Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
31.03.2024 09:00

Přes střechu Evropy

Pustá Kamenice - Žižkov - Borová u Poličky. Délka trasy 10 km. Odjezd 9:02 ČD. Návrat 16:56 ČD. Ved: P. Kožený. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

31.03.2024 09:30

Velikonoce v Polabí

Valy – Mělice – Lohenice - Přelouč. Délka trasy 5,5 km. Odjezd 9:30 ČD (LETNÍ ČAS). Návrat 12:37 – 14:37 ČD Os, 13:05 – 14:05 R. Ved: M. Timarová. Turistická vycházka týmu B. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

03.04.2024 18:00

Archeologický průzkum v Pardubičkách

Přednáška Mgr. Tomáše Čurdy. Koná se v sále Jana Kašpara ve staré reálce na Komenského náměstí. Vstup zdarma, veřejnost zvána.

typ akce: Hovory o Pardubicku

06.04.2024 14:00

Komentovaná prohlídka Automatických mlýnů

Pročleny Klubu přátel Pardubicka. Sraz před areálem Automatických mlýnů. Vstupné 200 Kč / 140 Kč zlevněné. Přihlásit k účasti je možné v kanceláři Klubu přátel Pardubicka v úterý nebo ve čtvrtek 10-12 a 14-17 hodin.

typ akce: Výlety do historie

17.04.2024 18:00

Nálety na Pardubice

Přednáška k 80. výročí spojeneckých náletů na Pardubice v roce 1944. Koná se v sále Jana Kašpara ve staré reálce na Komenckého náměstí. Vstup zdarma.

typ akce: Hovory o Pardubicku

Archiv aktualit

Na jakém letadle podnikl ing. Jan Kašpar dálkový let z Pardubic do Prahy?

obrázek k článku 13. května 2011 uplynulo 100 let od památného dálkového letu ing. Jana Kašpara z Pardubic do Prahy. Některé místní sdělovací prostředky tehdy při této příležitosti uvedly, že ing. Kašpar uskutečnil tento let na letadle Blériot XI. Bylo to opravdu tak, jak tisk informuje?
Historik Pavel Sviták ve své knize „První český letec inženýr Jan Kašpar a začátky českého letectví“ uvádí na základě prostudování dobových pramenů českých, německých a rakouských něco jiného. Klub přátel Pardubicka ve svých „Zprávách“ uveřejňuje články historika Pavla Svitáka na toto téma (zvláště v článku „Letadla ing. Jana Kašpara a jejich značení“ ve Zprávách KPP číslo 7-8/2011).

Ing. Kašpar se již v době studií na technice v Praze zajímal o motory všech druhů a bylo mu jasné, ža na letadle, které si koupil od Blériota na jaře 1910 v Paříži a na kterém 16. dubna 1910 jako první Čech v Pardubicích vzlétl, nemohl by dálkové lety provádět.
Několik fakt pro srovnání letadla Blériot XI a jednoplošníku Kašpar JK – systém Blériot: Letoun Blériot XI měl tříválcový, vzduchem chlazený motor Anzani, obsahoval malou nádrž na benzin a jak již bylo uvedeno, nebyl tento letoun určen pro dálkové lety. Ve vzduchu vydržel okolo 30 minut při dosažené rychlosti asi 60 – 80 km/h. Při letu delším než 15 minut se motor Anzani zahříval a ztrácel rychlost. Kdyby Kašpar letěl do Prahy z Pardubic na Blériotu XI, doletěl by pouze ke Kolínu. Letadlo, které letělo z Pardubic do Prahy dne 13. 5. 1911 – jednoplošník Kašpar JK – systém Blériot (označení dle historika Pavla Svitáka), bylo postaveno Kašparem v létě 1910 (drak), dokončeno na jaře 1911. Letoun měl motor Daimler – čtyřválcový, vodou chlazený motor, výkon 70 koní a předně o 160 procent výkonnější motor než Anzani. Letoun obsahoval větší nádrž na benzin.
Z uvedené dostupné literatury a technických dat obou letadel je jasné, že aviatik ing. Jan Kašpar 13. 5. 1911 neletěl z Pardubic do Prahy na Blériotu XI, ale letěl na letadle, které si sám zhotovil. Historik Pavel Sviták toto letadlo nazývá (Kašpar si letadla nijak zvlášt neoznačoval) jednoplošník Kašpar JK – systém Blériot.
Doufejme, že po zveřejnění těchto informací nebude již dále snižována historická hodnověrnost konstrukčních schopností ing. Kašpara a dálkového letu Pardubice – Praha.

PhDr. Jiří Kotyk, Ph.D.
Milan Hübl
Společnost Jana Kašpara
Klub přátel Pardubicka
O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem