Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
21.04.2024 07:50

Alejí klenů kolem rybníků

 Krucemburk – Staré Ransko – Ždírec n. Doubravou. Délka 7 km. Odj. 7:53 ČD. Návrat 14:00, 16:06 ČD. Ved: Květa Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

21.04.2024 07:55

Meandry Struhy

Veselí - Lepějovice - Meandry Struhy - Bílý kopec - Kokešov – Opočínek. Délka trasy 8 km / 13 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 12:47 / 15:15 Bus MHD č.15. Ved: L. Kvapilová.  Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

Archiv aktualit

OSOBY A OSOBNOSTI LETECKÉHO DÁVNOVĚKU PARDUBIC Část XVII.

obrázek k článku LILIENTHAL Gustav Německý průkopník letectví, narozen 1849 v Anklamu, Přední Pomořansko. Na jiném místě jsem vyslovil domněnku, že s ním mohl být ve styku Arthur baron Kraus, žel nemám pro ni bezprostřední doklad. Gustav Lilienthal vytvořil okolo roku 1910 svéráznou teorii plachtění, která však pravděpodobně žádnou ze zde pojednávaných osob nezasáhla. Jeho souvislost s počátky létání v Pardubicích je tedy nejistá. LILIENTHAL, Otto Významný německý průkopník letectví. Narozen 23. května 1848 v Anklamu, zemřel 10. srpna 1896 v Berlíně. Údajně s ním byl v kontaktu Arthur baron Kraus, ale na jiném místě jsem vyslovil odůvodněnou pochybnost o takovém kontaktu.

V roce 1889 Otto Lilienthal vydal svou stěžejní práci Der Vogelflug als Grundlage der Fliegekunst – Ptačí let jako základ umění létat. Můžeme se domnívat, že baron Kraus tuto knihu znal či snad dokonce vlastnil. Z dalších zde pojednávaných osob tuto významnou publikaci znal Ing. Gustav V. Finger a nepochybně též Antonín Jarolímek, který ostatně publikoval v německém Časopise pro podporu vzduchoplavby (jeho originální německý název se dosti často obměňoval), v němž publikoval i Otto Lilienthal.

Již jsem vyslovil pochybnost o tom, že by baron Kraus z Lilienthalovy pozůstalosti zakoupil kluzák, jak o tom lze tu a tam nalézt nedoložené zmínky.

Jiné souvislosti Otto Lilienthala a pardubického aviatického dění neznám. Pro Ing. Kašpara i Eugena Čiháka byla tato práce překonaná a nepochybně ji neznali.

 

LIŠKA, Roztoky u Prahy

Údajný majitel slévárny v Roztokách u Prahy, který prý zhotovil odlitky pro Kašparův motor pro první letadlo Kašpar systém Kašpar. [1] Problém je v tom, že v Roztokách v té době taková slévárna neexistovala. Snad slévárna toho jména existovala v Radlicích u Prahy, nikoli v Roztokách. Domnívám se však, že odlitky byly spíše zhotoveny v některé pardubické továrně, ostatně i pro jejich opracování musel Ing. Kašpar využít služeb místních, pardubických podniků.

 

LIŠKA, Praha

Údajně truhlář, u něhož začali bratří Čihákové zhotovovat díly svého prvního letadla. [2] Jiné potvrzení tohoto údaje neznám, a tak jsem přesvědčen, že je nutno brát je s opatrností. Prý bratr Lišky z Roztok. Už to, že v Roztokách firma Liška neexistovala, nás nutí k opatrnosti.

 

LÖWIT Jakub

Pardubický továrník, výrobce obuvi. Osobní údaje neznám. Svou výrobnu zřídil snad v únoru 1897 [3] Pravděpodobně nebyl účasten příprav Aviatického družstva v Pardubicích. Na ustavující valné hromadě 26. dubna 1911 byl zvolen do správního výboru. [4] Členem byl snad až do roku 1913, [5] tehdy však už do výboru zvolen nebyl [6] stejně jako nebyl zvolen v roce 1914. [7] Za I. světové války byl 43 měsíců vězněn. 30. března 1919 se účastnil sjezdu politických vězňů v Hradci Králové, avšak někteří účastníci sjezdu věděli, proč byl vězněn:   J. Löwit obdržel zakázku na vojenskou obuv, dodané boty však měly podrážky z upraveného papíru, takže v poli mnoho nevydržely. Těžko ho tedy bylo možno považovat za politického vězně. [8]

 

LUKESLE

20. prosince 1894 byl přijat za přispívajícího člena Akademického spolku Arnošt v Pardubicích. [9] Po přijetí navrhl uspořádání přednášky Ing. Fingera o letectví. Blíže o přednášce viz v kapitolce o Ing. Fingerovi. Osobní údaje Lukesleho neznám.

 

MALACHTA

Z Milenova u Hranic na Moravě. 1. srpna 1910 se dopisem obracel na barona Krause s prosbou o podporu při realizaci svého „vynálezu“, což podle popisu měl být ve své podstatě vrtulník. [10] Dostal-li odpověď a jakou, nevím. Malachta byl z těch, kdo, poté co se Pardubice staly jakousi Mekkou české aviatiky, hledali zde podporu při realizaci svých vynálezů, někdy se obraceli na Aviatické družstvo, někdy na Ing. J. Kašpara, v tomto případě na barona Krause.

 

MARŠAN, Dr., Robert

Docent JUDr. a PhDr. Robert Maršan, bytem Praha II, Štěpánská ul. 639, v roce 1907 napsal brožuru Boj o severní točnu, v níž mimo jiné popisuje i pokusy o dosažení severního pólu vzduchem. [11] V dubnu 1911 se stal členem Aviatického družstva v Pardubicích. [12] Asi v roce 1913 nedatovaným dopisem oznámil ukončení svého členství. [13] Více o něm ani o jeho činnosti v Družstvu nevím.

 

MARŠÍČEK Albert

11. dubna 1896 oznámily pardubické Neodvislé listy, [14] že „Fr. Zelenka a Albert Maršíček z Pardubic“ se obrátili do Vídně na ministerstvo kultu a vyučování o radu a podporu jejich projektu objevitelské plavby balonem k severnímu pólu. Ministerstvo ovšem jakoukoli podporu odmítlo. Více o A Maršíčkovi ani o zmíněném projektu nevím.

 

MARTIN, MUDr., Rudolf

O roku 1902 pardubický obvodní lékař, [15] na podzim 1905 se v inzerátech představoval jako „porodník a lékař nemocí ženských, emeritní assistent porod. kliniky prof. Dra. Rubešky“. [16] Na ustavující valné hromadě Aviatického družstva v Pardubicích, konané 26. dubna 1911, byl zvolen do správního výboru. [17] Do výboru byl znovu zvolen na valné hromadě 7. května 1913 [18] i na valné hromadě 11. května 1914. [19] O jeho činnosti v Družstvu mi není nic známo, nemám k dispozici ani jeho osobní údaje.

 

MATUŠKA Rudolf

Šikovatel letecké setniny Pardubice v roce 1919. Podle zprávy tisku s oblibou šikanoval podřízené. [20] Více o něm nevím.

 

MEZERA Václav

Z Písku. Patřil k těm, kdo u Aviatického družstva hledali podporu svého leteckého „vynálezu“, v tomto případě „nepřevrhnutelného“ letadla. Obrátil se na Družstvo dopisem z 6. května 1913. [21] Zda a jakou odpověď V. Mezera dostal, nevím.

 

MILITKÝ Josef

Profesor na pardubické reálce. Ve školním roce 1884-1885 zadal žákům VI. třídy téma k písemné práci „Pták k letu, kůň k tahu – a člověk k létání“. [22] Vzhledem k „hlubokému XIX. století“ to bylo téma překvapivé. Co mohlo být podnětem, nevím, snad vcelku úspěšné pokusy se vzducholodí La France ve Francii v letních a podzimních měsících roku 1884? Jinak tehdy létaly pouze balony, zprávy o ojedinělých, většinou naivních pokusech s letadly těžšími než vzduch sotva mohly do Pardubic dolehnout. Bylo by jistě zajímavé poznat, jak se studenti reálky s tímto tehdy nepochybně neobvyklým tématem vypořádali.

 

 



[1] Ludomír Česenek – Zdeněk Bičík, O dvou průkopnících českého letectví, VČM-NTM 1966, str. 21, pravděpodobně na základě: Husník, Průkopníci českého letectví, LA NTM, kniha ic. 95 – Kašpar I, list 134-139.

[2] Ludomír Česenek – Zdeněk Bičík, O dvou průkopnících českého letectví, VČM-NTM 1966, str. 30, podle Husník, heslovitý záznam Čihákovy výpovědi, LA NTM, i.č. 95, Kašpar I/122-123

[3] Pardubické noviny, roč. IX., č. 10, 27. 2. 1897, str. 2.

[4] Státní oblastní archiv Pardubice, fond Aviatické družstvo v Pardubicích, 1911, doklad Čís. 49.

[5] Tamtéž, 1913, seznam členů.

[6] Neodvislé listy, Pardubice, roč. XIX., č. 39, 17. 5. 1913.

[7] Státní okresní archiv Pardubice, fond Aviatické družstvo v Pardubicích, 1914, záznam z valné hromady.

[8] Východ, Pardubice, roč. II., č. 29, 9. 4. 1919, str. 2.

[9] Státní okresní archiv v Pardubicích, fond Akademický spolek Arnošt, kniha i.č. 6, zápis z XX. schůze 20. 12. 1894.

[10] Státní okresní archiv Pardubice, fond Aviatické družstvo v Pardubicích, 1910.

[11] Ohlas od Nežárky, Jindřichův Hradec, roč. XXXVII, č. 46, 15. 11. 1907, str. 429.

[12] Státní okresní archiv Pardubice, fond Aviatické družstvo v Pardubicích, 1911, nedatovaný seznam členů. Tamtéž, doklad Čís. 81.

[13] Tamtéž, 1913, dopis bez data a označení.

[14] Roč. II., č. 15.

[15] Sakař, Dějiny Pardubic nad Labem, díl II., svazek 1, Pardubice 1924, str. 142.

[16] Neodvislé listy, Pardubice, roč. XI., č. 44, 4. 11. 1905, str. 4.

[17] Čas, Praha, roč. XXV., č. 118, 29. 4. 1911.

[18] Čas, Praha, roč. XXVII., č. 128, 11. 5. 1913.

[19] Státní okresní archiv Pardubice, fond Aviatické družstvo v Pardubicích, 1914, záznam z valné hromady.

[20] Východočeský obzor, Pardubice, roč. XV, č. 33, 30. 8. 1919, str. 2.

[21] Státní okresní archiv Pardubice, fond Aviatické družstvo v Pardubicích, 1913, dopis.

[22] Reálka Pardubice, IX. výroční zpráva za školní rok 1884-1885, str. 43.


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem