Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

11.05.2024 09:00

Nemošická stráň

Přírodovědná vycházka s J. Rejlem. Sraz je v 9 hodin na konečné trolejbusu č. 2 Zámeček. Možná doprava linkou 2 ze zast. Náměstí Republiky v 8:43 hod. Zakončení akce je plánováno v restauraci U Kosteleckých v Černé za Bory. 

typ akce: Přírodovědné vycházky

12.05.2024 07:40

Do Prahy za Karlem Hynkem Máchou

Václavské nám. - Františkánská zahr. - Petřín - Vrchlického sady - Kampa - Čertovka - Střelecký ostrov - Žofín. Délka trasy 12 km. Odjezd 7:41 ČD, návrat 17:00 ČD. Ved: Jaroslav Benda. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

ZA JÍZDU NA KOLE PO CHODNÍKU DO VĚZENÍ

obrázek k článku In: PERNŠTEJN 30. 8. 2013 Pardubice patřily od konce 19. století k baštám české cyklistiky. V té době měly již v lesíku u dnešního sídliště Dukla hliněnou závodní dráhu s klopenými zatáčkami (po Praze a Plzni třetí v Čechách), na které se koncem září 1889 konaly dvoudenní mezinárodní závody. Pardubickou cyklistiku v té době proslavoval Vincenc Chomrák, od mládí nadšený průkopník a propagátor sportu, zvláště cyklistiky a motorismu, majitel autoškoly, garáží, prodeje jízdních kol, motocyklů, aut, pneumatik zn. Michelin, zbraní a sportovních potřeb. Jako aktivní cyklista se proslavil mj. svými dálkovými jízdami, kterými udivoval celou Evropu, a to nejdříve na vysokém kole, později na ?roveru? (nízkém kole se dvěma stejně velkými ráfky, podobném kolu dnešnímu). Těch jízd podnikl řadu např. z Pardubic do Budapešti, do italských Benátek či do Lutychu v Belgii. Jeho největším cyklistickým výkonem byla v září 1900 jízda do Paříže, kterou z Pardubic do francouzské metropole zvládl za krajně nepříznivých povětrnostních podmínek a za špatného stavu tehdejších silnic za pět dní.

Není divu, že Chomrákovy úspěchy vzbudily v Pardubicích o cyklistiku velký zájem. Tak velký, že městské zastupitelstvo muselo již 31. 8. 1897 vydat „Jízdní řád pro cyklisty v královském komorním městě Pardubicích“. Obsahoval 13 paragrafů. Některé jsou dnes již poplatné své době, jiné však jako by byly ušité i na dnešní dobu. Např. §1 stanovil, že „jezditi na velocipédu po veřejných ulicích a náměstích povoleno pouze jezdcům, opatřeným legitimací a číslem na kole upevněným“ (legitimaci s číslem jedna měl všestranný pardubický propagátor sportů baron Artur Kraus). Na jiném místě se říkalo, že „velocipedista používati smí toliko jízdní dráhy, ne příliš blízko chodníků; přísně zakázáno jest jezditi po chodnících, stromořadím a sady, rovněž zapovězena jest jízda v Zelené bráně a na mostě za reálkou, dále v místech, kde právě trh se odbývá, jakož i v místech, kudy pohřeb neb větší průvod se ubírá.“ Paragraf osmý upozorňoval, že „nerozvážně rychlá jízda městem, jízda bez držení řidítek, jakož i vození dítek na kole se co nejpřísněji zapovídá.“ Poslední – třinácté ustanovení Jízdního řádu by dnes jistě přineslo nejednu potřebnou korunku do městské pokladny: „Kdo by nařízení těchto nešetřil, trestán bude, nepodléhá-li jednání jeho všeobecnému zákonu trestnímu, peněžitou pokutou od 2 do 20 K (tehdejších) po případě vězením od 6 do 48 hodin.“

Dodejme, že největší rozmach prožila cyklistika v Pardubicích po roce 1931, kdy byla na nově vybudovaném městském sportovním stadionu dána do provozu betonová cyklistická dráha s klopenými zatáčkami, v té době jediná v republice (dnes již neexistuje). Přinesla vedle silniční cyklistiky významný rozvoj cyklistiky dráhové. Ale to je již jiná kapitola… 


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem