Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

OSOBY A OSOBNOSTI LETECKÉHO DÁVNOVĚKU PARDUBIC Část XII.

obrázek k článku KAŠPAR Emil Pardubický stavitel, aktivní člen Aviatického družstva v Pardubicích. Narodil se 22. listopadu 1881 v Pardubicích jako syn stavitele Václava Kašpara, v roce 1893 pobývajícího v Mikulovicích. Mezi blízké příbuzné aviatikovy nepatřil, jak plyne z rodopisné studie O. Ullricha. Byl-li v příbuzenském vztahu vzdálenějším nebo šlo o pouhou shodu jmen, nevíme. Obecnou školu navštěvoval v Mikulovicích. Ve školním roce 1893/1894 začal studovat na pardubické reálce, chodil do stejné třídy jako o rok a půl mladší Jan Kašpar, budoucí aviatik. Druhý ročník reálky nedokončil. V katalogu za rok 1894/1895 nacházíme zápis: ?Vysvědčení na odchodnou vydáno nebylo, poněvadž žák vystoupiv vyhnul se dvouhodinnému školnímu vězení, které mu bylo přisouzeno poradou sboru profess. 27. února 1895 pro pohoršlivé chování ve škole?. Ze školy odešel již 2. března 1895, tedy prakticky na začátku pololetí. Nevíme nic bližšího, ale prohřešek musel být dosti závažný, jinak byl se řešil pouze horším hodnocením ?mravného chování?. Ostatně, někteří pamětníci hodnotili dospělého Emila Kašpara jako člověka hrubého.

O dalších osudech Emila Kašpara mi není nic známo až do roku 1906, kdy ho nacházíme v Rokycanech. [1] Odtud snad pocházela i jeho manželka Anna. Rozhodně se tou dobou připravoval na povolání stavitele a v březnu 1907 se podrobil u místodržitelství pro království České zkoušce z pozemního stavitelství. [2] Kdy se vrátil do Pardubic nevím, s určitostí byl ve městě v létě 1909, kdy v Národní politice inzeroval, že prodá voituretu. [3]

Emil Kašpar se sám aktivně do pokusů o létání nepustil, avšak údajně začal záhy pozorně sledovat experimenty svého jmenovce. Dne 25. dubna 1911 zaplatil zápisné do Aviatického družstva v Pardubicích [4] a je zapsán na pátém místě, dokonce ještě před Ing. Janem Kašparem. Když v červnu 1911 Aviatické družstvo pořádalo veřejnou produkci Ing. Kašpara ve Vysokém Mýtě, patřil k těm členům, kteří se dosti intenzívně podíleli na jeho přípravě. [5] Byl dokonce členem přispívajícím, tedy s dvojnásobným členským příspěvkem (24 K ročně). Své členství však ukončil patrně už v roce 1912. [6]

Po požáru na pardubickém letišti v srpnu 1911, kdy shořel hangár bratří Čiháků a byl vážně poškozen vedle něj stojící hangár Aviatického družstva, vypracovala „Technická kancelář       a podnikatelství staveb Emil J. Kašpar“ v září 1911 projekt nového hangáru pro Družstvo. [7] Jak ovšem plyne z účetních dokladů Aviatického družstva, ke stavbě hangáru nedošlo.

Emil Kašpar byl, jak výše zmíněno, údajně povahy hrubé. To patrně ovlivnilo vztah jeho manželky, která si našla známost s Eugenem Čihákem. Emil Kašpar se v době, kterou přesněji neznám, rozvedl.

 

KAŠPAR František

Otec aviatika Ing. Jana Kašpara. Narodil se 22. dubna 1848 [8] v létech 1860/1861                     a 1861/1862 studoval II. a III. ročník pardubické nižší reálky [9] Ve studiu pokračoval patrně na reálce v Kutné Hoře, [10] na pardubickou reálku se vrátil v roce 1864/1865 a ukončil ji VI. ročníkem 1865/1866. [11] Pak šel údajně studovat na zemskou vysokou školu technickou do Prahy, avšak podle rodinné tradice toto studium nebylo dlouhé. [12] Katalogy studentů techniky z té doby se nedochovaly, a tak tento údaj bude obtížné upřesnit. Po smrti otce Jana Křitele Kašpara 17. února 1874 [13] převzal rodinný majetek. [14] Zahrnoval nejen hotel Veselka, ale také další reality. Ekonomickými ani pozdějšími politickými aktivitami Františka Kašpara se zde nebudu zabývat.

Pro nás je důležité, že svému synu Janovi v době jeho leteckých aktivit poskytoval významnou podporu. Je třeba uvážit, že po příchodu z Mladé Boleslavi do Pardubic v červenci 1909 neměl Ing. Jan Kašpar vlastní příjem. Teprve od června 1910 dostával honoráře za veřejné letecké produkce. Proto je nepochybné, že přinejmenším počátek, tedy nákup letounu Blériot XI financoval otec František a nepochybně i stavbu prvního letadla, byť Eugen Čihák ve vzpomínkách uváděl, že tuto stavbu z valné části hradil on. Pravděpodobnější je, že Eugen Čihák na některé práce přispěl, avšak většinu nákladů hradil František Kašpar. Ten také syna doprovázel snad při všech jeho veřejných leteckých vystoupeních, včetně jediné „zahraniční“ produkce v Černovicích v tehdejší rakouské Bukovině. František Kašpar také patřil mezi členy Aviatického družstva v Pardubicích (členský příspěvek činného člena zaplatil 5. května 1911). [15] Zemřel 3. května 1913 v Pardubicích. [16] I když letecká činnost jeho syna Jana byla v té době v útlumu, nepochybně toto pro ni znamenalo další ránu.

