Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj
Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Zřícenina hradu Rýzmburk
Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie
Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč
Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.
Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).
A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.
Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.
typ akce: Výlety do historie
Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice
Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Rozhledna Milíř
Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Četař letec Hanuš Tomek
Dne 23. listopadu 1943 došlo severozápadně od ostrova New Providence1) v Bahamském souostroví k leteckému neštěstí. Letoun typu Mitchell Mk. II, FX, FV952 byl pravděpodobně zasažen bleskem a hořel. Přestože bylo vyhlášeno rozsáhlé pátrání, nebyly na hladině moře nalezeny nejmenší stopy. Posádku letounu tvořili českoslovenští letci z Velké Británie sloužící u 11. O. T. U. (Operational Training Unit)2) rotmistr M. Styblík, četař J. Krupica, nadporučík J. Šimandl, četař P. Fuchs, čet. P. Brdský a čet. Hanuš Tomek. Posledně jmenovaný byl palubním střelcem a narodil se 21. 7. 1919 v Pardubicích.Válečný letec František Loucký píše ve své knize3) následující: „Hanuš Tomek, původní jméno Treulich, nezvěstný z cvičného letu“ a uvádí typ letounu a složení posádky. Je vzpomenut na panelu 2 ve slupci 2 RAFA4) památníku v Ottawě (Kanada). V uvedené publikaci publikoval autor osudy více než 500 padlých letců z 2. světové války a doplnil je fotografiemi padlých, někdy i pomníčky na různých hřbitovech ve světě. Pouze několik málo z nich nemá ve sloupci podobenku a jedním z nich je Hanuš Tomek. F. Loucký si dal práci a hledal podklady u přátel, v archivech, zajel tehdy i na Bahamy a jeho více než pečlivá práce je dodnes důležitým materiálem o osudech našich letců. Podobenku H. Tomka však nenašel.
Jak je známo, čs. letci měli v Anglii jednu bombardovací peruť, a to 311. Byla vyzbrojena dvoumotorovými letadly typu Vickers Wellington Mk. IC. Na jaře roku 1943 britské velení rozhodlo, že naše 311. bombardovací peruť bude vyzbrojena americkými čtyřmotorovými liberatory. Z tohoto důvodu byla peruť po částech stažena z operační služby a poslána na Bahamy k přeškolení. North American B-25 Mitchell posloužil jako přechodový typ na liberatory. Na Bahamách tedy naši sloužili u 111. O. T. U. a výcvikem jich tam prošlo 230. Jako perlička určitě zaujme skutečnost, že tehdy právě sem Britové „uklidili“ býv. krále Edvarda VIII., který na Bahamách měl funkci guvernéra. I ten zavítal několikrát na letecké základny a k našim.
Pokud jde o podrobnosti, týkající se této havárie, pak je zájemce nalezne v publikaci M. Pajera „Ve stínu slávy“.5)Je potřeba ještě připomenout, že na Bahamách havaroval i další Mitchell Mk. II FA (FV953), a to dne 7. 8. 1943. Zahynuli tehdy čet. V. Bříza, čet. K. Salz, čet. J. Turňa, ppor. J. Hadrávka, kpt. J. Mareš a rtn. J. Šotola. Na zapomenutém hřbitově RAF Maxwell Lane v Nassau - Chippingham lze nalézt hroby těchto letců a jak bylo publikováno, dostavil se sem i pardubický patriot z Kanady Mirko Janeček, položil sem věnec a informoval příslušná úřední místa na ostrově o situaci. Rovněž tisk tomu začal věnovat pozornost a dá se předpokládat, že dojde k nápravě.
Jak bylo řečeno, Hanuš Tomek - Treulich se narodil v Pardubicích. Iniciuji tímto článek pamětníky, kteří by jistě mohli o něm povědět více a upřesnit údaje zde publikované. Nakonec kdyby se někdy v Pardubicích objevila Tomkova ulice, jistě by to bylo důstojné připomenutí jednoho z letců, kteří daleko od vlasti položili svůj život.
Adresa: Dr. Miroslav Vostatek, Bělehradská 271, 530 09 Pardubice
Poznámky:
1) Jiný pramen uvádí ostrov Bimini (Letectví a kosmonautika č. 14/2000 - František Srp)
2) Šlo o 111. O. T. U. - Operační výcviková jednotka.
3) František Loucký: Mnozí nedoletěli, Naše vojsko Praha 1989, s. 218
4) RAFA - Royal Air Forces Association = Asociace britských letectev.
5) Miloslav Pajer, Ve stínu slávy, Svět křídel 1992.
NORTH AMERICAN B-25 MITCHELL
Na jaře roku 1943 britské velení rozhodlo o tom, že 311. československá bombardovací peruť bude vyzbrojena americkými čtyřmotorovými liberatory. Z tohoto důvodu byla peruť po částech stažena z operační služby a poslána na Bahamské ostrovy k přeškolení. Letounem, který našim pilotům posloužil jako přechodový typ na liberatory, byl North American B-25 Mitchell. Piloti se na mitchellech učili zejména start a přistání, neboť tyto letouny měly stejně jako liberatory příďový podvozek.
NORTH AMERICAN B-25 MITCHELL, dvoumotorový samonosný středoplošník pro pětičlennou posádku. Kovová kostra křídla, pevných ocasních ploch a trupu potažena duralem, kovová kostra pohyblivých ocasních ploch plátnem. Krycí plechy duralové. Hvězdicové motory poháněly kovové třílisté stavitelské vrtule. Podvozek zatahovací. Hlavní podvozkové nohy zatahovány do motorových gondol, příďová do trupu. Výzbroj tvořily kulomety ráže 12,7 mm ve střeleckých věžích na hřbetě a ve spodku trupu. V přídi byl umístěn kulomet ráže 7,62 mm. Některé stroje ještě měly po jednom kulometu na boku a v zádi trupu. Většina letounů, se kterými naši na Bahamách létali, byla bez příďového kulometu.
Mitchelly měly standardní americkou kamufláž s olivovými horními a světle šedými spodními plochami. Britské výsostné znaky umístěny na křídle, na boku trupu a na svislých ocasních plochách. Na boku trupu ještě označení.
ROZPĚTÍ 20,58 m, DÉLKA 16,08 m, HMOTNOST PRÁZDNÉHO LETOUNU 9 100 kg, MOTOR dva motory Wright Cyclone o výkonu jednoho motoru 993 kW (1350 k), MAX. RYCHLOST 480 km/h, DOSTUP 7 180 m, DOLET 2 080 km.