Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
21.04.2024 07:50

Alejí klenů kolem rybníků

 Krucemburk – Staré Ransko – Ždírec n. Doubravou. Délka 7 km. Odj. 7:53 ČD. Návrat 14:00, 16:06 ČD. Ved: Květa Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

21.04.2024 07:55

Meandry Struhy

Veselí - Lepějovice - Meandry Struhy - Bílý kopec - Kokešov – Opočínek. Délka trasy 8 km / 13 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 12:47 / 15:15 Bus MHD č.15. Ved: L. Kvapilová.  Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

Archiv aktualit

Jak jsem létal a padal

obrázek k článku 2.vyd. SNDK Praha 1965, kap. 28 (ke 160.výročí narození Artura barona KRAUSE) Myšlenky na dvousedadlový letoun jsem se ani po havárii nevzdal a netrvalo dlouho, co ?pasažérský? letoun byl opět v pořádku. Zkoušel jsem to ovšem ještě notnou dobu bez cestujícího, protože vozit někoho byla velká odpovědnost. Když jsem si byl dostatečně jist, oznámil jsem Východočeskému aviatickému družstvu, že hledám cestujícího. Jako první se přihlásil baron Kraus, který byl ovšem v předsednictvu této korporace. Místo pro cestujícího bylo za mnou, kde jsem nechal pro ?pasažéra? větší prostor. Bylo totiž třeba, aby cestující na můj pokyn za letu bud? ke mně přisedal, nebo odsedal. Sedátko se dalo lehce posouvat.

Připravil jsem se k letu, a tu se baron Kraus vyjádřil, že se mnou nepoletí, a odůvodňoval to tím, že není ve své kůži, že je mu nevolno. Místo barona Krause sedl si do letadla okamžitě můj mladší bratr Leo. Bylo mu tenkrát 17 let a právě mi pomáhal v přípravách ke startu. Důkladně jsem mu vyložil, aby dával pozor na moje znamení. Řekl jsem mu: „Nejdříve seď těsně za mnou, a až ti dám znamení, tak se posuneš o kousek dozadu. Potom budeš přisedávat a odsedávat podle toho, jak ti budu ukazovat rukou.“ Leošek všecko vyslechl a svatosvatě slíbil, že bude poslouchat jako hodiny. Startoval jsem ve směru na vesnici Jesničánky za veliké asistence obecenstva, které se původně přišlo podívat, jak poletí baron Kraus. Lidé byli hodní, nedali znát, že jsou zklamáni odřeknutím pana barona, a srdečně nám mávali. Bratříček Leošek považoval tyto ovace za pocty, které patří jemu osobně, zapomněl na všechny mé instrukce, odšoupl se úplně dozadu a začal oběma rukama blahosklonně mávat davům. Tím však mi náhle zatížil zadek trupu a letoun se už nedal ovládat. Létal jsem nahoru dolů, volal jsem na bratra, ale všechno bylo marné. Leo mával a křičel a na mne vůbec nedbal. Nechtěně toboganovým letem jsem se blížil k Jesničánkám a viděl jsem, že musím co nejdříve přistát. Motor jsem vypnul, protože 

jsem cítil, že normálně nepřistanu. Smáčkl jsem letadlo silně k zemi a u země jsem se snažil je vyrovnat, ale nepodařilo se mi to. Prudce jsem narazil podvozkem o zem, podvozek se urazil, letoun se překotil na záda a zle se porouchal. Bratr Leo, který se nedržel, protože do posledního okamžiku mával, k čemuž potřeboval obě paže, nárazem vyletěl a padl tak nešťastně na nos, že si ho přerazil. Jeho zranění bylo tak těžké, že jsem mu ani nevynadal. Když jsem havarovaný letoun dopravil zpátky do hangáru, přišel baron Kraus a povídá: „Dobře, že jsem neletěl, možná, že bych teď už nebyl mezi živými.“ Řekl jsem mu příčinu, že brat neuposlechl mých pokynů, kdežto on by se jimi jistě byl řídil.
E.ČIHÁK JAKO 1. ČESKÝ LETECKÝ KONSTRUKTÉR Bratranec 1. českého letce ing. Jana Kašpara (1883–1927) Evžen Čihák (1885– 1958) byl in memoriam 28.září 1962 oceněn Mezinárodní leteckou federací (FAI) se sídlem v Paříži diplomem P. Tissaudiera jako „první Čech, jenž r. 1908 sestrojil letoun a vzlétl s ním“. Diplom otiskujeme a obraz. přílohy 2. vydání knihy F. Gela „Jak jsem létal a padal“ (SNDK Praha 1965). PhDr. Jiří Kotyk, Ph.D.


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem