Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
31.03.2024 09:00

Přes střechu Evropy

Pustá Kamenice - Žižkov - Borová u Poličky. Délka trasy 10 km. Odjezd 9:02 ČD. Návrat 16:56 ČD. Ved: P. Kožený. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

31.03.2024 09:30

Velikonoce v Polabí

Valy – Mělice – Lohenice - Přelouč. Délka trasy 5,5 km. Odjezd 9:30 ČD (LETNÍ ČAS). Návrat 12:37 – 14:37 ČD Os, 13:05 – 14:05 R. Ved: M. Timarová. Turistická vycházka týmu B. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

03.04.2024 18:00

Archeologický průzkum v Pardubičkách

Přednáška Mgr. Tomáše Čurdy. Koná se v sále Jana Kašpara ve staré reálce na Komenského náměstí. Vstup zdarma, veřejnost zvána.

typ akce: Hovory o Pardubicku

06.04.2024 14:00

Komentovaná prohlídka Automatických mlýnů

Pročleny Klubu přátel Pardubicka. Sraz před areálem Automatických mlýnů. Vstupné 200 Kč / 140 Kč zlevněné. Přihlásit k účasti je možné v kanceláři Klubu přátel Pardubicka v úterý nebo ve čtvrtek 10-12 a 14-17 hodin.

typ akce: Výlety do historie

17.04.2024 18:00

Nálety na Pardubice

Přednáška k 80. výročí spojeneckých náletů na Pardubice v roce 1944. Koná se v sále Jana Kašpara ve staré reálce na Komenckého náměstí. Vstup zdarma.

typ akce: Hovory o Pardubicku

Archiv aktualit

Bude nová trať do Chrudimi?

obrázek k článku Stavby železničních tratí znamenaly pro rozvoj měst a obcí začátkem 19. století velký význam. Pardubice měly štěstí, že trať z Prahy do Olomouce a Vídně byla naplánována přes Pardubice (1845). Nová trať přivedla do Pardubic nejen podnikatele, ale i budovatele nových průmyslových podniků. Proto lidé ve městě i okolí nalézali dostatek pracovních příležitostí a nelze se proto divit, že počet obyvatel rychle rostl. Kolem roku 1900 se Pardubice staly co do počtu obyvatel největším východočeským městem.
Výstavba dalších tratí dále pokračovala. Již v roce 1859 byla otevřena trať Pardubice – Liberec, tedy trať, která spojila dvě silná průmyslová města. Tím byla zajištěna doprava surovin a uhlí pro továrny ve východních Čechách. I obyvatelé východočeských měst mohli přestoupit na pardubickém nádraží a cestovat dále do Prahy, Olomouce nebo Brna. Železniční křižovatka Pardubice se dočkala dalšího rozšíření v roce 1871, kdy byla otevřena trať na Chrudim a tehdejší Německý – dnešní Havlíčkův Brod. Od tohoto roku navazovaly v Pardubicích na „Hlavní tah“ tratě z celých severovýchodních a jihovýchodních Čech.

Zatímco odbočování tratě severním směrem na Liberec bylo hned na začátku provedeno jednoduchým způsobem, odbočení jižním směrem na Chrudim a Havlíčkův Brod se řešilo vybudováním nadjezdového mostu, který překlenul hlavní trať. Vlak z Pardubic musí tedy couváním dojet do stanice Rosice n. L. a z této stanice teprve jede vlak přímo na Chrudim. Až tedy do dnešních dnů, tj. 140 let, se do Chrudimi jezdí couváním z Pardubic hl.n. do stanice Pardubice – Rosice nad Labem a následně vlak jede opačným směrem do Chrudimi. O vybudování nové přímé trati, která by časově zkrátila jízdu mezi dvěma blízkými městy, se napsalo již mnoho. Jedna z posledních zpráv byla uveřejněna v časopise „Ekonomicko-technická revue“, část DOPRAVA. V této zprávě se navrhuje vybudování tzv. „Medlešické spojky“. Podle tohoto návrhu má trať vycházet ze směru Pardubice hl.n. a navazovat na již dávno dokončený úsek v oblasti Pardubiček a části Nemošic. Dále má nová trať vést východně od Medlešic směrem na Chrudim. Na nové trati by byly tyto zastávky: Pardubice hl.n., Pardubičky, Průmyslová zóna, Nemošice, Ostřešany, Medlešice, Chrudim zastávka a Chrudim město. Vzájemná vzdálenost jednotlivých nových zastávek má být cca 2 km. Železnice v této poměrně hustě zabydlené oblasti by jistě převzala přepravu osob z těchto míst a tím by se odlehčilo silniční dopravě. Zrušeny by byly zastávky: Pardubice – závodiště, Staré Jesenčany a Medlešice – stará původní stanice.
Doufejme, že výstavba nové přímé trati Pardubice – Chrudim (viz obr.) se bude řešit v blízké budoucnosti a že dojde po 140 letech konečně k přímému vlakovému spojení mezi Pardubicemi a Chrudimí.

Zprávy KPP číslo 7-8/2011 můžete zakoupit v našem E-shopu.
O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem