Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

Pardubice ve filatelii 5. - dostihový sport

obrázek k článku Jezdecký sport má v Pardubicích velkou tradici a slavnou historii i současnost. Šlechta si oblíbila hony zvěře, při kterých se překonávaly různé přírodní překážky. Tyto hony zvané parfosní se prvně konaly v roce 1836 na Chlumeckém panství. Ovšem záhy se přestěhovaly do Pardubic. Už v roce 1856 zde byla založena dostihová dráha a zdejší dostihy nabíraly na stále větší popularitě. V roce 1874 se poprvé běžel slavný závod Velká pardubická o cenu 8 tisíc zlatých. Nejznámější překážkou velmi obtížného dostihu je Taxisův příkop a v kurzu je řada dalších známých překážek: Irská lavice, Hadí příkop, Velký vodní příkop, Velký anglický skok atd.
Za první republiky a po druhé světové válce byla propagace tohoto velkého dostihu uskutečňována formou vydávání pamětních razítek. Uvádíme zde dva příklady z roku 1937 a 1949.

Od 50. let minulého století byly vydány tři série známek, které propagují dostihový sport a naše město. Na devíti známkách jsou zachyceny podrobnosti z dostihů a nejznámější konkrétní překážky.
Jak je vidět, v roce 1978 dostal dostihový sport v Pardubicích nebývale velký prostor v Československé známkové tvorbě a jednotlivé výjevy z dostihů jsou zpracovány skutečně umělecky. O dvanáct let později v roce 1990 u příležitosti sté Velké pardubické sestávala série propagačních známek „pouze“ ze dvou kusů.
U těchto dvou známek vydaných ke sté Velké pardubické se zdá pravděpodobné, že vydavatel nepředložil hotový výtvarný návrh k posouzení představitelům Pardubic. Totiž ti by jistě ihned začali volat na poplach!! Pozor – toto nejsou znaky Pardubic, ale Hlinska v Čechách. Pardubický kůň je ve skoku a na erbu musí mít vždy obě nohy pokrčené. Je to až k nevíře kolik tvůrců, komisí, kontrolorů, šéfů, úředníků a techniků musí každou známku prohlédnout a schválit dříve, nežli spatří světlo světa. A přesto se přes tyto zástupy zodpovědných činovníků prokličkovala taková flagrantní záměna městských znaků. Ti, kdo sbírají známky vědí, že chybné tisky – to jsou rarity a pravé delikatesy filatelie, po kterých sběratelé pasou. Ovšem to, že může být oficiálně vydána až takováto hrubá chyba – tomu se ani nechce věřit. No, ale – jak vidíte – stalo se.
Příznivé podmínky pro rozvoj a oblíbenost jezdeckého sportu v Pardubicích vytvářela nejenom velká tradice parfosních honů, ale také vojenské jezdecké učiliště, které sídlilo v místech dnešního Masarykova náměstí. Mezi kasárnami učiliště a hotelem Veselka byla tehdy jenom úzká ulička pro pěší. Postupně byla zbourána jak kasárna, tak Veselka a v místech, kde dvojnásobný vítěz Velké pardubické kapitán Rudolf Popler cvičil svého vítězného koně (1930) Gyi Lovamiho, dnes po široké magistrále sviští auta velikou rychlostí směrem na Hradec Králové.

Celé číslo možnou zakoupit také v E-shopu Klubu přátel Pardubicka za 30 Kč.
O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem