Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj
Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Zřícenina hradu Rýzmburk
Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie
Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč
Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.
Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).
A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.
Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.
typ akce: Výlety do historie
Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice
Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Rozhledna Milíř
Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
K jubileu Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice
V uplynulém akademickém roce 2017/ 2018 si širší odborná veřejnost připomenula čtvrt století od vzniku Dopravní fakulty Jana Pernera.Geneze DFJP
V bývalé České a Slovenské Federativní Republice zabezpečovala výchovu vysokoškolsky vzdělaných dopravních odborníků Vysoká škola dopravy a spojů v Žilině. Vzhledem k situaci, která na Slovensku signalizovala rozpad Československa, vznikly již na podzim 1990 první úvahy o potřebě obnovit v České republice vysoké dopravní školství. Vznikla skupina pedagogicko-vědeckých pracovníků, která analyzovala několik alternativ možného řešení k zabezpečení kontinuity výuky i vědecko-výzkumné činnosti. V letech 1991 - 92 bylo v České republice kontaktováno několik vysokých škol, proběhly konzultace na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy ČR, na Federálním ministerstvu dopravy a na dalších dopravních institucích.
Přesvědčivý zájem o vytvoření dopravní fakulty projevila tehdejší Vysoká škola chemickotechnologická v Pardubicích (VŠCHT) a město Pardubice. V listopadu 1992 byly zahájeny intenzivní přípravy na realizaci Dopravní fakulty, již pojmenované na počest vynikajícího projektanta a stavitele železničních tratí Jana Pernera jeho jménem. Byla vytvořena obsáhlá studijní dokumentace, připraveno personální zabezpečení pedagogické, vědecké, administrativní a technické činnosti fakulty. Vědecká rada VŠCHT projednala a schválila návrh na zřízení Dopravní fakulty Jana Pernera (DFJP). Akademický senát VŠCHT vyjádřil souhlas se vznikem fakulty dne 12. ledna 1993.
V únoru 1993 bylo již evidováno 161 přihlášek do prvního ročníku studia na DFJP. Tito studenti společně se skupinou 80-ti českých studentů všech ročníků, kteří přišli se svými učiteli ze Slovenské republiky, vytvořili základ akademické obce nové fakulty. V březnu 1993 byly všechny potřebné materiály předloženy Akreditační komisi ČR, Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstvu dopravy a Radě vysokých škol. Dne 5. 5. 1993 Akreditační komise ČR schválila DFJP jako fakultu inženýrského studia a fakulta pak v krátkém čase postupně získala všechny atributy univerzitního pracoviště, tj. doktorské studium, habilitační právo a právo profesorského řízení. DFJP realizovala svoji pedagogickou, vědeckou, výzkumnou a expertní činnost v rámci Univerzity Pardubice, která vytvořila všechny potřebné předpoklady pro její náročnou činnost i pro další rozvoj. Mimo Pardubice měla DFJP dislokovaná pracoviště v České Třebové, v Praze a ve Starém Hradišti.
Ve skupině studentů, kteří přešli do Pardubic, bylo také 9 studentů - absolventů 4. ročníku studia na Vojenské fakultě Vysoké školy dopravy a spojů v Žilině. Už rok po založení se na DFJP zpracovávaly první diplomové práce, konaly státní závěrečné zkoušky a promoce.
Vedle pedagogické činnosti se příslušníci fakulty krátce po založení DFJP zapojili do řešení několika výzkumných projektů zejména v rámci Grantové agentury České republiky. Fakulta hned od počátku její existence navázala a dále rozvíjela efektivní spolupráci s tuzemskými dopravními organizacemi, výrobními podniky a se zahraničními vysokými školami.
Současnost DFJP
V současnosti je na fakultě realizováno strukturované studium, které má tři stupně - bakalářský (Bc.), navazující magisterský (Ing.) a doktorský (Ph.D.). V roce 2018 na DFJP studovalo téměř 1 600 studentů v pěti studijních programech a 30-ti studijních oborech v prezenční i kombinované formě ve všech třech typech studia a své studium v uvedeném roce úspěšně ukončilo 211 studentů – 98 bakalářů, 113 inženýrů a 10 absolventů doktorského studia. Titul inženýr od roku 1994 získalo 3 364 absolventů a 206 absolventů doktorského studijního programu získalo doktorský titul.
Absolventi DFJP na základě komplexních znalostí problematiky dopravy a návazných oborů jsou schopni dle svých kompetencí kvalifikovaně:
- zabezpečovat konstrukci, provoz, údržbu a obnovu dopravních prostředků včetně elektrických zařízení a energetiky v dopravě,
- projektovat, stavět a rekonstruovat dopravní stavby,
- řídit dopravní podniky a organizace, efektivně pracovat v orgánech státní správy, provádět přepravně-obchodní a spediční činnost, podloženou právními znalostmi,
- navrhovat, organizovat a řídit technologické procesy v dopravních systémech.
Díky kombinaci teorie s praxí absolventi DFJP již během studia nalézají své budoucí pracovní uplatnění. DFJP dosahuje téměř 100% okamžitého uplatnění všech svých absolventů na trhu práce a dlouhodobě se umísťuje do desátého místa v hodnocení fakult z hlediska uplatnitelnosti absolventů v rámci celé České republiky.
Na vzdělávací činnosti se aktuálně podílí 102 akademických a výzkumných pracovníků a dalších 30 technických a administrativních pracovníků. Fakultu tvoří sedm kateder.
Na DFJP je vybudováno Výukové a výzkumné centrum v dopravě, které je unikátním a vysoce specializovaným pracovištěm, podporujícím vědeckou a výukovou činnost zejména v oblasti technických oborů, pěstovaných na DFJP. Další významnou součástí fakulty je Akreditovaná zkušební laboratoř.
Mimo univerzitní kampus má DFJP dislokované pracoviště v Praze, kde v moderním konzultačním centru na Florenci probíhá výuka kombinované formy některých oborů a v České Třebové, kde se realizuje zejména konzultační a výzkumná činnost v oblasti kolejových vozidel.
Nedílnou součástí života fakulty je výzkumná činnost, do které jsou zapojování i studenti doktorských studijních programů a nejlepší studenti navazujícího magisterského studia. Pracovníci fakulty jsou řešiteli desítky projektů národních a mezinárodních programů.
Univerzita Pardubice společně s DFJP získala v r. 2018 teprve jako čtvrtá vysoká škola tzv. institucionální akreditaci pro oblast vzdělávání Doprava. Dále DFJP v roce 2017 obdržela certifikaci od Evropské agentury pro bezpečnost civilního letectví a začala s přípravou akreditací profesí v letectví.
DFJP za svou pětadvacetiletou historií vychovala novou generaci dopravních inženýrů, kteří patří k respektovaným odborníkům na dopravním trhu. Praxe potvrzuje, že o absolventy a vědecké a výzkumné výsledky DFJP Univerzity Pardubice je zájem, což je zásadním předpokladem pro její další úspěšnou existenci.
Použitá literatura:
(1) 25 let Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice. Almanach, 2018
(2) Molková, T. – Mojžíš, V.: Čtvrt století Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice. In: Vědeckotechnický sborník Českých drah č. 46.