Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj
Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Zřícenina hradu Rýzmburk
Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie
Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč
Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.
Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).
A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.
Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.
typ akce: Výlety do historie
Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice
Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Rozhledna Milíř
Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Nová doba města Pardubic
Chceme Vám představit další z edice AB - Zet Pardubicka, jejíž jednotlivé tituly můžete zakoupit v kanceláři Klubu přátel Pardubicka v přízemí Evropského spolkového domu vždy v úterý nebo ve čtvrtek mezi 10 - 12 a 14 - 17 hodinou.Jako sešit číslo 3 vydala Společnost pro rozvoj Pardubicka v roce 1995 titul "Nová doba města Pardubic". Jak je uvedeno v úvodu, sešit vyšel u příležitosti 700. výročí první písemné zmínky o Pardubicích a obsahuje stejnojmennou stať zasloužilého historika Pardubic Josefa Sakaře ze sborníku Padesát let městské spořitelny v Pardubicích 1886 - 1936. Jak uvádí v předmluvě sešitu Jiří Paleček, jedná se o Sakařovu neznámou práci a dá se považovat za stručné pokračování jeho obsáhlých Dějin Pardubic nad Labem.
Novou dobou města Pardubic považuj Josef Sakař období po roce 1845, kdy do Pardubic přijel první vlak. Josef Sakař zde následně popisuje období let 1849 - 1853, kdy byly Pardubice sídlem krajské správy, která se také stala hnací silou rozvoje Pardubic podobně jako následný rozvoj dopravy, ať jím bylo zavedení pravidelné dopravy dostavníky mezi Pardubicemi a Čáslaví v roce 1850, roku 1851 do Hradce Králové či roku 1852 do Náchoda.
Významný byl v tomto období také rozvoj železnice, kdy byla vybudována dráha pardubsko-liberecká a také dráha do dřívějšího Německého Brodu. Od roku 1859 začíná fungovat nové společné nádraží.
Ve druhé polovině 19. století nastává v Pardubicích také rozvoj průmyslu. Vzniká družstevní cukrovar, Wertheimerova továrna na zčišťování lihu, Prokopova slévárna či čistírna petroleje D. Fanto.
S rozvojem města souvisí také čilý stavební ruch. Jak upozorňuje Sakař, stavební ruch způsobil narušení starožitného obrazu vnitřního města, kde zejména zmiňuje výstavbu renesanční radnice na Pernštýnském náměstí, která dle Sakaře rozhodně nemůže nahradit původní radnici barokní. Sakař dále připomíná celou řadu architektonicky významných staveb, které byly postaveny zejména na počátku dvacátého století, jako je například budova reálky (1929), Městské divadlo (1909), ředitelství pošt a telegrafů (1924), Městská spořitelna (1917), stavba synagogy (1879), evangelický kostel (1897) a mnohé další stavby. Sakař se zmiňuje také o pardubických sadech a parcích, které byly v období konce 19. a počátku 20. století, stejně tak jako o školství, zmiňována je také regulace Chrudimky či zasypání Městské řeky.
Publikaci zakoupíte v E-shopu: Nová doba města Pardubic