Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
21.04.2024 07:50

Alejí klenů kolem rybníků

 Krucemburk – Staré Ransko – Ždírec n. Doubravou. Délka 7 km. Odj. 7:53 ČD. Návrat 14:00, 16:06 ČD. Ved: Květa Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

21.04.2024 07:55

Meandry Struhy

Veselí - Lepějovice - Meandry Struhy - Bílý kopec - Kokešov – Opočínek. Délka trasy 8 km / 13 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 12:47 / 15:15 Bus MHD č.15. Ved: L. Kvapilová.  Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

Archiv aktualit

OSOBY A OSOBNOSTI LETECKÉHO DÁVNOVĚKU PARDUBIC Část XI.

obrázek k článku JIRÁSEK Vlad. Z Chrudimi. Při Kašparově a Čihákově veřejné produkci v Mělníce dne 3. prosince 1911 vykonával funkci ?ředitele letu?. Stejnou funkci pak vykonával při produkci obou aviatiků v Chuchli u Prahy. Rovněž při Čihákově veřejném vzletu v Mladé Boleslavi v květnu 1912 byl ?ředitelem letu?. Je pravděpodobné, že tuto funkci vykonával i při dalších produkcích pardubických aviatiků či především Eugena Čiháka, avšak doklady o tom nemám k disposici. Ani údaje o jeho osobě mi nejsou známy.

JULLEROT Henri Maria

Francouzský letec, na letounu Farman IV uskutečnil v Plzni ve čtvrtek 26. května 1910 první úspěšnou leteckou produkci v Čechách. [1] Původní termín produkce byl stanoven na neděli 22. května, avšak prudký vítr ji znemožnil. [2] Onu neděli Ing. Kašpar navštívil Plzeň, kde chtěl shlédnout Jullerotovu produkci, [3] a oba piloti se setkali a patrně se sblížili. Jullerot z Plzně odjížděl do Budapešti, kde se účastnil „aviatického meetingu“. Tam jej Ing. Kašpar s A. baronem Krausem a Vilémem Hlavatým, pokladníkem Českého aviatického družstva, 11. června vyhledali a Jullerot jim umožnil návštěvu hangárů. [4] Z kruhů Českého aviatického družstva se v květnu a červnu ozývaly hlasy o uspořádání společné veřejné produkce Kašpar-Jullerot, ale okolnosti nikdy nebyly příznivé, aby se taková akce mohla uskutečnit. Zdá se, že Kašpar a Jullerot po červnu 1910 neudržovali pravidelnou korespondenci, přeci však jeden druhého tak trochu sledovali, a tak, když Ing. Kašpar 13. října 1911 v Pardubicích havaroval, H. M. Jullerot se z Anglie dotazoval na jeho stav. [5] Přestože Jullerot do pardubické aviatiky bezprostředně nezasáhl, kontakt s ním v jisté době byl pro Ing. Kašpara nepochybně zajímavý. S Julerotem se setkal redaktor Jaroslav Kalva v prosinci 1913 na pařížském aerosalonu. [6]

Henri Maria Jullerot se narodil v roce 1879 v Remeši, studoval techniku a v roce 1897 získal inženýrský diplom. V létech 1899 až 1902 konal vojenskou službu, pak pracoval v automobilkách v Německu a USA. Na jaře 1910 získal ve Farmanově škole mezinárodní pilotní diplom. [7] Po první světové válce působil v Anglii.

 

JUNGR  JUDr. Roman

Okresní soudce v Pardubicích. Jako aktivní člen Ústřední matice školské se dostal do kontaktu s pardubickou aviatikou již při přípravě první Kašparovy veřejné produkce, která se konala 19. června 1910. [8] Byl ovšem jako člen pořadatelského výboru přítomen už při komisionálním ohledání letiště pro tuto produkci, která se konala 15. června. [9] Do Aviatického družstva v Pardubicích vstoupil 25. dubna 1911, den před valnou hromadou, zaplacením poloviny zápisného ve výši 1 K. [10] Neznámého dne, již po valné hromadě, doplatil druhou polovinu zápisného a zaplatil členský příspěvek na rok 1911. [11] O jeho činnosti v Družstvu je doloženo pouze to, že při návratu Ing. Kašpara ze vzletu pomáhal na letišti prodávat vstupenky. [12] Z družstva vystoupil patrně v roce 1913. [13] Více o jeho činnosti v letectví nevím a parně už žádná další nebyla. Po jeho osobních údajích jsem nepátral. Pokud jde o politické aktivity Jungrovy v meziválečném období včetně členství v Národní obci fašistické, odkazuji na pojednání Dr. J.Kotyka Kapitoly z dějin českého fašismu v Pardubicích.

 

KABELÁČ Adolf

Poprvé v souvislosti s letectvím se toto jméno objevuje na podzim 1913 v souvislosti s přípravou leteckých akrobatických produkcí Francouze A. Pégouda v Praze, které se po několikerém odkladu uskutečnily 26. a 27. prosince 1913 a 4. ledna 1914. Pak se opět vynořuje koncem května 1914, kdy se objevil v Pardubicích na schůzi Aviatického družstva    a dojednával možnost zkoušek velkého letadla Dreadnought No.1, které zkonstruoval někdejší žák Kašparovy pilotní školy Jan Staštík. [14] Stavbu letadla financovala firma J. Staštík a spol., kterou vedle konstruktéra tvořili pánové E. Voňka a Jaroslav Horák. Adolf Kabeláč za tuto společnost jednal, byl-li však spolumajitelem, není jasné. 27. června 1914 bylo letadlo vystaveno v Praze v Průmyslovém paláci. [15] Mezitím probíhalo vyjednávání mezi A. Kabeláčem a Aviatickým družstvem v Pardubicích o úpravě velkého „družstevního“ hangáru tak, aby mohl pojmout letadlo o rozpětí 18 m a délce téměř 12 m. [16] Přístavbu hangáru provedla pardubická firma František Zahálka a byla hotova snad začátkem srpna 1914, neboť firma vystavila účet 12. srpna 1914. [17] Zda se letadlo skutečně do Pardubic dostalo, není prokázáno. Vypuknutí války samozřejmě mnohé změnilo. Družstvo přístavbu zaplatilo až 22. února 1916. [18] A. Kabeláč patrně další „letecké kontakty“ s Pardubicemi neměl. Poslední zprávu o něm mám v souvislosti s létáním až z roku 1922, kdy byl 5. září „velkoobchodník v Praze pan Adolf Kabeláč přijat za zakládajícího člena Československého aeroklubu. [19] Osobní údaje mi nejsou známy.

 

KALVA Jaroslav

Sportovní redaktor Národní politiky. Jevil velký zájem o letectví nejpozději od konce roku 1909 a až do poloviny třicátých let, kdy ukončil svou redaktorskou činnost, vykonal na tomto poli rozsáhlé dílo. Byl členem početných spolků, především sportovních, v tom i několika leteckých, a různých orgánů. Jako rodák z Chrudimi by si zde zasloužil obsáhlejší pojednání, protože jsem se však badatelsky omezoval na období před rokem 1915, bylo by pro mne takřka nemožné podat solidní obraz jeho činnosti v letectví v létech 1920 – 1936. Nejen proto se omezím na Kalvovy kontakty s pardubickou aviatikou.

Jaroslav Kalva se narodil 23. dubna 1878. [20]



[1] Národní listy, Praha, roč. 50, č. 144, 27. 5. 1910, str. 3.

[2] Tamtéž, č. 140, 23. 5. 1910, str. 3

[3] Národní listy, roč. 50, večerník, č. 144, 27. 5. 1910, str. 3.

[4] Národní listy, roč. 50, večerník, č. 161, 13. 6. 1910, str. 4.

[5] Čas, Praha, roč. XXV., č. 289, 19. 10. 1911.

[6] Sport a hry, Praha, toč. XIII., č. 4, 17. 2. 1914, str. 56.

[7] Národní listy, Praha, roč. 50, č. 124, 6. 5. 1910, str. 3.

[8] Národní listy, Praha, roč. 50, č. 168, 20. 6. 1910, str. 3.

[9] Národní listy, Praha, roč. 50, č. 166, 18. 6. 1910, str. 4.

[10] Státní okresní archiv Pardubic, fond Aviatické družstvo v Pardubicích, pokladní kniha, str. 1.

[11] Tamtéž, neoznačený lístek.

[12] Tamtéž, pokladní kniha, str. 10.

[13] Tamtéž, seznam členů za rok 1913.

[14] Státní okresní archiv Pardubice, fond Aviatické družstvo v Pardubicích, 1914, list Č. j. 16 – 30/5. 1914.

[15] LK Speciál 12 (5010), str. 93.

[16] Státní okresní archiv Pardubice, fond Aviatické družstvo v Pardubicích, 1914, dopisy A. Kabeláče z 5. 6. 1914 a z 12. 6. 1914.

[17] Tamtéž, 1914, účet, č. 8.

[18] Tamtéž.

[19] Letectví, roč. II., č. 9-10, 31. 10. 1922, str. 174.

[20] Národní technické muzeum, Letecký archiv, kniha inv. č. 91.

Celý článek naleznete ve Zprávách KPP 9-10/2014.


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem