Pardubice Pernštýnské
Koná se v sále Jana Kašpara ve staré reálce na Komenského nám. v Pardubicích
typ akce: Hovory o Pardubicku
Přírodní památka Hřídelecká Hůra
Nová Paka Aut.st. - PP Hřídelecká Hůra - Lázně Bělohrad. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:05 Arriva + Bus. Návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Naučná stezka Krajem Chrudimky
Lukavice – Skalka – Svídnice – Škrovád (jez) – Slatiňany. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:05 Bus st, 13. Návrat 14:59 - 15:33 ČD Os, 14:55 Bus. Ved: Květa Janáčková. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Přes střechu Evropy
Pustá Kamenice - Žižkov - Borová u Poličky. Délka trasy 10 km. Odjezd 9:02 ČD. Návrat 16:56 ČD. Ved: P. Kožený. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Velikonoce v Polabí
Valy – Mělice – Lohenice - Přelouč. Délka trasy 5,5 km. Odjezd 9:30 ČD (LETNÍ ČAS). Návrat 12:37 – 14:37 ČD Os, 13:05 – 14:05 R. Ved: M. Timarová. Turistická vycházka týmu B. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Kalendárium
Vavruškův biograf
V pondělí dne 4. a v úterý dne 5. dubna uspořádá zdejší majitel biografu p. Vavruška dvě představení, při nichž jako zajímavou novinu přednese „Wrigtův vzlet aeroplanu“. Dá se očekávat, že obě představení budou hojně navštívena.
Z regulace Chrudimky
Neobyčejně mírná letošní zima umožnila časné počití se stavebními pracemi a tak již plný měsíc jeví se na pracovišti čilý ruch, který se téměř denně stupňuje. Stromy v tzv. malém parku, jehož většina bude zabrána novým řečištěm Chrudimky, byly obcí Pardubickou již v zimě vykáceny, načež podnikatelství regulačních prací, firma Zd. Krališ, počala navážeti v tato místa zásoby kamene pro záhozy, dlažby a zdivo. V polovině února počato pak s výkopem nového řečiště a získaný materiál deponován jednak to ochranné hráze na pravém břehu, jednak dopravován na obecní pozemek. „Poldr“ zvaný, který se jím průměrně o 1 až 1,5 m zvyšuje. Současně počalo se s beraněním jímky a hloubením stavební jámy pro propust se stavidly, jimž bude možno uzavříti Haldu proti Chrudimce a jenž ležeti bude proti bývalé koželužně p. Šimka. Hloubení pokračuje úspěšně přes…
Srážka na Haldě a Chrudimce
Za účelem provádění úpravy řeky Chrudimky započne dnem 26. dubna 1910 srážka na Haldě a řece Chrudimce; se srážkou touto spojeno bude zastavení mlýnů císařského a Valchy, jakož i snížení hladiny Chrudimky nad jezem v Mezimostí. Ukončení srážky oznámeno bude vyhláškou.
Zelená brána se odbourá
Tak znělo ve čtvrtek dne 23. t.m. v Pardubicích od úst k ústům a tvrdilo se s určitostí, že týž den dopoledne inženýři měřili spodek Zelené brány, že se pilíře odbourají a vršek brány že zachycen bude traverzami. Jedni zavrhovali toto porušení památné brány, druzí pak si pochvalovali, že frekvence branou tak dobře se uvolní. Ale brána zůstane tak, jak jest – neměřili ji totiž inženýři, nýbrž měřil ji pan soudce dr. Červinka, který rozhoduje spor mezi p. prof. Jizbou jako žalobcem a p. Vác. Polákem jako žalovaným o náhradu škody za úraz, který synáček p.prof. Jizby utrpěl tím, že přimáčknut byl k chodníku v bráně povozem p. Poláka…
Passage v Pardubicích
Pardubice budou míti nový velký obchodní dům s moderní velkoměstskou passáží. Dům ten povede z Wilsonovy třídy na místě, kde stával domek kožešníka Panušky a stočí se obloukovitě do JIndřišské ulice. Touto novou stavbou Pardubice značně získají. Obchodníci, kteří obývali nyní zbourané domy, jsou umísěni prozatímně v nouzových krámech před Zelenou bránou.
Spousta cyklistů v Pardubicích
V Pardubicích je daleko větší množství cyklistů než v jiných městech. Mezi nimi tvoří též velké procento cyklistky. K večeru, když jedou po silnici směrem k Jedničánkám a zarazí u zavřených závor u dráhy, bývá jich tam ohromné množství a zde si možno nejlépe učiniti představu o tom, jak mnoho se kol jako dopravního prostředku používá.
Nevhodný způsob konkurence
Konkurence jest jistě velmi dobrá, ale musí býti prováděna vhodným způsobem. Mezi Pardubicemi a Holicemi jezdí autobusy dvou majitelů: státní a soukromý. Z ohledu konkurenčního jistě velmi dobrá věc, vždyť nebýt podniku soukromého, nikdy bychom se nedočkali u státních autobusů na této trati snížených cen, jaké jsou nyní. Jen způsob konkurence tohoto soukromého podniku jest nevhodný. Stává se totiž, že oba podniky vyjíždějí současně od nádraží, a tu aby získaly pro svůj vůz většinu čekajícího obecenstva na uličních zastávkách, provádějí, což se zejména podniku soukromého týče, po pardubických ulicích pravé závody v rychlosti. Nehledě k tomu, že pro jízdu autobusy městem jest vyhrazena určitá rychlost, a že může těmito závody lehce dojíti k neštěstí, ale rychle jedoucími autobusy jest zvířen uliční prach v takové míře, že vzduch jest potom…
O cyklistickou závodní dráhu v Pardubicích
V poslední době rozpředla se v Pardubicích debata o to, má-li se na stadionu stavět závodní cyklistická dráha, která by přirozeně sloužila též pro závody motocyklistické, či nikoliv. Předem podotýkáme, že cyklistická dráha na stadion rozhodně patří, jinak by stadion nebyl žádným stadionem, nýbrž pouhým fotbalovým hřištěm s připojenými tribunami. Dr. Frýba ve „Východě“ uveřejnil článek, v němž vyslovuje se proti stavbě cyklistické dráhy. Na článek jeho reaguje se v dnešním „Bratrství“. Správně se uvádí, že sportovci pardubští přikročili ke stavbě cyklistické dráhy právě z toho důvodu, že ze zkušenosti nejen svých, ale hlavně míst, kde závodní dráhy již stávají a kde se nyní ke stavbám tohoto druhu přikročuje, jsou plně přesvědčeni o rentabilitě a prosperitě dráhy cyklistické. Vždyť po vzoru pardubském má býti postavena 500 m dlouhá…
Pardubská ulice bez chodníků
Palackého třída, jedna z hlavních a frekventovaných ulic pardubských, postrádá dosud před četnými domy dlažbu na chodnících. Místo dlažby je tu někde hlína, která se v době vlhka přeměňuje v bláto. Je tomu tak namnoze i před obchodními domy, kudy projde hodně obecenstva. Bylo by záhodno pomýšleti v této době na výdlažbu chodníků. Nyní jarní doba byla by pro tuto výdlažbu nejvhodnější.
Stěhování železnho mostu na Chrudimce v Pardubicích
V těchto dnech prováděna byla na Chrudimce v Pardubicích železničním plukem zajímavá tehcnická práce, jedinečná svého druhu, totiž přenášení železného mostu, který byl posunut směrem po proudu řeky asi o 20 metrů. Zajímavost spočívala v tom, že těžký most byl přemísťován bez rozebrání, v celku, což se pravidelně neděje. Celá tato práce trvala delší dobu a byla se zájmem četným publikem sledována. O přemísťování mostu jevil se zájem v širší veřejnosti, i venkova byli tu diváci, kteří chtěli tu jedinečnou práci viděti. Železniční pluk vykonal zde krásné technické cvičení. Most byl dopravován na kuličkových ložiskách, dělo se to přirozeně velmi zvolna, avšak práce proveena byla bezvadně. Podle původního plánu měl býti most rozebrán a odstraněn. Znamenalo by to bývalo pro část města za Chrudimkou nepíjemnou situaci, neboť by se muselo…