 

KAŠPAR, Ing., Jan

První český letec, narozen 1883, zemřel 1927. Nepovažuji za účelné na tomto místě zacházet do podrobností. Pokud jde o Kašparovu leteckou činnost v létech 1909 až 1914, odkazuji na svou knihu Ing. Jan Kašpar, Pardubice 2003. Pokus o úplný přehled jeho letadel, jak tovární, tak vlastní výroby naleznete v LK Speciálu č. 12 (2010).

 

KAŠPAR Karel

Pardubický stavitel, patrně bratr Emila Kašpara. Narodil se v září roku 1872 v Holicích, [17] různé ročníky katalogů reálky udávají datum 12., 13. a 16. září. Jeho otec Václav Kašpar je uváděn jako stavitel v Pardubicích (1883), pak jako stavitel v Mikulovicích (1885) či jako majitel cihelny v Mikulovicích (1886). [18] Absolvoval čtyři ročníky pardubické reálky. [19] Pak studoval obchodní akademii v Chrudimi, [20] odkud údajně odešel na českou techniku do Prahy studovat pozemní stavitelství. [21] Na přelomu února a března 1903 se na místodržitelství v Praze podrobil stavitelské zkoušce. [22] Podle citovaného Východu se spolu s otcem Václavem   a švagrem Manychem podílel na stavbě pardubické radnice. Po kratším pobytu v Plzni vedl v Pardubicích stavební kancelář svého otce. Byl členem a funkcionářem Sokola Pardubice, [23] po jistou dobu jeho náčelníkem.

Z 15. října 1910 pochází jeho náčrtek konstrukce hangáru, [24] který pak patrně pro obec postavil. V roce 1911 se stal členem Aviatického družstva v Pardubicích, [25] avšak své členství v Družstvo patrně brzy ukončil. V dubnu 1914 se v zastoupení Tělocvičné jednoty Sokol podílel na organizaci Čihákova letu Pardubice-Čáslav-Pardubice určeného na 3. 5. 1914. [26]

Stavitel Karel Kašpar, otec čtyř dětí, zemřel v Pardubicích 23. července 1918. [27]

 

KAŠPAROVÁ Anna

Choť stavitele Emila Kašpara. V roce 1911 se stala členkou Aviatického družstva v Pardubicích [28] a již 25. dubna 1911 zaplatila zápisné. Z Družstva vystoupila snad v roce 1912. [29] Jak bylo výše uvedeno, se stavitelem Emilem Kašparem se rozvedla a vdala se za Eugena Čiháka. Osobní údaje nemám k dispozici.

 



[1] Národní listy, roč. XXXXVI., č. 181, 3. 7. 1906, str. 7.

[2] Národní listy, roč. XXXXVII., č. 76, 17. 3. 1907, str. 3.

[3] Č. 203, 25. 7. 1909, str. 12 a některá následující čísla.

[4] Státní okresní archiv Pardubice, fond Aviatické družstvo v Pardubicích, pokladní kniha.

[5] Tamtéž, 1911, různé doklady.

[6] Tamtéž, seznam členů 1913, s poznámkou: „již dávno jsem vystoupil“.

[7] Tamtéž, 1911, doklad Čís. 152 z 28. 9. 1911.

[8] Ullrich, Oldřich: Rod Ing. Jana Kašpara, in: Zprávy Klubu přátel Pardubicka, č. 5-6, květen-červen 1996, str. 186.

[9] Státní okresní archiv Pardubice, fond Reálka Pardubice, katalogy.

[10] Tamtéž, katalog 1864/1865.

[11] Tamtéž, katalog 1865/1866.

[12] Bičík Zdeněk, Česenek Ludomír: O dvou průkopnících českého letectví, Východočeské muzeum – Národní technické muzeum 1966, str. 14

[13] Ullrich, Oldřich: Rod Ing. Jana Kašpara, in: Zprávy Klubu přátel Pardubicka, č. 5-6, květen-červen 1996, str. 186.

[14] Sakař Josef: Dějiny Pardubic nad Labem, díl IV., část 3., str. 259

[15] Státní okresní archiv Pardubice, fond Aviatické družstvo v Pardubicích, pokladní kniha str. 4.

[16] Neodvislé listy, roč. XIX., č. 35., 3. 5. 1913.

[17] Státní okresní archiv Pardubice, fond Reálka Pardubice, katalogy z let 1883/1884 až 1887/1888.

[18] Tamtéž.

[19] Tamtéž.

[20] Východ, Pardubice, roč. I., č. 22, 27. 7. 1918, str. 5.

[21] Tamtéž.

[22] Neodvislé listy, Pardubice, roč. IV., č. 10, 7. 3. 1903, str. 3.

[23] Východ, Pardubice, roč. I., č. 22, 27. 7. 1918, str. 5

[24] Státní okresní archiv Pardubice, fond Aviatické družstvo v Pardubicích.

[25] Tamtéž, 1911, doklad Čís. 81.

[26] Tamtéž, 1914, 4j 31 z 28. 4. 1914.

[27] Východ, Pardubice, č. 22, 27. 7. 1918.

[28] Státní okresní archiv Pardubice, fond Aviatické družstvo v Pardubicích, pokladní kniha

[29] Tamtéž, seznam členů 1913.

 

Celý článek naleznete ve Zprávách KPP číslo 11-12/2014


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem