Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

KAŠPARŮV FOND a různé KAŠPAROVY nadace

obrázek k článku Nedávný vznik „Společnosti Jana Kašpara“ mi připomněl, že fondů, nadací či společností nesoucích jméno našeho prvních aviatika vzniklo v průběhu desetiletí několik. Některé z nich jsou dnes již zcela zapomenuty.
Meziválečné československé letectví se hlásilo k odkazu Ing. Jana Kašpara, zvláště pak po jeho předčasné smrti. A tak například ve třicátých létech uspořádal VAP – Východočeský aeroklub Pardubice pět či šest ročníků letecké soutěže „Memoriál Ing. Jana Kašpara“.

Pokud jde o fondy či nadace, patrně první se objevuje v letních měsících nešťastného roku 1939. Asi v červnu toho roku zřídil Spolek inženýrů a architektů „k trvalému uctění památky prvního českého letce“ Fond Ing. Jana Kašpara.1 Fond měl podporovat vědeckou a technickou práci v oboru letectví a též podporovat vydávání odborné letecké literatury. Doba však nebyla příznivá. Za více než čtyřicetileté působení v letectví resp. v oblasti československého leteckého muzejnictví a letecké historie jsem se s jinými doklady než s citovanou zprávou o zřízení Fondu nesetkal. Fond patrně ještě v roce 1939 zanikl.
Poválečné období nebylo pro cokoli takového příznivé. Změna nastala až po roce 1989. A tak asi v roce 1992 vznikla v Pardubicích „Nadace ing. Jana Kašpara“2. Jedním ze zakládajících členů nadace byl tehdejší ředitel pardubického divadla Mgr. Miloslav Kučera. Ve svých začátcích měla nadace mizivý „provozní kapitál“, pouhých 500,- Kčs. Nadace se ujala myšlenky někdejšího velitele pardubického letiště mjr. Olejníka z počátku osmdesátých let minulého století na zřízení leteckého muzea na pardubickém letišti. Tehdy jako předseda Letecké historické společnosti jsem s nadací navázal kontakty, ale mám obavu, že její činnost byla mizivá a pro realizaci muzea nedokázala učinit nic podstatného; ostatně i ve městě, speciálně ve Východočeském muzeu a v Klubu přátel Pardubicka se o ní vědělo jen málo. Z mých osobních dokladů plyne, že nadace existovala ještě na sklonku roku 19933, patrně však o něco později zanikla. Nepříznivý vliv mohl mít mj. vstup Mgr. M.Kučery do politiky, ale patrně i okolnosti další. Další podrobnosti neznám.
V témže roce 1993 se začaly objevovat neurčité zprávy o zájmu Letecké amatérské asociace o stavbu létající repliky Kašparova jednoplošníku4.Snad tyto tendence měly vliv na vznik další nadace.
Ta vznikla v únoru 1994 pod názvem „Nadace Kašparův Blériot“ a jejím účelem byla stavba létající repliky Kašparova jednoplošníku (nikoli tedy letounu Blériot XI, ačkoli to její název fakticky hlásal). Přístup, zejména Letecké amatérské asociace, jednoho ze zakládajících členů této Nadace, byl zpočátku poněkud amatérský, ale nakonec, díky zásahům například fotografa redakce časopisu Letectví a kosmonautika Václava Jukla (původním povoláním leteckého mechanika) se přeci jen přístup Nadace ke stavbě letadla pozměnil a dostal reálnější podobu. Nadace mne jakožto znalce konstrukce tohoto letounu kontaktovala až v polovině března 1994.5 Bylo dohodnuto, že letoun bude mít podobu z května 1911, z přeletu Pardubice-Praha. Tehdy jsem vytvořil nejzákladnější výkresovou dokumentaci této podoby letadla. Na jejím podkladě vznikla dokumentace „prováděcí“, neboť letoun měl být postaven v kategorii ultralehkých strojů s významným váhovým omezením (certifikace a připouštění letounu do provozu v tzv. normální kategorii by byly složité a velmi nákladné), a požadavkům předpisů i vlastní stavby bylo potřeba letoun konstrukčně přizpůsobit. Žel, firma, která byla k realizaci projektu Nadací vybrána, nikdy předtím letadlo nepostavila, navíc jsem postupně nabyl dojmu, že její přístup k záležitosti nebyl zcela seriózní. Také některé zásahy tehdejšího vedení Letecké amatérské asociace nebyly vždy nejšťastnější. A tak vznikl nešťastný letoun, který měl být výrazně lehčí než původní stroj Kašparův, ale nakonec byl snad o 100 kg těžší a do kategorie UL se „vešel“ jen s přimhouření obou očí. Následujících tahanic mezi realizátorem stavby letounu a Nadací Kašparův Blériot jsem nebyl účasten a o pozdějších osudech letounu, který v podstatě nebyl letuschopný, nemám konkrétní informace. Stejně tak mi nejsou blíže známy další osudy zmíněné nadace.
Jak známo, v roce 1991 byla uspořádána první Aviatická pouť, tehdy souběžně v Praze a v Pardubicích, jako připomínka osmdesátého výročí Kašparova přeletu z Pardubic do Prahy. Nakonec vzniklo Sdružení Aviatické pouti, které tuto akci pořádá v Pardubicích každoročně. Toto Sdružení však nenese Kašparovo jméno, ač se k odkazu našeho prvního letce fakticky hlásí.

1) Letectví, Praha, roč. XIX., č. 7, červenec 1939, str. 167-170, úvodník a Stanovy Fondu Ing. Jana Kašpara.
2) Osobní záznamy autora z května 1992.
3) Nadace ještě v prosinci 1993 rozesílala novoroční přání.
4) Osobní záznamy autora z průběhu roku 1993.
5) Osobní záznamy autora z února a března 1994.
O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem