Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
23.05.2021 08:00

Na Svatý kopeček

Hlubočky – Mariánské údolí – Posluchov – Radíkov – Svatý Kopeček. Délka trasy 8 km. Odjezd v 8:00 vlakem ČD z hl.n., návrat 15:51 vlakem ČD. Vedoucí: J. Skotnica. 

Pro členy KPP na vlastní nebezpečí

Účastnici vycházek jsou povinni dodržet po celou dobu účasti na vycházce platná hygienická nařízení Vlády ČR včetně maximálního povoleného počtu účastníků v případě omezení shromažďování osob.

typ akce: Turistické vycházky

30.05.2021 07:10

Zřícenina Starý Stránov a zámek Stránov

Krnsko – zříc. Starý Stránov – Podhrušov – zámek Stránov – Krnsko. Délka trasy 12 km. Odjezd v 7:14 vlakem ČD z hl.n., návrat 16:42 vlakem ČD. Vedoucí: O. Svobodová. 

Pro členy KPP na vlastní nebezpečí

Účastnici vycházek jsou povinni dodržet po celou dobu účasti na vycházce platná hygienická nařízení Vlády ČR včetně maximálního povoleného počtu účastníků v případě omezení shromažďování osob.

typ akce: Turistické vycházky

12.06.2021 14:00

Komentovaná vycházka Stezkou Viléma z Pernštejna

Sraz před Zelenou bránou. Koná se v rámci 500 let renesance ve Východních Čechách

typ akce: Výlety do historie

04.09.2021 14:00

Komentovaná vycházka Stezkou Viléma z Pernštejna

Sraz před Zelenou bránou. Koná se v rámci 500 let renesance ve Východních Čechách

typ akce: Výlety do historie

09.10.2021 14:00

Komentovaná vycházka po Zámeckých valech

Sraz na Příhrádku. Koná se v rámci 500 let renesance ve Východních Čechách

typ akce: Výlety do historie

Archiv aktualit

Pardubice a historické lokomotivy

obrázek k článku Již přes 160 let vede přes Pardubice důležitá železniční trať na Prahu. Hodně přes 100 let byly hnacími jednotkami vlaků parní lokomotivy. Není však tolik známé, že zpočátku měly lokomotivy sice výrobní číslo, ale byly pojmenovány podle měst, řek, hor i zemí (Böhmen). Mezi desítkami pojmenování jsou i Pardubice, a to ve formě Pardubitz. Jedny z prvních lokomotiv byly vyrobeny v Belgii, a právě mezi nimi jedna byla s názvem Pardubitz. Jak bylo tehdy obvyklé, strojní četa neměla pražádnou ochranu proti počasí a služba na ní určitě nebyla lehká. Severní státní dráha začala tyto lokomotivy vyřazovat z provozu už v letech 1864 až 1866.
V roce 1857 si Pardubicko-Liberecká dráha objednala rychlíkové lokomotivy u firmy Maffei v Mnichově. A stroj s výrobním číslem 290 měl označení PARDUBITZ. Byly to však první stroje, které měly nad pracovním prostorem strojvůdce a topiče už střechu. Budku – jak je vidět na obrázku – dostaly až při modernizaci. Stoupání u Velké Borovnice zdolávaly tenkráte pouze rychlostí 20 km/hod. Posléze byly zařazovány k osobním vlakům a pak i k posunu. Vyřazovány byly už v letech 1882 až 1886.

Tolik k jedné polozapomenuté záležitosti s pojmenováním lokomotiv s názvem Pardubice.
Pramen: Atlas lokomotiv, autor Ing. J. Bek, NADAS Praha 1978
O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem