Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie
Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč
Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.
Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).
A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.
Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.
typ akce: Výlety do historie
Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice
Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Rozhledna Milíř
Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Nemošická stráň
Přírodovědná vycházka s J. Rejlem. Sraz je v 9 hodin na konečné trolejbusu č. 2 Zámeček. Možná doprava linkou 2 ze zast. Náměstí Republiky v 8:43 hod. Zakončení akce je plánováno v restauraci U Kosteleckých v Černé za Bory.
typ akce: Přírodovědné vycházky
Do Prahy za Karlem Hynkem Máchou
Václavské nám. - Františkánská zahr. - Petřín - Vrchlického sady - Kampa - Čertovka - Střelecký ostrov - Žofín. Délka trasy 12 km. Odjezd 7:41 ČD, návrat 17:00 ČD. Ved: Jaroslav Benda. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
ZA JÍZDU NA KOLE PO CHODNÍKU DO VĚZENÍ
In: PERNŠTEJN 30. 8. 2013 Pardubice patřily od konce 19. století k baštám české cyklistiky. V té době měly již v lesíku u dnešního sídliště Dukla hliněnou závodní dráhu s klopenými zatáčkami (po Praze a Plzni třetí v Čechách), na které se koncem září 1889 konaly dvoudenní mezinárodní závody. Pardubickou cyklistiku v té době proslavoval Vincenc Chomrák, od mládí nadšený průkopník a propagátor sportu, zvláště cyklistiky a motorismu, majitel autoškoly, garáží, prodeje jízdních kol, motocyklů, aut, pneumatik zn. Michelin, zbraní a sportovních potřeb. Jako aktivní cyklista se proslavil mj. svými dálkovými jízdami, kterými udivoval celou Evropu, a to nejdříve na vysokém kole, později na ?roveru? (nízkém kole se dvěma stejně velkými ráfky, podobném kolu dnešnímu). Těch jízd podnikl řadu např. z Pardubic do Budapešti, do italských Benátek či do Lutychu v Belgii. Jeho největším cyklistickým výkonem byla v září 1900 jízda do Paříže, kterou z Pardubic do francouzské metropole zvládl za krajně nepříznivých povětrnostních podmínek a za špatného stavu tehdejších silnic za pět dní.Není divu, že Chomrákovy úspěchy vzbudily v Pardubicích o cyklistiku velký zájem. Tak velký, že městské zastupitelstvo muselo již 31. 8. 1897 vydat „Jízdní řád pro cyklisty v královském komorním městě Pardubicích“. Obsahoval 13 paragrafů. Některé jsou dnes již poplatné své době, jiné však jako by byly ušité i na dnešní dobu. Např. §1 stanovil, že „jezditi na velocipédu po veřejných ulicích a náměstích povoleno pouze jezdcům, opatřeným legitimací a číslem na kole upevněným“ (legitimaci s číslem jedna měl všestranný pardubický propagátor sportů baron Artur Kraus). Na jiném místě se říkalo, že „velocipedista používati smí toliko jízdní dráhy, ne příliš blízko chodníků; přísně zakázáno jest jezditi po chodnících, stromořadím a sady, rovněž zapovězena jest jízda v Zelené bráně a na mostě za reálkou, dále v místech, kde právě trh se odbývá, jakož i v místech, kudy pohřeb neb větší průvod se ubírá.“ Paragraf osmý upozorňoval, že „nerozvážně rychlá jízda městem, jízda bez držení řidítek, jakož i vození dítek na kole se co nejpřísněji zapovídá.“ Poslední – třinácté ustanovení Jízdního řádu by dnes jistě přineslo nejednu potřebnou korunku do městské pokladny: „Kdo by nařízení těchto nešetřil, trestán bude, nepodléhá-li jednání jeho všeobecnému zákonu trestnímu, peněžitou pokutou od 2 do 20 K (tehdejších) po případě vězením od 6 do 48 hodin.“
Dodejme, že největší rozmach prožila cyklistika v Pardubicích po roce 1931, kdy byla na nově vybudovaném městském sportovním stadionu dána do provozu betonová cyklistická dráha s klopenými zatáčkami, v té době jediná v republice (dnes již neexistuje). Přinesla vedle silniční cyklistiky významný rozvoj cyklistiky dráhové. Ale to je již jiná kapitola…