Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj
Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Zřícenina hradu Rýzmburk
Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie
Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč
Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.
Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).
A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.
Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.
typ akce: Výlety do historie
Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice
Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Rozhledna Milíř
Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Polní letiště v Bohdanči
V době I. republiky nebyly na letiště takové nároky, které jsou v době nadzvukových strojů. Vojenských i civilních letišť bylo u nás snad několik desítek a vojáci měli vytipovány plochy, které v případě mobilizace se daly využít jako polní letiště. K tomu byly i vybaveni technikou a vozidly, takže tehdy nebylo nic obtížného vybudovat polní letiště se stany, kde byl personál i technika, vozidla s opravářskými a jinými zařízeními, pracovníci pro snímkování, vyvolávání snímků a hodnocení atd. Podobně to bylo i v Bohdanči u Pardubic, kde na pozemku u silnice směr Hradec Králové bylo polní letiště v květnové mobilizaci roku 1938. Před časem byla v jednom "Zpravodaji přátel letectví" fotografie právě z Bohdanče a z květnové mobilizace 1938. Protože nějaká reprodukce vzhledem ke kvalitě nebyla možná, nezbylo nic jiného, nežli snímek překreslit. Z něho vyplývá, že na fotografii jsou letouny Letov Š-328, které byly v tehdejší výzbroji čs. armády a pohříchu to byla letadla už zastaralá. Jde tedy o šest letadel na snímku, které jsou ukryty na kraji lesa pod borovicemi. V popředí je patrná postava v uniformě. Letov Š-328 byly tehdy v našem letectvu hojně zastoupeny, ale např. proti letadlům německé luftwaffe by neměly velkou šanci. Byl to letoun dvouplošný, dvoumístný a víceúčelový. Ještě se uplatnily však i v roce 1944 při SNP na Slovensku. Letadlo uneslo 400 kg pum, jeho rychlost byla 325 km/hod a dolet pak kolem 700 km. Náležely leteckému pluku 1 z Hradce Králové. Tam bylo u celkem 6 letek 83 těchto letadel (bylo to nejvíce u všech tehdejších pluků).Podařilo se mi v Prdubicích nalézti ještě pár vzpomínek u přítele Bedřicha Dumka, z jehož vzpomínek se dá dokreslit ještě něco navíc. Ten se dostal na vojnu v říjnu 1934 a sloužil u 1. leteckého pluku TGM v Praze v Kbelích. Byl tam u 1. pozorovací letky jako svobodník - fotograf. Po dvou letech odešel do civilu, ale od 22. května do 16. červena 1938 byl jako specialista povolán na mimořádné cvičení. Bylo to opět u leteckého pluku 1 TGM, ale už v Hradci Králové. Po adjustaci byl s 1.letkou odeslán na detašované polní letiště Bohdaneč. Spolu s letadly tam byla i další nezbytná vojenská technika. B.Dumek tedy sloužil jako fotograf a pro jeho činnost tam byla pojízdná letecká fotopracovna s příslušenstvím a mate-riálem. Byla tam i další vozidla a agregát na výrobu elektrického proudu. Fotografové měli tehdy na starosti a za úkol připravovat fotokamery, a to jak ruční, tak i stabilní (v letadlech pozorovací letky). Fotografovalo se tehdy na desky, film, snímky se zpracovávaly na formátech 13 x 18, 18 x 24, a to na snímky jednotlivé, řadové i prostorové. Po celou dobu působení na polním letišti byla doba klidná, byly sice cvičné poplachy, kdy se snímkovalo umístění techniky, vojska apod. Podobně tomu bylo i za podzimní mobilizace, kdy už 14. října 1938 opět pamětník narukoval. Byli opět na letišti v Bohdanči, a to až do 23. října. Jak v květnu, tak i v září byla letadla ukryta v lesíku pod stromy a byla maskována. Domnívá se, že jich tam mohlo být kolem 6. Z té doby si pamatuje na dalšího vojáka-fotografa, který byl sice jiný prezenční ročník, ale sloužili tam spolu. Byl to pan Jan Podlipný, který byl fotografem v Jičíně. Je pozoruhodné, že B.Dumek píše, že podnikali cvičné lety i v noci, což v tehdejší době za okolností i možností techniky bylo jistě náročné.
Protože za mobilizace fungovala i polní pošta, tak se mi podařilo zjistit, že vojáci hradeckého leteckého útvaru používali služeb polní pošty č. 36, která byla v Hradci Králové. Také jsem se dozvěděl od dalšího pilota Bohumila Postřehovského z Pardubic, že na tomto polním letišti ještě přistával těsně po válce, když tam byl nějaký letecký den.
Každopádně od této doby uplynulo více jak půl století a pamětníků je už pomalu. Je to však zajímavý střípek do mohutné stavby historie pohnutého roku 1938, a to z našeho nejbližšího okolí.