Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
21.04.2024 07:50

Alejí klenů kolem rybníků

 Krucemburk – Staré Ransko – Ždírec n. Doubravou. Délka 7 km. Odj. 7:53 ČD. Návrat 14:00, 16:06 ČD. Ved: Květa Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

21.04.2024 07:55

Meandry Struhy

Veselí - Lepějovice - Meandry Struhy - Bílý kopec - Kokešov – Opočínek. Délka trasy 8 km / 13 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 12:47 / 15:15 Bus MHD č.15. Ved: L. Kvapilová.  Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

Archiv aktualit

Zprávy KPP

SVĚDECTVÍ Z VELKÉ VÁLKY

obrázek k článku

Fotografie před jedním barákem obří nemocnice v Pardubicích pochází ze srpna 1918. Jde o skupinu vojáků se třemi ošetřovatelkami. Vedle nich sedí ?šarže? i s vyznamenáními. Fotografie prošla poštou Pardubice 2 (která měla v objektu pobočku) a byla adresována Jaroslavu Burdovi, pěší pluk 16-111,12 polní prapor, rota III, polní pošta 486 ( vše pochopitelě v němčině). Pěší pluk 16 byl chorvatský a nazýval se ?Varaždínský pěší pluk? v Belovaru. Odesílal Míla Zajíc, sch. Blok I Pardubice.


ŽIJÍ MEZI NÁMI - VÁCLAV PÁNEK

obrázek k článku

Dne 17. června 2013 oslavil své 95. narozeniny (jako ČSR!) náš člen pan Václav Pánek, nejstarší občan Sezemic. Protože se k nám tato informace dostala až v říjnu minulého roku, blahopřejeme srdečně oslavenci až nyní. Mnoho zdraví, duševní pohody a štěstí! Dodatečně přejeme vše dobré i známému pardubickému patriotovi ? akademickému malíři Vladimíru Kopeckému do Prahy, jenž 2. 11. 2013 oslavil neuvěřitelné 85. narozeniny. Těšíme se na další spolupráci!

Více
| Vyšlo ve zprávách KPP - /

OSOBNÍ VIZITKA

obrázek k článku

15. březen 1939 Už to je tři čtvrtě století, když jsem jako žák obecné školy chlapecké šel ráno do školy. Přes noc napadlo přes 20 cm mokrého sněhu. V rádiu hlásili, že nás obsazuje německá armáda, a nemá se klást odpor, jinak by to mělo vážné následky. Také jsem poprvé zaslechl jméno nového protektora, který se jmenoval Konstantin Freiherr von Neurath. Za pár dní jsem jako hoch (a navíc ? latelista) uviděl naše československé známky s přetiskem BÖHMEN u. MÄHREN / ČECHY a MORAVA. Pochopitelně o známce 10 Kč jsem si mohl nechat jen zdát. A kdo byl onen von Neurath? Byl to diplomat, který nacistům jaksi vybyl a místo protektora mu bylo jakousi náplastí za ztracené místo ministra zahraničí. Narodil se v rodině královského komořího 2. 2. 1873. Jak rostl a studoval, tak se stal státním úředníkem a diplomatem. V době I. světové války jako…


Ing. Karel Hora, Kašparův zákazník

obrázek k článku

Zatímco v roce 1910 Ing. Jan Kašpar letadla stavěl (jednoplošník Kašpar systém Kašpar, jednoplošník Kašpar JK systém Blériot) a kupoval (Blériot XI v.č. 76, Blériot XI neznámého výrobního čísla z Černovic v Bukovině), v roce 1911 se také pokoušel letadla prodávat. Na sklonku roku 1910 měl Ing. Jan Kašpar v draku hotové nové letadlo (Kašpar JK systém Blériot), byť zatím bez motoru a motorové instalace. Své dva Blérioty XI tedy nepotřeboval. A tak se již v prvních dnech ledna 1911 v několika novinách a časopisech objevil inzerát „DVA AEROPLANY orig. „Bleriot“ prodám a naučím lítat. (…) Ing. J. Kašpar Pardubice Veselka.“ 1) Zákazníka hledal také vystavením letounu Blériot XI na pražském autosalonu v dubnu 1911. 2) Zatím neuspěl. Až v září 1911 se dohodl se žákem své pilotní školy Zdenko Keckem, že mu prodá stroj Blériot XI,…


Pardubice ve filatelii 3

obrázek k článku

Pardubice jsou důležitým dopravním uzlem naší země. Kromě toho, že je zde kolébka české letecké dopravy, procházejí jimi též důležité železniční tratě. Tepnou celostátní železnice je trať z Olomouce do Prahy, která zahájila provoz v roce 1845. Když první vlak ve směru z Olomouce na Prahu vyjel z choceňského tunelu, vyklonil se hlavní inženýr trati ing. Jan Perner z vlaku a uhodil se hlavou o sloup. Těžce zraněný pak s otřesem mozku pokračoval v jízdě do Pardubic ke svým rodičům. Přes veškerou snahu lékařů v Pardubicích druhého dne svému zranění podlehl. Místo tragického zranění stavitele naší hlavní železniční trati – výjezd z choceňského tunelu – je zachyceno na známce z roku 1995, kdy jsme slavili 150. výročí první jízdy vlaku z Olomouce do Prahy. Stoleté výročí dráhy Olomoucko–Pražské připomněla poštovní správa …


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem