Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj
Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Zřícenina hradu Rýzmburk
Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie
Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč
Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.
Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).
A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.
Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.
typ akce: Výlety do historie
Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice
Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Rozhledna Milíř
Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Velká pardubická před 100 lety
Díky kolegialitě badatelů – amatérů se mně dostal do ruky originální program Velké pardubické z r. 1912. Shodou okolností se jela právě 13. října, tedy díky letošnímu přesunu na sobotu, stejně jako o 100 let později. Co se v „Závodním programu Českého závodního spolku“ dočteme ? Předsedou ředitelstva byl hrabě Otokar Westphalen , členy hrabě Rudolf Ferdinand Kinský a hrabě Emanuel Mensdorff. Hendikapérem Jiří Ernst, pokladníkem, sekretářem a správcem totalizátoru Otto Capin, u váhy byl baron Norbert Broesigke, inspektorem dráhy Jan Jansa a ředitelem, tedy startérem Albert Budinský. Tohoto pána si pamatujeme jako jednoho z prvních závodních cyklistů v Pardubicích, vicemistra Zemí koruny české v roce 1893 ve sprintu. Za krásného počasí a veliké návštěvy bylo na pořadu šest jízd. Zajímavostí tohoto ročníku bylo, že na úplně totožné trati Velké pardubické, tehdy 6.400m dlouhé, se jela nejdříve „ Pardubická steeple chase armády“. Dostih byl určen pro pětileté a starší koně v majetku důstojníků, praporníků (to není překlep) a kadetů c. a k. rakousko – uherské armády a „ jen takovým jezdcům vyhraženo“ . Vojáci museli jet ve stejnokroji s barevnými šerpami, určenými sekretariátem. Vítěz získával 5000 korun a ještě sedmýv pořadí 200 korun.Všichni, kteří dosáhli cíle, pak dostali stříbrné ostruhy. K dostihu bylo přihlášeno 41 koní, nakonec jich startovalo ale jen 12 a vítězně cílem projel st. hnědák Hurain v sedle s npor. W. Reimerem. Do Velké pardubické, ve které vítěz bral 20 tisíc korun, odstartovalo deset koní, starších čtyř let. Sázkovým favoritem byl polský valach Zeppelin, ale ambice měli také i tři francouzští koně. Po pádu Kulika na 6. překážce se na čele usadil šestiletý hnědák Jamagata v sedle se svým majitelem, vrchním vojenským zvěrolékařem Františkem Bartoschem. Asi v polovině trati praskly jezdci oba dva třmenové řemeny, přesto si pětidélkový náskok udržel až do cíle. Vyhrál před Zeppelinem s amatérem Zachowskim a Hilarionem II. , kteréhojel am. Blixen – Finecke. Do cíle dorazilo šest dvojic, mj. padl i druhý kůň v majetku Fr. Bartosche Grado. Odpoledne 13. 10. 1912 se jely ještě dvě steeple chase – Dámská a Kladrubská cena a jeden dostih rovinový. Ve všech třech dostizích měl František Bartosch přihlášeno po jednom koni. Vítězný jezdec ve „Velké“, byl občanem města Pardubic. Celý život tohoto svérázného vojáka byl spojen s koňmi. Po vojenské povinné službě, absolvoval podkovářský kurs, vídeňskou veterinární školu a službu u jezdeckého pluku v Haliči. Na začátku 20. století se jeho pluk přesunul do Pardubic a Bartosch zde založil vlastní chov překážkových koní. Fr. Bartosch byl výborný veterinář, ale na nákup ušlechtilých koní neměl dost prostředků. Ve Velké pardubické startoval před rokem 1912 třikrát s valachem Grálem a dojel 1x na 4. a 2x na 5. místě. Po vítězství v Pardubicích se s hřebcem Jamagatou vypravil i na Velkou národní do Liverpoolu. Toto jeho dobrodružství je však zahaleno tajemstvím. S největší pravděpodobností v Aintreé nestartoval, asi pro pád v tréninku. Po výpravě na ostrovy prodal František Bartosch ve finanční nouzi Jamagatu. Sám byl přeložen do Vídně a po válce působil jako správce závodiště v Brně. Byl však hendikepován četnými úrazy, chodil o holích. Krátce před okupací ČSR zemřel v roce 1938. Literatura a foto: J. Hubálek, M. Nehyba: Od Fantoma po Peruána