Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

Rozvoj dopravy po válce

obrázek k článku Díky daru naší členky ? přeloučské rodačky paní Stanislavy Klapkové - přibyl do naší knihovny velmi zajímavý dokument ze srpna roku 1945. Je to dopis tehdejšího Místního národního výboru v Pardubicích ministru dopravy ? generálu Antonínu Hasalovi. 1/ V dopise vedení města nastínilo své záměry v oblasti rozvoje regionální dopravy a požádalo vedení státu o pomoc a podporu v realizaci těchto plánů. Dopis má 6 stran a po krátkém historickém představení města je popsán význam železnice pro příchod průmyslových podniků a rozvoj dosavadních podniků živnostenských, které se usadily při silnicích vedoucích od nádraží. Díky železnici dostalo město nový charakter střediska průmyslového a obchodního. Autoři dopisu zdůrazňují příznivou polohu města a poukazují na potřebu dokončení splavnosti Labe a projektu zaústění Labsko-oderského průplavu a na důležitost železniční křižovatky drah Praha-Olomouc a Liberec-Havlíčkův Brod. Místní národní výbor zpracoval ideový návrh na řešení železniční otázky, jímž jsou sledovány drážní úspory za podmínek:

1. Umožnit výhodné spojení nádraží s budoucím přístavem a průmyslovou čtvrtí.

2. Rekonstrukci trati pro dopravní směr severo-jižní provést tak, aby město nebylo děleno

    dalšími železničními spojkami

3. Umožnit silniční spojení severní části města s jižním novým podjezdem vybudovaným

   západně od stávajícího podjezdu v Masarykově třídě.

4. Umístit železniční výtopnu dále od středu města.

V dopise se zdůrazňuje potřeba přestavby pardubického nádraží. Uvádí se, že takový projekt byl vypracován ještě před německou okupací. Je řešeno křížení tratí Praha-Olomouc                   a Liberec - Havlíčkův Brod. Do budoucna jsou navrženy následující úkoly:

1. Trať Havlíčkův Brod – Pardubice – Liberec zaústit tak, aby začínala a končila                             v Pardubicích.

2. Vybudování nákladního a seřaďovacího nádraží na volných plochách u Svítkova.

3. Vybudování výtopny severně od trati Česká Třebová-Praha mezi Svítkovem, Labem a tratí

    Rosice - Chrudim.

4. V místě dosavadního nádraží vybudovat osobní nádraží s peróny a podchody a v místě

   dosavadního cukrovaru, bombardováním těžce poškozeného, nádraží pro rychlozboží             a skladiště.

Další text dopisu obsahuje úvahy, jak jednotlivé konkrétní drážní problémy řešit                       a realizovat. Dokument se také zmiňuje o potřebě výstavby obytných železničářských domů asi pro tři tisíce zaměstnanců.V závěru dopisu Místní národní výbor Pardubic žádá, aby přednesené požadavky a návrhy byly s ohledem na jejich celostátní význam posouzeny            a pokud možno v nejkratší době uskutečněny. Dopis podepsal předseda a jeden člen MNV spolu s předsedou a jednatelem železniční závodní rady v Pardubicích.

Dopis ze srpna 1945 je ukázkou toho, že vedení našeho města hned po válce se s velkou pozorností a vervou pustilo do všestranného rozvoje Pardubic a že dokázalo nalézt postupy     a konkrétní řešení. Oslovením ministra dopravy se snažilo získat podporu a pomoc pro svoje záměry. Jejich úsilí si zaslouží obdiv jejich dnešních následovníků. Dopis je vyveden              v krásných ozdobných deskách a pro zájemce o podrobnější rozbor navrhovaných drážních opatření je k dispozici v naší knihovně.

Poznámka:

1/   Gen. A.Hasal – Nižborský (1883-1960), bývalý ruský legionář a za okupace příslušník ON (Obrany národa), v letech 1945-46 ministr dopravy, jako armádní generál byl přednostou Voj. kanceláře prezidenta republiky E.Beneše. Roku 1948 odešel do exilu v USA. Zemřel ve Washingtonu roku 1960.                                                                J.K.                                                                                                                                       


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem