/, Kbamodrcm 1999 /1968/, Ptáci Koháci mu vynesli řadu oceněni doma / Stříbrný střevíček v Gottwaldově,1966/ i v zahraničí Annecy, 1965; Benátky a Oberhausen, 1966/.
Výchozí pro vše, s čím se Jiři Toman potýkal, je v tématice i formě rozmanitá výtvarná fotografie. V samotném středu nachází přirozeně člověka v bohaté paletě typů a věku. Nečekejme ale vnější povahopis: Jiři Toman své snímky nearanžuje, postavy dospělých i dětí mu nepózují, ale před objektiv vstupuji ve svém přirozeném zjevu, se stopami a následky vlastních činů. Aby je učinil zřejmými, nadsazuje a sahá po poetické zkratce, zamlžuje a znejasňuje kontury, zdůrazní fragmenty /Dotyk, Led, Tráva, Skupenství. Hra, Člověk a voda/. Motivy mu srůstají v celá řady a cykly, provázejí umělce po léta. aby mnohé smazala definitivně až smrt. Pouhá mnohotvárnost světa a života Jiřímu Tomanovi nestačily: vždyť mnohem hlubší a vzhledem k poslání umění i pravdivější je postižení životního procesu v jeho vnitřní rozpornosti, kdy niterně prosakuje navenek a vnější se zvnitřňuje, optická souhra a konflikt fysických sil se zrychluji nebo zpomaluji, ba náhle i zastavují a znehybní /Kluziště/.

Celý článek naleznete ve Zprávách KPP rok 1993, číslo 7-8.
O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem