Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
21.04.2024 07:50

Alejí klenů kolem rybníků

 Krucemburk – Staré Ransko – Ždírec n. Doubravou. Délka 7 km. Odj. 7:53 ČD. Návrat 14:00, 16:06 ČD. Ved: Květa Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

21.04.2024 07:55

Meandry Struhy

Veselí - Lepějovice - Meandry Struhy - Bílý kopec - Kokešov – Opočínek. Délka trasy 8 km / 13 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 12:47 / 15:15 Bus MHD č.15. Ved: L. Kvapilová.  Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

Archiv aktualit

Přeměna třídy Míru na pěší zónu potrvá deset let

obrázek k článku Klub přátel Pardubicka připravil pro své příznivce v předvečer podzimní části Městských slavností pohled do budoucna. Ve Společenském sále pardubické radnice se totiž v úterý 7. října 2008 hovořilo o budoucí podobě centra města a zejména Třídy Míru.
V úvodu však byli přítomní seznámeni s historií dnešní Třídy Míru, která byla až do poloviny 19. století pouze ryze venkovskou čtvrtí s přízemními dřevěnými domky. Následně pak představili své vize na budoucí podobu centra města dva architekti. Dle ing. arch. Ondřeje Teplého trolejbusy na Třídu Míru rozhodně patří a pozornost by si zasloužila spíše náhrada některých dosluhujících a architektonicky nezajímavých domů za nové, aby působila tato hlavní pardubická třída více reprezentativně. Součástí jeho návrhu je dokonce obnovení podobného objektu, kterým byla kdysi židovská synagoga stojící v místě dnešního Domu služeb.

Dle Teplého by se daleko lépe než Třída Míru jako prostor pro pěší hodilo prostranství na Náměstí Republiky. „Zde se přímo nabízí jako protipól divadla vybudovat v blízkosti pomníku Rudoarmějců venkovní divadelní scénu, což však vyžaduje zaústění dopravy pod povrch,“ popsal svou vizi centra města Teplý, který zároveň navrhuje možnost umístění restaurací a kaváren podél Sukovy třídy směrem do Tyršových sadů.
Také dle architekta Waltera, podle jehož projektu bude pravděpodobně probíhat postupná rekonstrukce Třídy Míru, by bylo ideální zaústění dopravy na Náměstí Republiky pod povrch. To je však hudba budoucnosti. Prozatím jeho současný návrh řeší snížení počtu jízdních pruhů na Náměstí Republiky se zrušením zálivů pro zastávky MHD. Tím dojde k rozšíření prostoru pro pěší, kde Walter navrhuje vytvoření restaurace ve tvaru letadla ve stylu ing. Kašpara. „Měla by to být rozebíratelná pojízdná restaurace, která by mohla být součástí venkovní divadelní scény,“ dodal Walter.
Dle něj je rozhodnutí zastupitelstva o vymístění trolejbusů z části Třídy Míru rozumné. „Šířkový profil komunikace je mezi lékárnou a Grandem tak úzký, že si nedokážu představit, že by se zde pěší zónou proplétal trolejbus.“ Svou nespokojenost se současným vzhledem Třídy Míru, které dominují záplatované chodníky, chátrající Pasáž či štěrkem vysypané prostranství vedle pošty, vyjádřil také ing. arch. Miroslav Petráň, který si však dokáže představit určitou náhradu za zrušené trolejbusy v ekologickém mikrobusu, který by zajišťoval přepravu lidí z jednoho konce Třídy Míru na druhý.
Architekt Walter navrhuje také změnu současné podoby veřejného WC v prostoru před obchodním centrem Pyramida. Ačkoliv majitelem objektu je soukromá osoba, mělo by město dle Waltra určit mantinely, v jakých by měla být případná rekonstrukce objektu provedena. Dle něj by bylo vhodným řešením zvýšení současného objektu a vybudování vyhlídkové kavárny ve třetím nadzemním podlaží objektu současných „záchodků“.
Samotná pěší zóna, tedy úsek mezi lékárnou a Grandem, by měl mít vozovku od chodníku oddělenou pouze jiným povrchem dlažby, výškově však rozdíl mezi chodníkem a vozovkou zanikne. Střední část ulice budou lemovat střídající se lavičky, stromořadí a osvětlení.
Walter nepočítá s vytvořením vyhrazeného pruhu pro cyklisty: „To může být mnohdy nebezpečné, protože pokud budou mít cyklisté svůj jízdní pruh, budou se zde cítit svými pány a mohou zde tak ohrozit případné chodce, kteří tudy budou náhodou procházet. Kdežto když nebudou mít cyklisté na pěší zóně svůj jízdní pruh, budou se chovat daleko ohleduplněji,“ míní Walter.
Zajímavostí by pak měl být návrh bronzového modelu města, který by měl být umístěn v prostoru, kde se Třída Míru kříží s ulicí Sladkovského. Celá rekonstrukce Třídy Míru by měla být rozdělena do tří etap a dle náměstka Krejčíře je předpoklad, že by byla dokončena v průběhu následujících deseti let. Následné zklidnění Náměstí Republiky je pak dle něj vázáno na postupné dobudování obchvatů města. Jak v následné diskuzi přiblížil náměstek primátora Alexandr Krejčíř, již v roce 2009 bude započata tzv. nultá etapa rekonstrukce Třídy Míru, kdy zcela nový kabát dostane prostranství před Palácem Magnum. „Zde by mělo vzniknout náměstíčko snížené o 45 cm oproti okolnímu terénu, součástí by měla být malá fontánka. Stromy v tomto prostranství zůstanou zachovány,“ popsal záměr Walter. Zároveň bude součástí prostranství před centrem Magnum socha aviatika ing. Jana Kašpara.
V následné diskusi pak zazněla kritika vedení radnice, které dopustilo postupné vylidnění centra města, kde běžné prodejny a služby nahrazují herny a namísto bydlení zde vznikají pouze komerční prostory. „Když se budovala Pyramida, mělo zde vzniknout více jak šedesát bytových jednotek. Nakonec zde jsou kanceláře. Střed města se pak ve večerních hodinách proměňuje v město duchů,“ upozornil jeden z účastníků besedy.
O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem