Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

Habal a Kraus - továrna el. strojů a kompresorů

obrázek k článku Závod byl založen roku 1927 Jaroslavem Habalem. Stal se typickým příkladem firmy, která nejdříve začínala jako opravna se sídlem na Skřivánku (dnes Chrudimská třída) a která si později postavila vlastní dílnu. Specializovala se na opravy elektromotorů, navíjení statorů a rotorů k el. motorům. Dále vyráběla el. motory do síly 4 KW a kompresory. V továrně byla rovněž zaměstnána majitelova manželka Marie Habalová a sestra majitele Ludmila Habalová. V letech 1927 - 1929 vyráběla firma již pod názvem „Habal a Kraus" v halových dílnách, které svými rozměry naprosto nevyhovovaly požadavkům doby. Dílny, aspoň některé její části, se dochovaly na dnešní Chrudimské třídě dodnes. 1928 - 1929 se stavěla nová hala a roku 1929 byla vybudována transformační stanice. Roku 1942 byla přistavěna slévárna, ve které se vyráběly odlitky pro celou svoji potřebu. 1943 došlo k dalšímu rozšíření závodu. Byla vystavěna lisovna, nástrojárna a kovárna. V době okupace byla výroba v továrně Habal a Kraus značně rozšířena, nepostihlo ji tedy to, co většinu firem, postupné omezování a zpomalování výroby, což vedlo v mnoha případech k definitivnímu zániku firmy. Hlavním důvodem válečné konjunktury byla skutečnost, že firma kromě vlastního programu, vyráběla také pro Wehrmacht. Tato výroba byla v kooperaci s firmou Knoor - Bretose, Berlín, Lichtenberg. Za okupace pracovalo v továrně 136 zaměstnanců.
3. 3. 1948 postihla podnik národní správa (V. Hurych). Za několik měsíců byla národní správa zlikvidována a podnik začleněn do Čsl. kovodělných a strojírenských závodů n.p. Praha. Koncem roku 1949 byl závod zlikvidován úplně. Firma Habal a Kraus spolupracovala s firmou Řivnáč a Šula (Evropská dopravní společnost, Praha II., Na Florenci 23). Své výrobky nabízela a prodávala po celém světě. Jako příklad lze uvést státy: Brazílie (firma Unex), Indie (firma Murray a Co.), Írán (firma Allied Trading Incorportated), Egypt (firma M. Rothschild a Co.) a další.
Firma používala jednoduchou a vkusnou ochrannou známku. Objevovala se na firemních papírech a na účtenkách v podobě kruhu, ve kterém byla zkratka HAK (Habal a Kraus). Ochranná známka byla umístěna vždy nad firemní hlavičkou listiny, která byla většinou v provedení tmavě modrého nápisu Habal a Kraus, Pardubice, na světle modrém (azurovém) podkladě. Někdy byl kroužek se zkratkou HAK modrý, jindy červený. Po válce se objevují firemní listiny (až do doby likvidace podniku), kde je firemní nápis umístěn ještě do rámečku společně se zmíněnou ochrannou známkou. Zkratka HAK se objevuje též na nejrůznějších výrobcích firmy. Byla vždy dobře vidi telná (vyražena) a většinou se objevovala v blízkosti výrobního štítku. V reklamě, která se objevuje v dobovém tisku poměrně často, se ochranná známka nevyskytuje. Když byla firma sloučena do n. p. MEZ - Moravské elektrotechnické závody, vznikla pochopitelně nová ochranná známka. V kruhu byla umístěna zkratka MEZ, doprovázena bleskem. Firemní papíry firmy MEZ byly obvykle žluté barvy.

Použité materiály:
1) SOA Zámrsk, Fond Habal a Kraus (1927 -1949), sig. 1-2/5, kart. č.2.
2) Stanislav Vinař: Staré Pardubice, 1941, str. 10.
3) Soukromý archiv autora
O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem