Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj
Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Zřícenina hradu Rýzmburk
Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie
Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč
Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.
Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).
A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.
Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.
typ akce: Výlety do historie
Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice
Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Rozhledna Milíř
Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
JISKRA, KOVO-ELEKTRO DRUŽSTVO PARDUBICE
Družstvo "Jiskra" bylo založeno dne 21.února 1926 v hostinci ?U Capoušků? v Pardubicích, v době, kdy byla velká nezaměstnanost a dělníci byli pro nedostatek práce propouštěni. V té době se několik dělníků v čele s Františkem Černým, Janem Stejskalem, Václavem Novotným a Mikulášem Brožíkem rozhodlo ustanovit družstvo, aby nebyli závislí na libovůli zaměstnavatele. Podnik byl nazván "Výrobní družstvo strojníků a nástrojařů v Pardubicích". Výrobní náplní byla oprava a údržba řeznických a pekařských strojů. Byla pronajata větší dílna, která byla upravena z konírny na dvoře krejčího Zikmunda na "Zeleném" v Pardubicích (v dnešní době na rohu bývalé Švermovy ulice a Třídy míru).Původně v dílně pracoval jeden dělník a jeden učeň. Později se přistoupilo k výrobě kuličkových ložisek, zámků na jízdní kola „SKAUT“ a do dílny nastoupili V.Novotný a M.Brožek. Po pracovním úsilí se podařilo družstvo rozšířit až na 13 zaměstnanců.
V roce 1940 se výroba zvětšila o další výrobky, pronajala se a upravila provozovna z bývalé Červinkovy koželužny v Pardubicích na Ležánkách.
Při rozšíření provozu se přistoupilo k výrobě součástí pro radioaparáty firmy „TITAN“, továrny na radiopřístroje Praha. Po likvidaci firmy „TITAN“ získalo družstvo koncesi na výrobu radioaparátů. Tím se rozhodlo, že družstvo bude samo vyrábět radiopřístroje, nejdříve dvoulampovku se zpětnou vazbou, později 2 lampový superhit SUPER JISKRA SD39 a potom 3 lampové superhity. Vyráběným přístrojům bylo dáno jméno „JISKRA“. Od té doby přijalo družstvo jméno „JISKRA“.
V roce 1943 byl zvolen předsedou a vedoucím družstva můj otec Václav Novotný a byl nepřetržitě ve své funkci do roku 1963. V době německé okupace muselo družstvo plnit německé vojenské zakázky, jak charakteru elektro, tak i strojního.
V 50.letech minulého století proběhlo z nařízení vlády tzv. „zapojování živnostníků do družstevních podniků“. V opačném případě by nastala likvidace drobných řemeslníků-živnostníků.
Družstvu „JISKRA“ byli přiděleni živnostníci se širokou pracovní náplní. Vedoucím provozovny byl bývalý majitel-živnostník. Jako příklady uvedu:
Opravna kol – Palackého ulice – vedoucí p.Jedlička
Opravna kol – Skřivánek – vedoucí p.Pobuda
Opravna kol – Labská ulice – vedoucí p.Hálová
Galvanizovna – Žitná ulice – vedoucí p.Kulich
Galvanizovna – Jesničánky – vedoucí p.Vlček
Nožířství – Třída míru – vedoucí p.Stöhr
Nožířství – Heřmanův městec – vedoucí p.Růžovský
Oprava šicích strojů – Na Hrádku – vedoucí p.Řehák
Nástrojárna – Smilova ulice – vedoucí p.Jarý
Zlatnictví – Jindřišská ulice – vedoucí p.Zemek
Zámečnictví – Holice – vedoucí p. Šimek Josef
Zámečnictví – Holice – vedoucí p. Šimek Karel
Kovářství – Dolní Ředice
Opravna motocyklů – Holice – vedoucí p. Nalezenec
a další…
V té době rozsah výroby stoupá a počet zaměstnanců dosahuje tří set. Podnik se i nadále zabývá opravárenskou a údržbovou činností v oboru velo, nožířství, dělá opravy zlatých a stříbrných předmětů, opravy motocyklů, opravy radiopřijímačů a televizorů.
Pro vnitřní trh byly vyráběny mikrofony, náhradní součásti pro velo, součásti pro radiopřístroje, stavebnice rádií jako například JISKRA E 615 Super MÍR (vyráběno v letech 1953-1956), ve strojním oboru různé konstrukční práce, regály, portály pro výklady a jiné.
Pro export, hlavně do kapitalistických států, byly vyráběny v rozložených sadách nebo kompletně sestavená rádia vlastní konstrukce.
V letech 1963 a 1964 se musela podle rozhodnutí vlády předat výroba radiopřijímačů do podniku TESLA Bratislava. Převod byl proveden bez převzetí zásob materiálu. Tím však vznikly velké problémy.
Od roku 1965 bylo rozhodnuto o sloučení družstva JISKRA s družstvem CYKLOS Urbanice. Toto družstvo bylo orientováno na strojní výrobu. Vyrábělo například kuchyňské váhy a kopírovací stroje. Ústředí družstva bylo převedeno do Urbanic.
Autorem článku je Ing. Václav Novotný, syn Václava Novotného.
Zdroj obrázků a tiskopisů: archiv Ing. Václava Novotného