Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj
Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Zřícenina hradu Rýzmburk
Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie
Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč
Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.
Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).
A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.
Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.
typ akce: Výlety do historie
Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice
Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Rozhledna Milíř
Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Říkali mu král vzduchu
Místo prvopočátků českého letectví důvěrně známe. Je spojeno s legendárním inženýrem Janem Kašparem a jeho bratrancem E. Čihákem. Dnešní pojednání však má být vzpomínkou na nejslavnějšího letce prvé republiky, který měl svůj původ v malé vesnici poblíž Poděbrad. Chceme mluvit o Františku Novákovi.Škoda, že nemůžeme doložit, co dělal malý Frantík Novák v sobotu 13. května 1911 těsně před sedmou hodinou ranní. V té době byl zřejmě žákem 3. třídy obecné školy v Sokolči a možná se právě chystal do školy. Mohlo jej napadnout podívat se k Velimi, kde právě nad tratí od východu k západu prolétal dosud neznámý létající stroj. Pokud jej sám neviděl, zpráva o jeho přeletu jej nemohla minout. Z pozdějších zpráv je patrno, že se o činnost pánů Kašpara a Čiháka v budoucnu velmi zajímal a že se mu stávali velkým vzorem. Na létání myslel již v době, kdy procházel měšťanskou i později, kdy se v Pečkách u Suchých učil strojním zámečníkem. Pak přešel pracovat do Kolbenky, odkud narukoval na vojnu. Trvalo celý rok, než vyhověli jeho žádosti a přeřadili jej od hraničářů k letectvu. Ve velmi krátké době zvládl techniku létání i vše, co s tím souvisí. Jeho nadšení nebralo konce. Počet jeho startů a přistání se zmnohonásobil, když se stal učitelem létání. Počet jeho odchovanců stoupal do stovek. Ještě půl století po druhé světové válce říkali mnozí s hrdostí: mě učil létat Novák. Někteří z nich se zúčastnili bitvy o Anglii.
Akrobatická kariéra Františka Nováka se naplno rozjela možná právě vystoupením ve Varšavě, kde se roku 1932 zúčastnil mezinárodních závodů. To bylo jeho prvé mezinárodní vítězství. Krátce nato, na armádním dnu v Praze vyhrál rychlostní závod „Kašparův memoriál“. Dne 10. června 1934 poprvé vystoupil v Paříži. Od té doby jej znala celá Francie. V témže roce startoval v Portugalsku, kde jej nejen vyznamenali nejvyšším řádem, ale navíc jmenovali poručíkem portugalské armády. Potom vystupoval v Linci, Vídni a opět v Portugalsku. To tam však již byla silná konkurence Francouzů, Španělů, Angličanů a Němců. Přesto Novák zvítězil. Zvítězil i ve Španělsku v Barceloně a Seville. V roce 1935 se zúčastnil mezinárodních závodů v Jugoslávii a Rumunsku, i zde zvítězil. Roku 1936 byl pozván do Sovětského svazu. Chtěli, aby žákům pilotních škol předvedl akrobacii. Novák je udivil výkony i řízením stroje. Předvedl se v Moskvě a Oděse. Na Olympiádě, která se konala v Berlíně, se umístil jako druhý. Největší letecké závody světa se pak konaly v Curychu ve Švýcarsku. Zúčastnilo se jich 14 států. Naše družstvo bylo prvé a Novák sám získal ještě další dvě prvé ceny. Do začátku války stačil Novák ještě zvítězit v Belfortu, Štrasburku, Mergenau, Lille, Nogaru, Nancy a Paříži. Celý svět jej uznával za nejlepšího letce. Svými výkony udivil i na X. všesokolském sletu v Praze, kterého se zúčastnil v rámci armádního dne. Právě v den upálení M. J. Husa v r. 1939 odjel spolu se spisovatelem Langrem přes Polsko do Paříže a tím se vymkl ze spárů okupantů. Hlásil se mezi prvými do řad československého letectva k boji proti okupantům. Postižen zákeřnou nemocí však dne 27. dubna 1940 ve vojenské nemocnici v Paříži zemřel. Původně byl pohřben v Neuilly u Paříže. Později jej převezli na československý vojenský hřbitov, který se nachází poblíž La Targette u Arrasu.
Letos v srpnu jsme si připomněli sté výročí nedožitých narozenin našeho nejúspěšnějšího leteckého akrobata z prvé republiky. Dne 24. srpna 2002 byl v Sokolči uspořádán velký letecký den na jeho počest.
Za Klub rodáků a přátel Velimi (4. oddíl Sokola Velim)
Bohuslav Baláček